Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Vad är din poäng ? Det är väl ingen tvekan om att människan har ökat CO2 halten i atmosfären kraftigt via förbränning av fossila bränslen och genom skövling av regnskog ?
Jo det finns visst frågetecken om den saken. Det är bevisat att väremeökningar leder till högre halter av CO2 i atmosfären. Haven släpper ifrån sig enorma mängder CO2 när dom blir varmare.
EDIT: Det jag menar är att det är inte helt klart om vi står för HELA ökningen.
Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Jag har mycket svårt att tro att klimatforskare skulle kunna komma fram till att den stora ökningen av CO2 beror på ökningen av metan.
Varför?
Sambandet att värme ökar halten CO2 är bevisad. Att metanhalten har ökat med 140% medan CO2 har ökat med 30% är också bevisat. Att metan är en 20 ggr. kraftigare växthusgas än CO2 är också det bevisat.
Lägger man ihop detta så är det inte en särskilt konstig teori.
Lägger man dessutom till att växtligheten har ökat de senaste 50 åren (6% om jag minns rätt) så är det inte otroligt att det mesta av kolet vi frigjort faktisk har bundits och inte bidragit till den ökande halten i atmosfären.
EDIT: Nej, jag har inte räknat på det, så nu har du chansen att bevisa att jag har fel