Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad är då egentligen din poäng? Accepterar du att människan påverkar klimatet? Att naturliga förändringar under 1900-talet är små i jämförelse? Vad är dina konkreta invändningar mot den etablerade klimatvetenskapen?
Du säger att "klimatet är i konstant förändring" vilket kvalitativt är sant, men inte ger någon konkret om vad som hänt under 1900-talet. Inget tyder på några större naturliga klimatförändringar under denna period.
Min invändning är att det används som ett berättigande för att begränsa människans frihet, trots att man tydligt klarlagt att det inte finns något "normaltillstånd" att återgå till.
Iom att det är så den används är jag naturligtvis skeptisk till allt som sägs i området, jag förnekar eller bifaller dock inget jag inte vet. Att människan påverkar klimatet är ganska så tydligt, till vilken grad vi gör det är dock högst oklart då vi faktiskt inte vet med någon säkerhet alls hur man kartlägger detta system(klimatet).
Om vi antar att vi har den påverkan denna forskning vill framhäva, vad skulle rent konkret kunna vara lösningen? Hur når vi lägre koldioxidnivåer än 1850-talet utan att avliva 7 miljarder människor och all boskap?
Sedan finns det fortfarande en hel del frågetecken om det här med koldioxidens effekt på klimatet, men får väl läsa tråden och se om det tagits upp.
Förändring är en del av klimatets natur, så det faller sig lite motsägelsefullt att påstå att inget tyder på naturliga förändringar?