Citat:
En ökning från 280 till 410 ppm är inte direkt liten. Att jorden strålar ut mer när den blir varmare är medtaget i alla klimatmodeller. Du förstår att växthuseffekten handlar om att ytan med växthusgaser blir varmare än toppen på atmosfären där värmen strålar ut mot rymden? Mer växthuseffekt ger varmare yta trots att lika mycket energi strålar ut från jorden som tidigare. Jordens värmekapacitet ger bara en fördröjning, uppvärmningen kommer även om det tar tid. Tyvärr innebär det också att uppvärmningen kommer fortsätta ett bra tag även om vi upphör med våra utsläpp.
Citat:
Och vad baseras den där figuren på? Vem som helst kan dra en linje på ett papper. Rekonstruktioner så långt tillbaka är rätt osäkra. Hur bedömer du själv om en forskare i ett fält du inte behärskar har rätt eller inte? Om han lyckas övertyga andra experter är en rätt bra metod. Sen säger ju Mörner en massa som är uppenbart dumt också, typ att termisk utvidgning av haven bara gör att dessa stiger ute till havs, inte in mot kusterna. (Tror det finns mer om detta tidigare i tråden).
Kanske inte. Men nu har jag fått hans synpunkter i alla fall. Han visade en kurva över temperaturer vid 13 minuter som inte ger intrycket av att vi ligger i något extremt läge just nu. Sen angående ifall någon är ensam eller inte tror jag inte kan användas för att bedömma om dennes teser eller vetenskapliga resultat stämmer eller ej.
Citat:
Du framför tesen om att det skulle finnas cykler i klimatet som alternativ till växthusteorin, och när jag sen ifrågasätter detta så svänger du helt och undrar varför jag tycker dessa cykler är viktiga. Om de inte är viktiga, varför drog du upp dem?
Förstår inte hur en eventuell förekomst, eller saknad förekomst, av cykler med en period på omkring 60 år skulle vara av vikt i det här sammanhanget? Varför är det viktigt för dig att argumentera för att cyklerna inte förekommer?
Citat:
Det finns mycket längre cykler som har astronomiska orsaker. Dem kortaste, precessionen, har en cykel på 23 000 år och kan helt försummas när det handlar om förändringar över ett sekel. Däremot har de betydelse för istidscyklerna, och också för att det var relativt varmt precis efter slutet på senaste istiden, men det skall till åtskilliga tusen år för att de skall påverka.
Jag uppfattade att användaren aw gav en förklaring här ovan, nämligen att de har astronomiska orsaker. Tyckte det lät rimligt.