Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-27, 12:38
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Global Warming 101

Det finns gott om mänskliga fingeravtryck som tyder på att vi är inblandade.

Strongest Evidence Yet Of Human Link To Global Warming, Expert Says

Evidence For Human-caused Global Warming Is Now 'Unequivocal'

Och? Mer hänvisningar till IPCC som lustigt nog inte nämner ett ord om istiden och den snabba/naturliga avsmältningen av inlandsisarna...
Varför kan man ju undra...
Citera
2007-11-27, 16:16
Medlem
Zous avatar
Tänkte flika in med en fråga;

Hur många forskare tror på en naturlig cykel och hur många tror på en antropogen påverkan?

Om nu antropogen är så mycket större, har de som tror på naturliga cykler ökat till antalet?

Tänkte mest vilken sida som ökat mest.
Citera
2007-11-27, 16:27
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Tänkte flika in med en fråga;

Hur många forskare tror på en naturlig cykel och hur många tror på en antropogen påverkan?

Om nu antropogen är så mycket större, har de som tror på naturliga cykler ökat till antalet?

Av alla forskare som jag träffat skulle jag uppskatta det till 100% som tror att den är antropogen.
Det finns ett fåtal "förnekare" vilket Quantilho snart kommer att berätta för dig.

Jag tycker att du skall göra såhär.

Skicka e-post till 10 olika klimatforskare i Sverige. Ställ en enkel fråga typ "är det vi människor som till största sannolikheten ligger bakom den uppvärmning som vi ser idag.."
Klimatforskare (eller relaterat) hittar du exempelvis i Uppsala universitet, Lunds
universitet, Chalmers eller SMHI. Slicka till en blandad grupp forskare.

Quantilho kommer inte att tycka att detta är en bra ide eftersom sanningen enligt honom är att universiteten ljuger och SMHI är svin, skit i det.

Jag skulle kunna, men tänker inte göra det, ge dig en lista med forskare att kontakta, men det är bättre om du gör listan själv. Jag antar att det kliar i fingrarna på Quantilho eftersom han vill ge dig en "slumpvis" lista på 2-3 förnekarkompisar som han har. Jag tycker inte att han bör göra det.

Gör listan, publicera resultatet här i denna tråden.

Lycka till!
Citera
2007-11-27, 16:46
Medlem
Zous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Av alla forskare som jag träffat skulle jag uppskatta det till 100% som tror att den är antropogen.
Det finns ett fåtal "förnekare" vilket Quantilho snart kommer att berätta för dig.

Jag tycker att du skall göra såhär.

Skicka e-post till 10 olika klimatforskare i Sverige. Ställ en enkel fråga typ "är det vi människor som till största sannolikheten ligger bakom den uppvärmning som vi ser idag.."
Klimatforskare (eller relaterat) hittar du exempelvis i Uppsala universitet, Lunds
universitet, Chalmers eller SMHI. Slicka till en blandad grupp forskare.

Quantilho kommer inte att tycka att detta är en bra ide eftersom sanningen enligt honom är att universiteten ljuger och SMHI är svin, skit i det.

Jag skulle kunna, men tänker inte göra det, ge dig en lista med forskare att kontakta, men det är bättre om du gör listan själv. Jag antar att det kliar i fingrarna på Quantilho eftersom han vill ge dig en "slumpvis" lista på 2-3 förnekarkompisar som han har. Jag tycker inte att han bör göra det.

Gör listan, publicera resultatet här i denna tråden.

Lycka till!

Kommer inte Quantilho från Uppsala universitet?

Varför dras sällan den nya tekniken och forsknings framstegen in i denna debatt? - alla diagram verkar ju vara gjorda som vi konsumerar nu, de vore ju högst osannolikt att vi skulle fortsätta precis som vi gör nu, eller?

Och varför vore det så självklart att just när vi lever att det skulle råda någon form av jämviktstillstånd av klimatet? - Värre saker har man ju läst om, men nu lyser det ju i alla mediablaskor så fort diagrammen avviker de minsta från nått mönster.
Citera
2007-11-27, 16:51
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:

Jag tvivlar!

Citat:
Varför dras sällan den nya tekniken och forsknings framstegen in i denna debatt? - alla diagram verkar ju vara gjorda som vi konsumerar nu, de vore ju högst osannolikt att vi skulle fortsätta precis som vi gör nu, eller?

Vill du ha mer av den nya tekniken. Bra, det vill jag också.

Citat:
Och varför vore det så självklart att just när vi lever att det skulle råda någon form av jämviktstillstånd av klimatet? - Värre saker har man ju läst om, men nu lyser det ju i alla mediablaskor så fort diagrammen avviker de minsta från nått mönster.
Det råder ingen jämvikt. Diagrammen avviker dock inte lite utan mycket. Flera saker pekar på att utvecklingen går fort år fel håll samt att det inte finns någon bakomliggande förklaring till varför förutom AGW.
Citera
2007-11-27, 21:56
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Uppsala Universitet är ett mycket bra universitet som lyckligtvis står upp för vetenskaplig sanning, rigorositet och kritiskt tänkande. Till skillnad från många andra.

Så sent som idag hade vi två professorer, en i fysik och en i folkrätt, som uttalade sig kritiskt mot hanteringen av klimatfrågan och hur miljömupparna undviker att bemöta den vetenskapliga kritiken. Samt en rad professorer och forskare från SLU som är kritiska. Se inlägg om detta tidigare i tråden någonstans.
Vi har ju även Kjell Aleklett, som tidigare i år fick en hel löpsedel tillägnad sig, som menar att klimathotet är överdrivet.

Sedan har vi ju en lång rad charmerande pinsamheter runt AGW-teorin som är missvisande och rent utav fel. Ett praktexempel är ju den graf som Al Gore använder med orden "Surely do they fit together" som vid en närmare granskning inte gör det. En rad andra avhopp av prominenta forskare och deras kritiska kommentarer rörande IPCCs arbete är ju inte heller fjädrar i hatten.

Så vill du ha kritiska artiklar så kan jag referera till flera hundra peer-reviewade vetenskapliga artiklar. Till skillnad från alarmister som hdavidsson som uppenbarligen inte klarar en så pass enkel sak, trots upprepade försök
Citera
2007-11-28, 03:40
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Uppsala Universitet är ett mycket bra universitet som lyckligtvis står upp för vetenskaplig sanning, rigorositet och kritiskt tänkande. Till skillnad från många andra.

Så sent som idag hade vi två professorer, en i fysik och en i folkrätt, som uttalade sig kritiskt mot hanteringen av klimatfrågan och hur miljömupparna undviker att bemöta den vetenskapliga kritiken. Samt en rad professorer och forskare från SLU som är kritiska. Se inlägg om detta tidigare i tråden någonstans.
Vi har ju även Kjell Aleklett, som tidigare i år fick en hel löpsedel tillägnad sig, som menar att klimathotet är överdrivet.

Hur ser Eva Lundgren och de andra vid Centrum för genusforskning på frågan? apropå vetenskaplig sanning, rigorositet ochh kritiskt tänkande.
Citera
2007-11-28, 12:50
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Hur ser Eva Lundgren och de andra vid Centrum för genusforskning på frågan? apropå vetenskaplig sanning, rigorositet ochh kritiskt tänkande.

De är nog för upptagna med att kommentera satanism och rituella barnaoffer i Sverige för att kunna fördjupa sig i frågan

Därtill är ju inte klimatförändringar och miljöforskning något som ligger inom den sfär som humaniora brukar behandla.
Citera
2007-11-28, 12:55
Medlem
utters avatar
Citat:
De är nog för upptagna med att kommentera satanism och rituella barnaoffer i Sverige för att kunna fördjupa sig i frågan

Därtill är ju inte klimatförändringar och miljöforskning något som ligger inom den sfär som humaniora brukar behandla.

Men inom folkrätt?
Citera
2007-11-28, 13:01
Medlem
Quantilhos avatar
När vetenskapsmän politiserar vetenskap

En intressant vetenskaplig artikel, från tidsskriften Environmental Science & Policy, om politik och policys bakom klimatforskning sprang jag på igår.

Jag citerar några intressanta stycken:
Citat:
The IPCC for example seeks to be “policy relevant, but policy neutral” (IPCC, 2003). In practice, this means that the IPCC does not consider policy alternatives and instead has institutionalized the linear model. A great irony of the IPCC process is that its institutional organization,
selection of participants, and even scientific foci necessarily reflect a non-neutral policy orientation, and hence it is in fact very political

Citat:
Political advocacy is all about reducing the scope of choice, often
ideally to a single preferred vision. And the many scientists who eschew advocacy typically seek to provide information and stay far removed from any explicit discussion of policy or politics, and policy making suffers. Political advocates will always look to science as a source of authority in support of their agendas.

Artikeln hittar man här.
Citera
2007-11-28, 13:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Men inom folkrätt?

Han kommenterade mer sättet debatten fördes och hur miljörörelsen smutskastar kritiker istället för att bemöta argumenten vetenskapligt. Ligger väl lite närmare hans forskarområde.
Citera
2007-11-28, 13:22
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:

Du kunde alltså inte låta bli att ge Zou en vink om vilka personer han skulle kontakta. Du vet ju om att om han/hon väljer fritt blir det förmodligen 10-0 till AGW. Det kan du ju inte tillåta så därför fick du ju.....

Pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in