Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-12, 18:11
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://skepticalscience.com/how-well-have-models-predicted-gw.html

Hur förklarar man bort detta?

Är lite trött i skallen så här på fredagen. Förstår ju vad som står men förstår inte hur man skall tolka det. Vill du utveckla hur du tolkar det? Är det korrekt uppfattat att man inte kan dra slutsatsen att det är miljöpåverkan som påverkat fluktuationerna i klimatet eftersom dessa inte kunde räknas med när analysen om framtida klimatförändringar gjordes?
Citera
2019-07-12, 18:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Är lite trött i skallen så här på fredagen. Förstår ju vad som står men förstår inte hur man skall tolka det. Vill du utveckla hur du tolkar det? Är det korrekt uppfattat att man inte kan dra slutsatsen att det är miljöpåverkan som påverkat fluktuationerna i klimatet eftersom dessa inte kunde räknas med när analysen om framtida klimatförändringar gjordes?

De använder co2 som en stor faktor i sina modeller och de har nästan prickat rätt i 45 år.
Citera
2019-07-12, 18:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Rika saboterar klimatet mer än de fattiga och skillnaden kan vara enorm.

How rich people could help save the planet from climate change

CNN)Rich people don't just have bigger bank balances and more lavish lifestyles than the rest of us -- they also have bigger carbon footprints.
The more stuff you own, and the more you travel, the more fossils fuels are burned, and the more greenhouse gases are emitted into the atmosphere.
Jetting around, buying luxury goods, keeping mansions warm and driving supercars -- they all have a carbon footprint.
Oxfam has estimated that the average carbon footprint of someone in the world's richest 1% could be 175 times that of someone in the poorest 10%. Studies also show that the poor suffer the most from climate change.

https://edition.cnn.com/2019/07/12/health/rich-people-climate-change-intl/index.html
Trots det du skriver så handlar Sveriges miljöpolitik om att klämma åt (relativt) fattiga människor utanför de större städerna.

Influencern på Södermalm konsumerar betydligt mer onödiga lyxartiklar än familjen utanför stan, men trots det så ligger allt fokus på att beskatta de sistnämndas bensin. Det vore mer rättvist om politiken hade fokuserat på de första gruppen, eller i alla fall båda. Varför inte beskatta exotisk mat, spännande viner, samt trendiga kläder hårdare?

Grön skatteväxling är idag detsamma som att höja skatten för fattiga och sänka den för rika.
Citera
2019-07-12, 18:55
Medlem
Observera att ditt enda "bevis" är ett dokument skrivet av Tero J. Kauppinen, en beteendevetare (inte en naturvetare).
Dokumentet har ett antal referenser, varav nästan samtliga är papper skrivna av honom själv.

LITE mer kan man väl förvänta sig innan man överger beprövad vetenskap? Men visst, modeller är modeller och de tål att kritiseras.
Naturen sk-ter i våra modeller. Den gör som den vill ändå, oavsett.
Citera
2019-07-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://skepticalscience.com/how-well-have-models-predicted-gw.html

Hur förklarar man bort detta?

Men då har du inte läst rapporten jag postade och vad man bevisat. Det är inte gigantisk många sidor.

Jösses vad det finns korkade människor på Flashback.
Citera
2019-07-12, 18:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Trots det du skriver så handlar Sveriges miljöpolitik om att klämma åt (relativt) fattiga människor utanför de större städerna.

Influencern på Södermalm konsumerar betydligt mer onödiga lyxartiklar än familjen utanför stan, men trots det så ligger allt fokus på att beskatta de sistnämndas bensin. Det vore mer rättvist om politiken hade fokuserat på de första gruppen, eller i alla fall båda. Varför inte beskatta exotisk mat, spännande viner, samt trendiga kläder hårdare?

Grön skatteväxling är idag detsamma som att höja skatten för fattiga och sänka den för rika.
Jag är helt emot att folk på landsbygden som ofta har långa bilresor till jobbet för att alternativ saknas, skall betala högre bensinskatt. Däremot är det viktigt att påtala att det är de rika som skall betala mer, de skitar ner mest.
Citera
2019-07-12, 19:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jösses vad det finns korkade människor på Flashback.

Ja visst finns det och du toppar den ligan.

Hur tror du att en bluffrapport förändrar sanningen?
Citera
2019-07-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ja visst finns det och du toppar den ligan.

Hur tror du att en bluffrapport förändrar sanningen?

Bluffrapport? Har du ens läst den? Vet du vilka det är som skrivit den? Är du medveten om att den ena är utsedd expertgranskare av IPCC:s CGM-rapport? Tror du man utser vem som helst att granska den?

Kom istället med vetenskapliga argument varför de har fel din lilla nolla. (Tänk, man visste på förhand att detta skulle få igång klimatsekten. Ingen får ifrågasätta IPCC CGM bibeln som klimatsekten lutar sig mot)
Citera
2019-07-12, 19:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Sålänge det finns pengar man kan tjäna på att skrämma upp folk angående klimatet så lär det fortsätta. Men när det går upp även för er klimatalarmister att jorden inte kommer gå under om 10 år och alla domedagsdatum ni alltid sätter när det tidigare inte gick uppfyllelse kom då inte och gnäll om nästa problem ni lyckats hitta som ni är så övertygade och bombsäkra om.
Citera
2019-07-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Observera att ditt enda "bevis" är ett dokument skrivet av Tero J. Kauppinen, en beteendevetare (inte en naturvetare).
Dokumentet har ett antal referenser, varav nästan samtliga är papper skrivna av honom själv.

LITE mer kan man väl förvänta sig innan man överger beprövad vetenskap? Men visst, modeller är modeller och de tål att kritiseras.
Naturen sk-ter i våra modeller. Den gör som den vill ändå, oavsett.
Väl noterat!

Varningsklockorna började ringa hos mig när jag såg att dokumentet började först spridas via en rysk statskontrollerad nyhetsorganisation (Sputnik International)

https://www.google.com/search?q=%22KAUPPINEN%22+climate&tbm=nws&prmd=imnv &source=lnt&tbs=qdr:m&sa=X&ved=0ahUKEwjK_7b286_jAh Vv-SoKHRnLDqgQpwUIHw&biw=414&bih=614&dpr=3

Jag sökte på det eftersom jag ville läsa andra andra forskares kommentarer om dokumentet. Men antar att det är såpass nytt att det inte hunnit granskas så noga ännu.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-07-12 kl. 19:51.
Citera
2019-07-12, 19:25
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Menar du att politikerna, de som beslutar vilken forskning som ska finansieras av skattepengarna de stjäl, felrepresenterar klimatvetenskapen när de formulerar sina klimatpolitiska program om vad som måste göras för att rädda allt liv på Jorden? Det hade ju varit bra för demokratin ifall klimatforskare uttalade sig om klimatpolitiken lika mycket som politikerna ljuger för väljarna genom att använda lögner om klimatforskningen.

Varför inte sätta dig in i forskningen istället. Är väl tredje gången jag föreslår detta nu. Börja med AR5, förslagsvis. Titta på innehållsförteckningen och prioritera efter intresse och kunskapsluckor. Undvik bloggar med politiska motiv (förnekarbloggar).
Citat:

Som klimatforskare måste man ju vara medveten om att ens verksamhet är dominerad av politik, precis som att vara en forskare i Marxism, det är ett oundvikligen politiserat ämne. Så då är det särskilt viktigt för den vetenskapliga hederligheten att man tar avstånd från politiska vantolkningar av ens vetenskap. Annars blir eftermälet väldigt väldigt dåligt! Vi är nu i precis samma situation med politiserad vetenskap som man var i Tyskland med rasbiologin på 1930-talet. Marxism, rasbiologi, klimatdomedag - tre upprepningar av samma politiska propagandatrick att vända vetenskapen till en (religiös) auktoritet vars orakel alla måste lyda blint utan debatt och utan utvärdering.
Det är uppenbart att du inte har någon aning om vad som diskuteras i denna tråd. Det finns väl underforum här där du kan diskutera konspirationsteorier?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-07-12 kl. 19:27.
Citera
2019-07-12, 19:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag är helt emot att folk på landsbygden som ofta har långa bilresor till jobbet för att alternativ saknas, skall betala högre bensinskatt. Däremot är det viktigt att påtala att det är de rika som skall betala mer, de skitar ner mest.
Jag har inte sagt att du är för den politik som förs. Det är ganska uppenbart att du förstår problemet bättre än medelklassen som följer Greta på Twitter.

Jag är själv medelklass, och ofta så skäms jag över människor i min sociala situation. Jag hatar hycklare, och när människor som åker på semester till andra sidan planeten flera gånger om året, importerar viner från samma områden, köper ny bil vartannat år, med mera, med mera, ondgör sig över typiska arbetare som pendlar till jobbet och dricker svensktillverkad öl så surnar jag till. Att de sedan är goda genom att rösta på MP och följa Greta är inget annat än ett hån mot de som har mindre pengar och därmed lever betydligt mer miljövänligt än vad de själva gör.

Detta plus att klimatfrågan har blivit PK är ett stort problem för de som vill minska utsläppen. Ärligt talat så tycker jag att det är konstigt att det inte finns fler klimatförnekare. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på om fokus förflyttade från huruvida koldioxid är en växthusgas till att fråga sig vem som kan bidra med vad. Man skall inte underskatta skadeglädje, och om vi får se "modeuppror" från urbana människor som inte har råd att fylla garderoben med skor och kläder så tror jag att många av de som idag ondgör sig över bensinen skulle ha större förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in