Citat:
Ursprungligen postat av
Lova33
...
Då återstår "hålla inne värmen-teorin" vilken inte heller är rimlig om jag tolkar den rätt:
Partiklarna i atmosfären som får värmen att "studsa tillbaka" fungerar alltså inte som någon heltäckande filt som vissa försöker påstå utan mer som ett gigantiskt insektsnät (tänk vattentät behållare vs såll).
Jag tolkar det som att klimatforskarna försöker få oss att tro att vi håller på att "sticka oss en stort täcke" över jorden genom våra utsläpp -men HUR menar de att det ska gå till?
Jag förstår förövrigt inte alls grejen med alla matteberäkningar, är det för att förvirra ett lättmanipulerat folk? Det behövs ingen mattelektion alls för att förklara det vi upplever hela tiden med värme/kyla (förklara istället med enkla medel som folk fattar!). Typ som att koka vatten i en kastrull och lägg på ett lock (värmen håller en stund) vs ett durkslag (värmen försvinner snabbare än med locket).
...
För att få en bättre uppfattning kan det vara värt att räkna på hur mycket co2 det egentligen finns.
För att vitsa till det, många ppm små, gör en stor å.
Tyvärr blir det lite matte här då, och den kan säkert vara fel eftersom jag är en enkel lekman där gymnasiets fysik- och kemilektioner är glömda sedan länge.
Men det är så att det finns riktigt mycket atmosfär, man tänker inte på det för att en kubikmeter luft bara väger 1,2-1,3 kilo eller så, men när det blåser märker man att det åtminstone är något som träffar en. Ifall atmosfären var homogen skulle den vara ca. 8500 meter hög. Ovanför varje kvadratmeter finns det således en luftpelare med en massa på flera ton.
Antalet mol per kubikmeter ligger på runt 44, antalet mol co2 är då ca. 413 ppm * 44 = 0.018172.
En mol co2 väger 44, 01 gram, så i en kubikmeter luft finns det 44,01 * 0,018172 = 0.79974972 gram co2. I en 8500 meter hög luftpelare finns det då ca. 0,8 * 8500 = 6800 gram = 6,8 kilo co2.
Varje kvadratmeter, med det här sättet att tänka, täcks alltså av en 6,8 kilo tung filt av denna gas. Det kan man inte direkt kalla ett såll, eller något som är väldigt tunt.
Av dessa kilon står vi människor för en inte ringa del. Före industrialismen låg co2-halten på 280 ppm och nu är den på 413. Vi har lagt till 133. 133/413 är ca. 32 %. Av den där tunga filten har vi alltså fixat till 0,32 * 6,8 = 2,176 kilo co2.
Varför skulle det inte kunna påverka jordens klimat?
Inte för att jag begriper hur det fungerar med strålning från jorden och hur olika gaser absorberar, och vad som händer när så sker, men det är ju svårt att tänka sig att strålningen är som en annan Luke Skywalker och kan undvika allting med sitt rymdskepp.
Och tur är väl det, för jorden hade varit omöjlig att bo på utan en atmosfär.