Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-14, 23:26
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag rekommenderar den här boken:
https://history.aip.org/history/climate/index.htm

Ge dig! Den där artikeln har som visats åtskilliga gånger här nu visats vara rent nys.
Du är ju ett jävla skämt. Sanningen är att den atmosfäriska växthuseffekten aldrig upptäckts, den är förmodligen påhittad eller i bästa fall en osannolik hypotes. Den riktiga växthuseffekten som finns i växthus som beror på hindrad konvektion har inget med alarmisternas (påhittade) växthuseffekt att göra.

Du kan väl bemöda dig med att länka till det inlägg där du visar att finnens artikel är nys? Eller hittar du på nu igen?

Edit: och du, du påstod att jag inte bemött dig i sak. Jag bad dig specificera exakt hur. Varför exkluderade du just den frågan ur ditt citat av mitt inlägg? Kan det vara att jag faktiskt är (mestadels) saklig och att du konstant försöker byta ämne när sakfrågorna går emot din agenda?
Senast redigerad av Superlistig 2019-07-15 kl. 00:05.
Citera
2019-07-15, 00:10
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Kurvan säger ju allt, temperaturen har ökat kraftigt.
På 40 talet var det mycket stränga vintrar, missat historia lektionerna i skolan?

Det finns en gråzon, jag är helt övertygad om klimatförändringarna och att våra utsläpp gör det.
Det betyder inte att jag tycker den politiska debatten är särskilt sund eller bra.

Det är synd att media inte tar fram riktig forskning i särskilt stor skala.
Samt att man försöker ta fram lösningar utan alla känsloargument, men det sitter ju bara broilers till politiker, så vad kan man förvänta sig egentligen.

Det är en period av hela 40 år som teorin med koldioxid fullständigt krossas. Jag kommer ihåg när forskarna på IPCC helt öppet diskuterade hur de skulle förfalska data för att den perioden skulle passa in i deras pseudovetenskap. Koldioxidhalten var i princip konstant mellan 1920-1940, men ändå var temperaturökningen kraftigare än i dag. IPCC har fortfarande inte förklarat varför vattenånga enbart har en positiv återkoppling i deras modeller. I skolan lärde vi oss att vattnets avdunstning till vattenånga kräver energi, samt att när varmluften stiger och för med sig vattenångan så leds värme bort från ytan genom konvektion. Ingenting av detta tycker IPCC har någon som helst betydelse i deras modeller.
Citera
2019-07-15, 00:27
Medlem
PixelGuys avatar
Här ser ni vad japanska forskare har att säga om klimatet.

Revealing the impact of cosmic rays on the Earth’s climate

Citat:
New evidence suggests that high-energy particles from space known as galactic cosmic rays affect the Earth’s climate by increasing cloud cover, causing an “umbrella effect”.

When galactic cosmic rays increased during the Earth’s last geomagnetic reversal transition 780,000 years ago, the umbrella effect of low-cloud cover led to high atmospheric pressure in Siberia, causing the East Asian winter monsoon to become stronger. This is evidence that galactic cosmic rays influence changes in the Earth’s climate. The findings were made by a research team led by Professor Masayuki Hyodo (Research Center for Inland Seas, Kobe University) and published on June 28 in the online edition of Scientific Reports.

Citat:
The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has discussed the impact of cloud cover on climate in their evaluations, but this phenomenon has never been considered in climate predictions due to the insufficient physical understanding of it”, comments Professor Hyodo. “This study provides an opportunity to rethink the impact of clouds on climate. When galactic cosmic rays increase, so do low clouds, and when cosmic rays decrease clouds do as well, so climate warming may be caused by an opposite-umbrella effect. The umbrella effect caused by galactic cosmic rays is important when thinking about current global warming as well as the warm period of the medieval era.
Citera
2019-07-15, 02:42
Medlem
Citat:
Du kan ju börja med att beskriva vad du anser vara fel med all den vetenskap som tvärtom visar hur mycket vi påverkar klimatet.

Har du gjort karriär på bluffen än? Går att tjäna fina slantar. Det vet du redan iofs. Annars hade du inte varit så här intresserad och aktiv.

Cash is king!
Citera
2019-07-15, 02:49
Medlem
Årets värmerekord i Frankrike helt klart manipulerat: https://www.youtube.com/watch?v=Npn-8H_F3H8
Citera
2019-07-15, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Min invändning är att det används som ett berättigande för att begränsa människans frihet, trots att man tydligt klarlagt att det inte finns något "normaltillstånd" att återgå till.
Det är en fråga om storlek. Naturliga variationer under den tid vi haft bofasta mänskliga civilisationer har varit rätt små. Du verkar mena att eftersom klimatet inte är perfekt stabilt naturligt sätt så spelar det ingen roll hur mycket snabbare vi orsakar klimatförändringar. Det är lite som att säga att det är meningslöst att gå till doktorn för att förr eller senare kommer man ju dö helt naturligt.
Citat:
Iom att det är så den används är jag naturligtvis skeptisk till allt som sägs i området, jag förnekar eller bifaller dock inget jag inte vet. Att människan påverkar klimatet är ganska så tydligt, till vilken grad vi gör det är dock högst oklart då vi faktiskt inte vet med någon säkerhet alls hur man kartlägger detta system(klimatet).
Du borde kanske inte använda "vi" när du menar "jag". Jag får ett starkt intryck av att du resonerar baklänges. Du vill inte se något inskränka på din "frihet" och därför får inte förbränning av fossilbränslen vara ett problem.
Citat:
Om vi antar att vi har den påverkan denna forskning vill framhäva, vad skulle rent konkret kunna vara lösningen? Hur når vi lägre koldioxidnivåer än 1850-talet utan att avliva 7 miljarder människor och all boskap?
Vem vill nå lägre CO2-halt än 1850? Är inte det vara en präktig halmdocka från din sida? Det man pratar om är att försöka begränsa ökningen och kanske få ned den en bit från dagens 415 ppm?

Citat:
Förändring är en del av klimatets natur, så det faller sig lite motsägelsefullt att påstå att inget tyder på naturliga förändringar?
Vad skulle i så fall orsakat en stor naturlig uppvärmning under 1900-talet?
Citera
2019-07-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Du är ju ett jävla skämt. Sanningen är att den atmosfäriska växthuseffekten aldrig upptäckts, den är förmodligen påhittad eller i bästa fall en osannolik hypotes.
Snarare du som är skämtet med all din pseudovetenskap och dina upprepade brott mot termodynamikens andra huvudsats.
Citat:
Du kan väl bemöda dig med att länka till det inlägg där du visar att finnens artikel är nys? Eller hittar du på nu igen?
https://climatefeedback.org/claimreview/non-peer-reviewed-manuscript-falsely-claims-natural-cloud-changes-can-explain-global-warming/
Citera
2019-07-15, 08:06
Medlem
Vad sägs förresten om att vi skapar en tråd där alla de som förnekar växthuseffekten kan slå sina kloka huvuden ihop och försöka komma överens om hur det egentligen fungerar?
Citera
2019-07-15, 08:38
Medlem
Citat:
Vad sägs förresten om att vi skapar en tråd där alla de som förnekar växthuseffekten kan slå sina kloka huvuden ihop och försöka komma överens om hur det egentligen fungerar?
Det låter som en perfekt idé, ofta så är det större stridigheter i samma hjärna än vad det är mot oss som inte förnekar den.
Citera
2019-07-15, 08:45
Medlem
arbetets avatar
Dagens #FakeNews:

Prognos: De svenska bönderna kan dra en lättnadens suck
Efter den torraste sommaren i mannaminne och ytterligare en torr vår, har desperationen bland Sveriges bönder ökat. Men nu verkar det som att vinden vänder.

I dag släpper Lantmännen sin prognos för årets skörd som förväntas bli god.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/prognos-de-svenska-bonderna-kan-dra-en-lattnadens-suck/

Hur kan DN släppa något sådant här uppenbart smörja när vi står inför en annalkande klimatkatastrof. Var är du Greta? Nu får du allt ta DN i öronen. the Guradian är inte bättre som påstår att lösningen på AGW nu är att vi ska plantera träd:

Tree planting 'has mind-blowing potential' to tackle climate crisis
Research shows a trillion trees could be planted to capture huge amount of carbon dioxide
https://www.theguardian.com/environment/2019/jul/04/planting-billions-trees-best-tackle-climate-crisis-scientists-canopy-emissions

Citera
2019-07-15, 09:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dagens #FakeNews:

Prognos: De svenska bönderna kan dra en lättnadens suck
Efter den torraste sommaren i mannaminne och ytterligare en torr vår, har desperationen bland Sveriges bönder ökat. Men nu verkar det som att vinden vänder.

I dag släpper Lantmännen sin prognos för årets skörd som förväntas bli god.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/prognos-de-svenska-bonderna-kan-dra-en-lattnadens-suck/

Hur kan DN släppa något sådant här uppenbart smörja när vi står inför en annalkande klimatkatastrof. Var är du Greta? Nu får du allt ta DN i öronen. the Guradian är inte bättre som påstår att lösningen på AGW nu är att vi ska plantera träd:

Tree planting 'has mind-blowing potential' to tackle climate crisis
Research shows a trillion trees could be planted to capture huge amount of carbon dioxide
https://www.theguardian.com/environment/2019/jul/04/planting-billions-trees-best-tackle-climate-crisis-scientists-canopy-emissions

Lantmännen tror att årets skörd kommer att bli god. Gott så, tycker jag. Men av det kan vi inte dra några slutsatser om klimatet! Trodde du det?
Citera
2019-07-15, 09:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har inte sagt att du är för den politik som förs. Det är ganska uppenbart att du förstår problemet bättre än medelklassen som följer Greta på Twitter.

Jag är själv medelklass, och ofta så skäms jag över människor i min sociala situation. Jag hatar hycklare, och när människor som åker på semester till andra sidan planeten flera gånger om året, importerar viner från samma områden, köper ny bil vartannat år, med mera, med mera, ondgör sig över typiska arbetare som pendlar till jobbet och dricker svensktillverkad öl så surnar jag till. Att de sedan är goda genom att rösta på MP och följa Greta är inget annat än ett hån mot de som har mindre pengar och därmed lever betydligt mer miljövänligt än vad de själva gör.

Detta plus att klimatfrågan har blivit PK är ett stort problem för de som vill minska utsläppen. Ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att det inte finns fler klimatförnekare. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på om fokus förflyttade från huruvida koldioxid är en växthusgas till att fråga sig vem som kan bidra med vad. Man skall inte underskatta skadeglädje, och om vi får se "modeuppror" från urbana människor som inte har råd att fylla garderoben med skor och kläder så tror jag att många av de som idag ondgör sig över bensinen skulle ha större förståelse.
Klimatfrågan kan inte lösas av enskildas insatser. Det är en samhällsfråga som politikerna måste ta ansvar för, eftersom det krävs en omställning av energiproduktionen.

Det är naturligtvis bra att folk gör vad de kan för att minska sina egna koldioxidutsläpp. Men det är långtifrån tillräckligt och vi vinner absolut ingenting på att slåss om vem som är bäst. Det viktiga är att vi gör så gott vi kan. Och ännu viktigare är det att ställa krav på politikerna, så de satsar mer på förnybart och så att de ser till att industrin minskar sina utsläpp, många är stora CO2-bovar och det är inte vi skattebetalare som skall betala deras omställning.

Vi kommer att få se många förslag som går ut på att vi skattebetalare skall betala energiomställningen och det är helt orimligt. Vi har inte valt fossilberoendet, det har tvingats på oss av en industri som gjort enorma vinster under lång tid. Där ligger ansvaret. Men de kommer inte att göra något, så länge folk fortsätter tro på deras förtal av klimatforskningen. På det sättet smiter de från sitt ansvar och försöker lägga det på oss istället.

Det gäller att se vilka som tjänar på utsläppen och vilka som förlorar på dem. Då är lösningen given, utsläppen måste stoppas.

Riksdagspolitikerna förstår inte vanligt folks problem, det ser vi gång på gång, de har tappat kontakten med verkligheten för länge sedan. Men klimatfrågan går inte sjabbla bort, den kommer att bli allt mer angelägen och risken är stor att när man äntligen agerar så är så sent att notan kommer att bli skyhög. Globalt är kostnaderna för extrema väder redan gigantiska, miljoner människor har drabbats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in