2019-07-29, 12:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Växthusgaser består av 95% vatteånga, 3.6%co2 1.4" övrigt
Vi människor släpper ut ca 4% av all co2 det är rätt lite

Det verkar vara många som feltolkar denna siffra.

Det stämmer att människans andel av all CO2-utsläpp ligger kring 4 % och naturen står för övriga 96 %. Men naturens CO2-utsläpp ingår i ett kretsslopp. Så naturen tar tillbaka lika mycket CO2 som den släpper ut. Det råder balans.

Däremot de här 4% som människan släpper ut. Det tas inte tillbaka. Det skapas ett överskott. Och således ökar CO2-halten i atmosfären för varje år som går.

Citat:
The natural cycle adds and removes CO2 to keep a balance; humans add extra CO2 without removing any.

https://skepticalscience.com/human-co2-smaller-than-natural-emissions.htm
Citera
2019-07-29, 12:50
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det stämmer att människans andel av all CO2-utsläpp ligger kring 4 % och naturen står för övriga 96 %. Men naturens CO2-utsläpp ingår i ett kretsslopp. Så naturen tar tillbaka lika mycket CO2 som den släpper ut. Det råder balans.

Däremot de här 4% som människan släpper ut. Det tas inte tillbaka. Det skapas ett överskott. Och således ökar CO2-halten i atmosfären för varje år som går.
Dessutom bränns det ner skog i massor varje år, på Borneo är stor del av regnskogen ersatt av palmoljeträd.
https://earthobservatory.nasa.gov/world-of-change/Deforestation
"The state of Rondônia in western Brazil — once home to 208,000 square kilometers of forest"
"By 2003, an estimated 67,764 square kilometers of rainforest had been cleared."
Som ex.
Citera
2019-07-29, 13:33
Medlem
Citat:
Det verkar vara många som feltolkar denna siffra.

Människan är en del av naturens kretslopp. Allt vi gör är en del av naturens kretslopp.

En ökning från 3 till 4 molekyler av 10000 har aldrig bevisats ha någon effekt på temperatur i något experiment. Och absolut inte höjande av temperatur.
Citera
2019-07-29, 13:34
Medlem
https://www.bbc.com/news/av/science-environment-49128267/tim-flannery-climate-change-very-big-and-fast-moving

Tim Flannery:
"If we are crossing the road and you are getting a boy on a bicycle coming towards you slowly it is not a big deal, we can get around it. If you have got a huge semi [trailer truck] coming towards you at 100mph you know you had better get out of the way...

"And the sceptics, quite frankly, they need to stop threatening my children, they need to get out of the way so we can get some solutions in place," he added.
Citera
2019-07-29, 14:03
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:

Det där var det mest absurda jag någonsin har läst i hela mitt liv. Menar du på allvar att naturen gör skillnad på koldioxid från naturen och människan? Mängden koldioxid som naturen tillför och absorbera är knappast konstant.
Citera
2019-07-29, 14:23
Medlem
avrogados avatar
Citat:
*Naturens* balans för många tusen år sedan låg på runt tre gånger så stor halt jfr idag.
Citera
2019-07-29, 14:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det där var det mest absurda jag någonsin har läst i hela mitt liv. Menar du på allvar att naturen gör skillnad på koldioxid från naturen och människan? Mängden koldioxid som naturen tillför och absorbera är knappast konstant.

Du förstod inte, va?

Jämför med en vattenfontän där vattnet går runt runt runt. T.ex en sådan man har på trädgården eller inomhus. Samma vatten återanvänds hela tiden. Det råder balans i fontänen. Inget extra vatten tillkommer eller försvinner. Vattnen åker bara runt.

Plötsligt kommer nån och häller i mer vatten från en hink. Vad händer då?

Förstår du fortfarande inte så förklarar denna artikel allt:

Citat:
Before the industrial revolution, the CO2 content in the air remained quite steady for thousands of years. Natural CO2 is not static, however. It is generated by natural processes, and absorbed by others.

Natural land and ocean carbon remains roughly in balance and have done so for a long time.

But consider what happens when more CO2 is released from outside of the natural carbon cycle – by burning fossil fuels. Although our output of 29 gigatons of CO2 is tiny compared to the 750 gigatons moving through the carbon cycle each year, it adds up because the land and ocean cannot absorb all of the extra CO2. About 40% of this additional CO2 is absorbed. The rest remains in the atmosphere, and as a consequence, atmospheric CO2 is at its highest level in 15 to 20 million years .

https://skepticalscience.com/human-co2-smaller-than-natural-emissions.htm
Citera
2019-07-29, 14:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
*Naturens* balans för många tusen år sedan låg på runt tre gånger så stor halt jfr idag.

Eller inte.

Citat:
Carbon dioxide levels highest in 3 million years

https://phys.org/news/2019-04-carbon-dioxide-highest-million-years.html
Citat:
CO2 levels at highest for 3 million years

https://edition.cnn.com/2019/04/04/health/co2-levels-global-warming-climate-intl/index.html
Citat:
CO2 Concentrations Hit Highest Levels in 3 Million Years

https://e360.yale.edu/digest/co2-concentrations-hit-highest-levels-in-3-million-years
Citera
2019-07-29, 14:53
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Du förstod inte, va?

Jämför med en vattenfontän där vattnet går runt runt runt. T.ex en sådan man har på trädgården eller inomhus. Samma vatten återanvänds hela tiden. Det råder balans i fontänen. Inget extra vatten tillkommer eller försvinner. Vattnen åker bara runt.

Plötsligt kommer nån och häller i mer vatten från en hink. Vad händer då?

Förstår du fortfarande inte så förklarar denna artikel allt:

Jag vet inte vad för slags superfontäner du innehar, men min fontän måste man iallafall fylla på manuellt. Du vet att vatten dunstar va?
Citera
2019-07-29, 14:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Jag vet inte vad för slags superfontäner du innehar, men min fontän måste man iallafall fylla på manuellt. Du vet att vatten dunstar va?

Du menar att du står bredvid fontänen 24/7 och fyller på på hela tiden?

Nä. Det tror jag inte.

Jag vet att vatten avdunstar. Men nu försökte jag på en enkel analogi för att få PixelGuy att fatta. Men om du vill så kan du glasa in fontänen så att inte vattnet avdunstar.
Citera
2019-07-29, 15:00
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Du menar att du står bredvid fontänen 24/7 och fyller på på hela tiden?

Nä. Det tror jag inte.

Jag vet att vatten avdunstar. Men nu försökte jag på en enkel analogi för att få PixelGuy att fatta. Men om du vill så kan du glasa in fontänen så att inte vattnet inte avdunstar.

Nej, jag fyller på fontänen en gång i veckan. Jag skulle kunna fylla på den med en milliliter hela tiden men vem har tid för det.

Din jämförelse är dålig, det var bara allt jag ville påpeka.
Citera
2019-07-29, 15:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Nej, jag fyller på fontänen en gång i veckan. Jag skulle kunna fylla på den med en milliliter hela tiden men vem har tid för det.

Din jämförelse är dålig, det var bara allt jag ville påpeka.

Jag ville ha ett så lättfattligt och pedagogiskt exempel som möjligt till någon som inte förstår CO2-cykeln.

Men stoppar man en glaskupa runt fontänen så fungerar jämförelsen. En initial avdunstning sker, men sedan upphör den/minskar kraftigt när luftfuktigheten i kupan nått en viss luftfuktighetsnivå. Då är systemet i balans. Och kondens gör att en del vatten vid kupans tak droppar/rinner tillbaka.

Ett slags kretslopp. Samma vatten återanvänds och återanvänds.

(Tycker dock att detta kanske var lite väl petigt då det sker ingen nämnvärd avdunstning på de 5 minuter experimentet tar, men ok då.)
Senast redigerad av -Info- 2019-07-29 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in