Tjena här hoppar jag in med ett litet inlägg utan att orka läsa igenom den 229 sidor långa tråden (detta gör jag för att slippa sitta vid datorn så länge, spara el på så vis!

)
I allafall.. Lyssnade på Karlavagnen i P4 häromkvällen, då man diskuterade klimathotet.
Det pratades (som ofta) om att vi
måste sluta med vår överkonsumtion, och ändra vårt begär efter statusprylar om vi ska lyckas vända denna negativa trend.
Detta tror jag är i princip omöjligt att göra.
Människan har i alla tider överkonsumerat om den haft möjlighet, och man har alltid strävat efter statusprylar. Så har det alltid varit, så är det nu, och så kommer det alltid att vara. Människan är sådan.
På medeltiden visade kungligheterna endast upp sig i de dyraste importerade juvelerna, exklusiva djurpälsar, och man bodde i gigantiska slott.
Naturligtvis var detta det liv som alla andra människor drömde om, och också strävade efter. Det är en naturlig drift som alltid har funnits, och alltid kommer finnas.
Ett annat exempel jag kan ge är när t.ex. tidningar/TV visar upp tester på hur miljöfarliga SUV:ar är, och att dessa har blivit miljöskadliga statussymboler bland de mer väletablerade i samhället. Men på grund av att media benämner SUV:ar som just statussymboler så är det just precis det som folk kommer vilja ha i sina garage, miljöfarliga eller inte. Det är nämligen mycket viktigare att visa för omgivningen att man är framgångsrik, än att faktiskt vara miljömedveten.
Att erkänna vilken produkt som helst som en statussymbol, gör den automatiskt till just en sådan.
Så, vad gör vi då? Jo, min poäng är att jag tycker inte att man ska ligga sömnlös på nätterna och må dåligt personligen, för faktiskt så hänger ett väldigt stort ansvar på tillverkarna!
Min åsikt är att det ska inte ens finnas några miljöfarliga bilar överhuvudtaget. Enda alternativet ska vara miljövänliga bilar. Sedan kan dessa finnas i mindre och större och dyrare modeller, så att folk kan visa upp sina rikedomar på så vis istället, för det beteendet kan vi aldrig ändra.
En vanlig bensindriven bil utan katalysator på vägarna ska innebära direkt arrestering. Det skall förbjudas.
Tillverkarna måste också se till att TV-apparater, datorer, mobiler osv osv, inte innehåller en massa miljöfarliga ämnen. För vi kommer fortsätta köpa alla dessa produkter även om det innebär att vi alla stryker med på köpet. Strävan efter att visa sig framgångsrik är mycket starkare än miljötänket för den enskilda personen. Tragiskt men sant.
Men tänk också på att utvecklare jobbar hårt med att ta fram mer miljövänliga bilar, TV-apparater, datorer, mobiler, batterier mm, mm.. Man är väl medveten om situationen.
För 50 år sedan trodde man att jorden hade oändliga resurser, och man utvecklade produkter helt utan hänsyn till miljön. Idag vet vi att så är inte fallet, och under den tiden har också produkterna utvecklats enormt, och det kommer de fortsätta göra, nu i ännu snabbare takt.
Jag tror att det är vårt hopp i frågan, för att ändra vårt beteende är nog för svårt för oss. Vi kan göra det till en viss gräns, men det största ansvaret ligger på produkterna som faktiskt finns tillgängliga i samhället.
vad tror ni?