Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Jag har den senaste tiden konsumerat mycket information från forskare som säger det inte finns några observation som tyder på en människopåverkad global uppvärmning. Det här har varit väldigt svårt för mig att acceptera, då det går helt emot uppfattningen jag fått genom medier, men också egna observationer.
Jordens temperatur går tydligen upp och ned i mindre cykler om ca 60-70 år, vilka ingår i större cykler med längre perioder, vilka i sin tur ingår i ännu större cykler med ännu längre perioder. Man kan inte korrelera de två senaste cyklerna med användandet av fossila bränslen. Därför tycks inte koldioxidutsläppen påverka temperaturen. Vi har nyligen varit på toppen av senaste korta temperaturcykel, och tycks nu vara på väg nedåt igen. Så om 10 år förväntas temperaturerna vara lägre än i år, och nå ett minimum en eller ett par decennier senare. (Kanske ungefär när EU vill ha halverat sina utsläpp...).
Jag har varit nära att acceptera allt detta, men sen nu inatt kom en del frågor som jag måste ställa.
När jag var barn på 80-talet i Stockholm brukade man spola vatten på grusfotbollsplaner för att kunna åka skridskor. Isen låg hela vintern som jag minns det. I alla fall tillräckligt länge för att kommunen skulle anse det värt att spola isarna. Varje skola hade en is.
Men nu är det länge sedan jag såg en spolad is. De skulle smälta efter bara någon mild vecka. Det är mest blasksnö på vintrarna. Kan den naturliga uppvärmningen enligt den här temperaturcykeln förklara detta?
Titanic gick på en rutt mellan England och New York. Fartyget sjönk p.g.a att det kolliderade med ett isberg. Idag skulle det vara helt befängt att vara rädd för att kollidera med ett isberg på den rutten. Det måste ju med andra ord varit betydligt kallare på den tiden. Och det var ju ungefär då man satte igång att använda oljebaserade bränslen. Vilket sedan växt till en nästan oöverskådlig och intensiv global verksamhet, med en oljebaserad ekonomi som gör att det ständigt finns nästan obegränsade resurser för vad människan än vill göra. Resa till månen. Gräva gruvor och hål djupt under jordens skorpa. Klona organ. Resa till Mars. En ständigt verksam flygflotta som är större än att den ryms på alla världens flygplatser. Personbil till varje människa i väst. Kan verkligen inte detta orsaka att det numera inte flyter isberg mitt på Atlanten mellan New York och Azorerna?
Jag är ingen klimatalarmist, utan besvarar det här enbart för att försvara mainstream vetenskapen.
De naturliga cyklerna har astronomiska orsaker, och kan därför uteslutas vetenskapligt genom mätningar.
Man har bra koll på jordens medelavstånd till solen, solens aktivitet, jordaxelns lutning, vintergatans läge m.m. Det är information som även amatörer kan ta del av. Om det fanns ett astronomiskt samband så hade det fått genomslag i debatten för decennier sedan.
Det följer även förväntad fysik att en planets yttemperatur blir högre, om atmosfärens spektrum är sådant att utgående strålning absorberas i högre utsträckning än ingående strålning. Så om atmosfärens sammansättning ändras i den riktningen, är en uppvärmning det förväntade resultatet.
Nu har man inget referensobjekt att jämföra emot, eftersom inga andra planeter har ändrat sin atmosfär på det här sättet. Men om inte förhållandet i sig höll, så saknar man förklaringsmodell till varför planeter har olika temperatur. Och det är långsökt att temperaturen hos de planeter vi kan observera råkar matcha dess atmosfärs spektrum, av ren slump.
Vi har ju även hundratusentals år av geologisk mätdata över jordens temperatur och atmosfär. Och kan i vart fall dra slutsatsen att biologiskt liv äger makten att ändra sin atmosfär, och planetens temperatur. Det har ju varit tvära kast i detta, i livets barndom. Livet når nya utvecklingsfaser, med en annan metabolism, som genererar andra gaser. Några miljoner år senare har vi en helt annan atmosfär.