Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Ahh nu begriper jag vad du fiskar efter. Sant om man plottar Årliga medelvärdet mellan 1998 till 2007 så ser det inte ut som en ökning. Vilken tur det räckte med gymnasiekunskaper i mattematik. Jag trodde det var besvärligare än så. Allt verkar bero på att 1998 var mycker varmt.
Ja, visst är det så, och lite av min poäng är att vi är så vana att höra om denna uppåtgående trend att vi glömmer att temperaturen går upp och ned hela tiden medan medierna bara rapporterar i den ena riktningen. På sjuttiotalet skulle det bli istid i snabb takt, och nu skall det bli medelhavsklimat i Skåne. Hur många vet att Antarktis växer och blir kallare? Medierna rapporterar bara om de två procent av ytan som utgör undantag från detta. Hur många tänker på att vintern varit bland de kallaste på mycket länge (globalt sätt) när vi bara får rapportering från de tio(!) mätstationer i Sverige som har haft värmerekord. 26 stationer har inte slagit rekord och runt om i världen har det varit svinkallt.
Citat:
In reality, global temperature jumped two standard deviations above the trend line in 1998 because the "El Niño of the century" coincided with the calendar year, but there has been no lessening of the underlying warming trend.
Det är en politisk floskel och har inget med vetenskap att göra. Om data för de senaste månaderna innehåller mycket låga temperaturer så är det per definition en "lessening" av trenden. Om de bara menar att det behövs ännu mer data så är det bara en truism. Vågar de tala om exakt vilka data som behövs för att de skall erkänna att de misstagit sig?
Citat:
Figur 1a ser i mina ögon ut som ett vettigt sätt att plotta temperaturen. De har både årliga medelvärdet o 5 årsmedelvärden. Hur skulle du vilja att de plottade dessa data för att inte manipulera och luras ?
De bör (om de inte gör det) kompensera för försämrade mätstationer och avsluta 5-årsmedelkurvan fem år från sista mätvärdet, men framför allt bör de undvika att skriva politiska tolkningar. De bör bara redovisa fakta. Om de skall ha med tolkningar så kan de ha med två sidor i debatten.