2007-11-28, 14:29
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Du kunde alltså inte låta bli att ge Zou en vink om vilka personer han skulle kontakta. Du vet ju om att om han/hon väljer fritt blir det förmodligen 10-0 till AGW. Det kan du ju inte tillåta så därför fick du ju.....

Pinsamt.

Till skillnad från dig så håller jag väl mig saklig och vetenskaplig samt kan ange referenser till uppgifter eller personer. Som kontrast till din alarmism.

Ett ogrundad påstående om att det skulle bli 10-0 till AGW är ju enbart skrattretande. Fast det är ju det som kännetecknar din argumentationsteknik å andra sidan

En massa saker som ska antas stämma utan att man ska/får kolla närmare på dem är väl ledmotivet för AGW-teorin. Du har ju redan kapitalt misslyckats med att lägga fram den där överväldigande majoriteten peer-reviewade artiklar som stödjer AGW-teorin så ditt prat om 10-0 till AGW känns mest som förvirrat svammel från en obildad och desperat man.
Citera
2007-11-28, 17:24
Medlem
Vad tycker ni är dåligt med utsläppshandel globalt? Vad ska vi ta för ansvar för U-länderna? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=719416
Citera
2007-11-28, 17:24
Bannlyst
Här var det färska nyheter.

Drought worsened greenhouse gases

A new NOAA study, appearing in the current issue of the Proceedings of the National Academy of Sciences, shows how a prolonged drought in North America in 2002 cut the continent's natural uptake of carbon dioxide (CO2) in half, leaving more than 360 million tons (330 million metric tons) more of the heat-trapping greenhouse gas in Earth's atmosphere.

The amount not absorbed that year is equivalent to annual emissions from more than 200 million U.S. automobiles.

Flying foxes fall prey to Earth's rising temperature

Flying foxes have been dropping off trees and dying in droves because of the effects of climate change, researchers say. More than 30,000 of the fruit bats are estimated to have died since 1994 in heat waves associated with global warming. Mass deaths from heat stress have occurred at least 19 times since 1994, as opposed to only three anecdotal reports of similar flying fox deaths before then. The bats started to die as temperatures approached 42C, the study in Australia found. They are the first large mammal other than humans to be shown to suffer mass mortality during a heat wave.

Global warming sends salamanders packing

A genetic study of the salamander family that encompasses two-thirds of the world's salamander species shows that periods of global warming helped the amphibians diversify and expand their range from North America into Europe and Asia, where pockets of them are still found today.

Interestingly, while one period of warming allowed some salamanders to move northward into Asia via an arctic land bridge, the next warming period may have facilitated their return to North America.

The global warming that spurred the dispersal and evolution of these salamanders, however, took place in the distant past, over the course of tens of thousands or even millions of years, allowing the slow-moving salamanders time to seek suitable habitat farther north. This contrasts to today's warming, which may amount to a similar 6-8 degree Celsius rise, but in just a few hundred years.

Indonesia's corals threatened by climate change

But scientists fear many of Indonesia's pyschedelic reefs, already significantly damaged by blast fishing and pollution, now face an even graver threat: global warming.

Over the years, rising sea temperatures have led to severe coral bleaching in some of the most spectacular reefs off the palm-fringed islands of Sulawesi and Bali that are home to exotic fish like the brightly coloured clown fish and scorpion fish.

And environmentalists say if quick steps are not taken to stop the destruction, many reefs across the sprawling archipelago of about 17,000 islands could disappear in the next few decades.

Cyprus churches to pray for rain

The Orthodox Church of Cyprus has ordered priests to pray for rain to end one of the island's worst droughts.

Archbishop Chrysostomos II, the church head, urged priests to pray together on 2 December for rainfall to end a drought that had "blighted" the land.

The archbishop said Cypriots were "justifiably anxious" over the threat to water supplies and agriculture.

This winter may be warmest ever

The Northern Hemisphere is the warmest this year since record-keeping started 127 years ago, according to the National Climatic Data Center.
Temperatures for January through October averaged 1.3 degrees above the norm. If the trend continues, the year could break the record for the warmest set in 2005.

The Southern Hemisphere is its ninth-warmest since record-keeping began, the center said. Worldwide, this is the third-warmest year through October.

The USA has also seen warmer temperatures recently: The period from January to October was the seventh-warmest since records began in 1895, according to the national data center. The warmest for that period was in 2000; the second-warmest was in 1934.
Citera
2007-11-29, 10:10
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du har ju redan kapitalt misslyckats med att lägga fram den där överväldigande majoriteten peer-reviewade artiklar som stödjer AGW-teorin så ditt prat om 10-0 till AGW känns mest som förvirrat svammel från en obildad och desperat man.

Det är du som inte är läskunnig. Jag har redan postat fler peer-reviewade artiklar i denna tråden än vad du har haft vänner.
Citera
2007-11-29, 12:57
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Det är du som inte är läskunnig. Jag har redan postat fler peer-reviewade artiklar i denna tråden än vad du har haft vänner.

Icke då och de de fall du gjort det så har jag både kontrat och kommenterat med andra forskningsrön som motsagt de du lagt fram. Så var är denna överväldigande majoritet av peer-reviewade artiklar som stödjer AGW? Att du nu försöker leva på påstådda "gamla meriter" ökar ju knappast på din trovärdighet...

Vi har ju exempelvis den där artikeln om solaktivitet som du postade för ett ag sedan. Som enbart hade kikat på solens 11-åriga cykel och drog väldigt långtgående slutsatser från detta om solens inverkan på klimatet. Trots att man helt ignorerade Gleisscykeln och alla andra solprocesser som man känner till.

Sedan kommer jag inte ihåg om det var du eller din vapenbroder Xcore som drog upp Manns senaste artikel som kritiserades friskt. Den som står i konflikt med hundratals andra proxystudier av forntida klimat och förnekar existensen av MWP.
Citera
2007-11-29, 13:56
Medlem
Kundalinis avatar
Det kanske är lite fult, men jag orkar bara inte läsa genom hela den 70-sidiga diskussionen. I stället ber jag Quantilio, eller om nån annan skeptiker, om ett par tre länkar hemsidor och några artikellänkar (i bra tidsskrifter tack!).

Och så kanske öven den andra sidan kan bistå med detsamma?

Jag är lite lat nu, jag vet, men hoppas ni pallar ändå!
Citera
2007-11-29, 16:59
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Det kanske är lite fult, men jag orkar bara inte läsa genom hela den 70-sidiga diskussionen. I stället ber jag Quantilio, eller om nån annan skeptiker, om ett par tre länkar hemsidor och några artikellänkar (i bra tidsskrifter tack!).

Och så kanske öven den andra sidan kan bistå med detsamma?

Jag är lite lat nu, jag vet, men hoppas ni pallar ändå!

Vi kan ju börja med denna:

Soon & Baliunas, 2003, Proxy climatic and environmental changes of the
past 1000 years, Journal of Climate Research
http://www.cfa.harvard.edu/~wsoon/ChronicleHigherEducation03-d/Jan30-ClimateResearchpaper.pdf
Summerar en rad proxystudier av jordens klimat de senaste 1000 åren. Framför allt frågan om existensen av MWP och LIA samt jämförelser av dagsläget med dessa.

Sedan har vi denna:
Khilyuk & Chilingar, 2006, On global forces of nature driving the Earth’s climate. Are humans involved?, Environmental Geology
http://www.springerlink.com/content/t341350850360302/
samt svaret på AGW-kritiken mot deras artikel:
http://www.springerlink.com/content/vl7536426072q7j7/
Säg till om du inte kommer åt hela pdf-erna så ska jag lägga upp dem på annat ställe.
EDIT: Här finns en annan rebuttal av rebutallen mot Khilyuks ursprungliga artikel. Kan vara av intresse men är inte direkt från en peer-reviewad artikel. Dock väl värt att läsa ändå då den är kort och koncis.

Sedan kan jag avsluta med en enkel bild som visar hur CO2s absorption ökar när man fördubblar koncentrationen. Ökningen blir minimal.
http://home.casema.nl/errenwijlens/co2/co2_absorption.gif

Bifogat finner du en bild som visar hur CO2 varierat genom geologiska tidsepoker här på jorden. Värt att tänka på i samma veva kan vara att Norra Europa var täckt av kilometervis med is för 20 000 år sedan och att Nordpolen hade subtropiskt klimat för någon miljon år sedan. Så världens klimat har alltid varit föränderligt och ändrats mycket samt dramatiskt långt innan människan kom in i bilden.
Citera
2007-11-29, 22:01
Medlem
Försöksdjurs avatar
Det enda "problemet" med CO2 är just dess absorptionsförmåga? Fast har jag fattat rätt så ger en ökning i mängden CO2 en knappt ökning i absorption?

Så det är egentligen inget problem?
Citera
2007-11-30, 01:36
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Bifogat finner du en bild som visar hur CO2 varierat genom geologiska tidsepoker här på jorden.

Hur resonerar alarmister om detta? Trots enorma variationer i CO2-halter (upp till 1000 % högre än idag?) har temperaturen ofta legat nära ett medelvärde som är tio grader högre än dagens temperatur.

Exempel:
Kambrium: 7000 ppm CO2 (22 grader)
Jura: 2000 ppm CO2 (22 grader)
Citera
2007-11-30, 01:45
Medlem
Tjena här hoppar jag in med ett litet inlägg utan att orka läsa igenom den 229 sidor långa tråden (detta gör jag för att slippa sitta vid datorn så länge, spara el på så vis! )

I allafall.. Lyssnade på Karlavagnen i P4 häromkvällen, då man diskuterade klimathotet.
Det pratades (som ofta) om att vi måste sluta med vår överkonsumtion, och ändra vårt begär efter statusprylar om vi ska lyckas vända denna negativa trend.

Detta tror jag är i princip omöjligt att göra.
Människan har i alla tider överkonsumerat om den haft möjlighet, och man har alltid strävat efter statusprylar. Så har det alltid varit, så är det nu, och så kommer det alltid att vara. Människan är sådan.
På medeltiden visade kungligheterna endast upp sig i de dyraste importerade juvelerna, exklusiva djurpälsar, och man bodde i gigantiska slott.
Naturligtvis var detta det liv som alla andra människor drömde om, och också strävade efter. Det är en naturlig drift som alltid har funnits, och alltid kommer finnas.

Ett annat exempel jag kan ge är när t.ex. tidningar/TV visar upp tester på hur miljöfarliga SUV:ar är, och att dessa har blivit miljöskadliga statussymboler bland de mer väletablerade i samhället. Men på grund av att media benämner SUV:ar som just statussymboler så är det just precis det som folk kommer vilja ha i sina garage, miljöfarliga eller inte. Det är nämligen mycket viktigare att visa för omgivningen att man är framgångsrik, än att faktiskt vara miljömedveten.
Att erkänna vilken produkt som helst som en statussymbol, gör den automatiskt till just en sådan.

Så, vad gör vi då? Jo, min poäng är att jag tycker inte att man ska ligga sömnlös på nätterna och må dåligt personligen, för faktiskt så hänger ett väldigt stort ansvar på tillverkarna!
Min åsikt är att det ska inte ens finnas några miljöfarliga bilar överhuvudtaget. Enda alternativet ska vara miljövänliga bilar. Sedan kan dessa finnas i mindre och större och dyrare modeller, så att folk kan visa upp sina rikedomar på så vis istället, för det beteendet kan vi aldrig ändra.
En vanlig bensindriven bil utan katalysator på vägarna ska innebära direkt arrestering. Det skall förbjudas.

Tillverkarna måste också se till att TV-apparater, datorer, mobiler osv osv, inte innehåller en massa miljöfarliga ämnen. För vi kommer fortsätta köpa alla dessa produkter även om det innebär att vi alla stryker med på köpet. Strävan efter att visa sig framgångsrik är mycket starkare än miljötänket för den enskilda personen. Tragiskt men sant.

Men tänk också på att utvecklare jobbar hårt med att ta fram mer miljövänliga bilar, TV-apparater, datorer, mobiler, batterier mm, mm.. Man är väl medveten om situationen.
För 50 år sedan trodde man att jorden hade oändliga resurser, och man utvecklade produkter helt utan hänsyn till miljön. Idag vet vi att så är inte fallet, och under den tiden har också produkterna utvecklats enormt, och det kommer de fortsätta göra, nu i ännu snabbare takt.
Jag tror att det är vårt hopp i frågan, för att ändra vårt beteende är nog för svårt för oss. Vi kan göra det till en viss gräns, men det största ansvaret ligger på produkterna som faktiskt finns tillgängliga i samhället.

vad tror ni?
Citera
2007-11-30, 12:05
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Hur resonerar alarmister om detta? Trots enorma variationer i CO2-halter (upp till 1000 % högre än idag?) har temperaturen ofta legat nära ett medelvärde som är tio grader högre än dagens temperatur.

Exempel:
Kambrium: 7000 ppm CO2 (22 grader)
Jura: 2000 ppm CO2 (22 grader)

De tiger om sådana saker. "Irreversible and dangerous climate change" vid 1000 ppm är ju helt taget ur luften och stämmer illa överens med historien och vad som bevisligen redan hänt.
Historien visar ju att det inte finns någon speciellt stark koppling mellan CO2 och medeltemperaturen. Temperaturen styrs framför allt av andra saker och drivs i slutändan utav solen, som står för nästan all energi som tillförs jorden och dess klimat.

Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Det enda "problemet" med CO2 är just dess absorptionsförmåga? Fast har jag fattat rätt så ger en ökning i mängden CO2 en knappt ökning i absorption?

Så det är egentligen inget problem?

Just det. Den direkta absorptionsökningen från CO2 är obefintlig vid små och måttliga koncentrationsökningar. Det är just därför IPCC och klimatmodeller är så enormt beroende av FEEDBACK-processer, som ofta beskrivs diffust eller är svårkvantiserade eller problematiska att analysera.

Utan vattenångans dominerande feedback så blir ju temperaturökningen bara runt 1 grad. Det är först via feedbackprocesser som temperaturökningen förstärks och når signifikanta värden. IPCC skriver ju uttryckligen att en dubblering av halten vattenånga i atmosfären skulle dubblera temperaturen. Men något liknande om CO2 undviker de ju helt att säga.
Citera
2007-12-03, 17:42
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
De tiger om sådana saker. "Irreversible and dangerous climate change" vid 1000 ppm är ju helt taget ur luften och stämmer illa överens med historien och vad som bevisligen redan hänt.
Historien visar ju att det inte finns någon speciellt stark koppling mellan CO2 och medeltemperaturen. Temperaturen styrs framför allt av andra saker och drivs i slutändan utav solen, som står för nästan all energi som tillförs jorden och dess klimat.

Nu försöker Quantilho spela okunnig igen. Det gör han iochförsig mycket bra men det börjar bli lite trist nu.

Jag fattar inte att du orkar hålla på och missförstå allt hela tiden.
Titta på min länk här, http://www.scotese.com/jurassic.htm .

Finns det någon som tror att det skulle vara samma förutsättningar då som det är nu. Tror någon att samma vattenströmmar och energitransport fanns då som nu?

Nu får du för helvete sluta spela dum. För inte är du så jävla korkad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in