Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Många av de husen, om inte de flesta har redan luft-luft värmepumpar som komplement. Eller vedeldning. Jag har själv elpanna, men jag eldar 10 - 15 meter ved om året som jag har "gratis". Den dagen jag slutar med ved sätter jag in värmepump. Det är ytterst få hus som inte löst sin värme idag på ett ekonomiskt vis, det säger sig självt. Det är svindyrt med elvärme enbart. Och enkelt att lösa på ett mer ekonomiskt vis.
Jag kan säga detta med säkerhet då det inte var länge sedan jag letade hus. Värmepumpar kan du skriva av på kort tid.
Elvärme valdes för att vi skulle slippa oljeberoendet. Tyskland och andra länder eldar fortfarande med villaolja.
Den stora besparingspotentialen har nog att vi inte ökat vår elförbrukning på 20 år. Nu spås behovet börja öka. Dels för att de lågt hängande frukterna i besparing redan tagits (värmepumpar, LED-ljus), dels för att befolkningen ökar kraftigt (vi är nära 10,5 miljoner idag), och dels för att vi vill öka el itrasportsektorn samt industrin. Vi skall göra stål utan koks nu, det är många TWh...
Den korrekta uppgiften är att vi släcker ner 40% av elproduktionen. Att jämföra det med flis i en värmepanna är inte korrekt. Jag tycker du är den som vilseleder.
Vi slösar med energi därför att den varit så billig så länge
Vad du och jag gör har ju tyvärr underordnad betydelse. Jag är delvis högeffektiv och delvis ganska ineffektiv. Jag skulle kunna minska min elförbrukning med 50-60%, lätt. Jag skulle kunna minska min energiförbrukning för transporter med 70% utan att minska transportsträckan. Allt med upprätthållande av den standard jag har idag. Skulle det löna sig att göra dessa besparingar,
för mig? Knappast, med dagens prissättningar och regler. Dom flesta som jag känner är i samma situation. Kan spara mycket, men gör det inte, eftersom det inte lönar sig.
Uppvärmning
Enligt statistik från 2016 värms 30% av småhus i Sverige med enbart el, utan värmepump av något slag.
"Cirka 592 000 småhus, eller knappt en tredjedel av Sveriges totalt 1 971 000 småhus, värmdes med enbart el under år 2016. Cirka hälften av dessa värmdes med direktverkande el och hälften med vattenburen."
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/bostader/energistatistik-for-smahus-2016.pdf
Dessutom är, som jag skrev tidigare, huvuddelen av de värmepumpsinstallationer som gjorts långt från optimala. Om man ser det långsiktigt och ur energisynpunkt.
Transporter
Transporter sker långt från energieffektivt idag. Om vi ser till personbilar så förbrukar dagens fossilbilar motsvarande ca 75 kWh/100 km. Dagens elbilar förbrukar ca 15-20 kWh/100 km.
Om vi avstår från 0-100 på under 5 sekunder och toppfart på över 180 km/t så är det enkelt att göra personbilar som förbrukar mindre än 10 kWh/100 km.
Dom två stora energiförbrukarna i Sverige är uppvärmning och transporter.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att energiförbrukningen i Sverige kan minskas med ca 40%, bara sett till de två fokusområden som jag tar upp ovan.
Elproducenterna, elnätsoperatörerna, Timbro, Kärnkraftsindustrin och vissa politiker, om jag tolkar Ulf Kristersson rätt, tycker inte att vi ska ta tillvara på dom här ganska enkla möjligheterna för att minska fossilberoendet och behpvet av importerad energi.
Vad tycker du?
Jag hoppas att du inte vill att vi ska slösa med energi bara för att skapa ett behov och ett beroende av kärnkraft som vi inte behöver om vi inte slösar?
Höghastighetståg
I troligen optimistiska kalkyler uppskattas det att det behövs infrastrukturinvesteringar på ca 300 miljarder för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.
Höghastighetståg ska gå snabbare än snabbtåg, även i framtiden. Dom kommer att kosta mångdubbelt, när det gäller biljettpriser. Dom kommer att förbruka betydligt mer energi per passagerarkilometer än vad snabbtåg förbrukar.
Är det en bra idé?
Intressant nog sågar Riksrevisionsverket planerna på höghastighetståg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen-sagar-planerna-pa-hoghastighetstag
Vi måste succesivt göra oss fria från kärnkraftsberoendet
Jag har skrivit det tidigare, men upprepar det för tydlighets skull. Det finns inte förutsättningar för snabbavveckling av all kärnkraft. Nu är målet att den ska avvecklas inom 20 år. Det förefaller realistiskt, men jag tycker att vi bör vara flexibla, utgående från hur säkerheten kan upprätthållas och hur vi lyckas effektivisera energianvändningen. Vi bör också bygga ut effekten (inte energin, inga nya reservoirer) i vattenkraften. Vi bör succesivt bygga ut vindkraften. Jag uppskattar att nära en fördubbling av antalet vindkraftverk, men med en medeleffekt som är ca 4 gånger dagens medeleffekt, under ca 20-30 år är rimligt. Resultatet skulle bli mer el än vad vi har idag, även om kärnkraften stängs.
Varför försummas effektiviseringspotentialen?
Jag är besviken på hur effektiviseringen ignoreras, eller i varje fall inte ges tillräcklig uppmärksamhet, eftersom jag ser den som den viktigaste åtgärden för att nå att nästan all energianvändning ska bli fossilfri och förnybar. Inom 20-30 år.
–