Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Vill du att vi skall kasta in räkneexemplet i en mattetråd? Vill du gömma dig?
Så du anser att temperaturen har stiget dramatiskt de senaste, låt säga 30 åren? Framförallt kan vi dra slutsatsen att temperaturen stiger mycket snabbt för tillfället, eller?
Avsiktlig dumhet igen?
Vem har sagt att vi kan mäta CO2 exakt för varje år? Inte jag iallafall. Vill du missuppfatta detta också? Anser inte du att man kan mäta CO2 med så god noggrannhet att vi kan se att CO2 utvecklas tillsammans med temperaturen över åren, de sanaste 500000 åren?
Åter igen, bara för att du inte förstår betyder inte det att det inte händer.
Bra att du kunde erkänna det.
Som du vet finns det 1000-tals forskare som inte drar din slutsats. Jag har bett dig ett 10-tal gånger om en graf i tråden om utsläppsscenarierna, du har vägrat svara.
Helt OK.
Hur många aftonbladet har jag. Du använder illustrerad vetenskap. Du använder friends of science, du gillar The great global garming swindle.
Så du anser att temperaturen har stiget dramatiskt de senaste, låt säga 30 åren? Framförallt kan vi dra slutsatsen att temperaturen stiger mycket snabbt för tillfället, eller?
Avsiktlig dumhet igen?
Vem har sagt att vi kan mäta CO2 exakt för varje år? Inte jag iallafall. Vill du missuppfatta detta också? Anser inte du att man kan mäta CO2 med så god noggrannhet att vi kan se att CO2 utvecklas tillsammans med temperaturen över åren, de sanaste 500000 åren?
Åter igen, bara för att du inte förstår betyder inte det att det inte händer.
Bra att du kunde erkänna det.
Som du vet finns det 1000-tals forskare som inte drar din slutsats. Jag har bett dig ett 10-tal gånger om en graf i tråden om utsläppsscenarierna, du har vägrat svara.
Helt OK.
Hur många aftonbladet har jag. Du använder illustrerad vetenskap. Du använder friends of science, du gillar The great global garming swindle.
Gör vad du vill, men du kommer ju bara att skämma ut dig igen.
Jag har alltid hållit med om att temperaturen stigit de senaste åren, men det är på inget sätt någon unik situation utan har hänt flertalet gånger tidigare. Likaså har vi haft högre och längre temperaturer tidigare i historien. Eller vill du sätta emot?
Vi kan mäta CO2 ytterst exakt per år. Men det har vi bara kunnat i något/några hundra år och därefter spårar ju noggrannheten ut och blir sämre och sämre ju längre vi ska gå tillbaka. Vi har alltså bara riktigt god tidsupplösning något hundratal år bakåt så när vi ska jämföra med historien har vi inte god möjlighet att jämföra förändringshastigheter.
Det är ju mer talande att du försvarar en teori som du inte förstår utan att ens kunna reda ut viktiga detaljer. Och alla som pysslat med modellering vet ju att det blir fel om man stoppar in dumheter.
Du kan ju gärna visa upp lite resultat från dessa modeller när de ska återskapa den historiska utvecklingen. Är de korrekta så borde de ju kunna återskapa de historiska klimaten utan problem...
Jag har ju alltid hävdat att det är kvantmekanik som styr absorptionen hos CO2. Du däremot har hävdar ju CO2s stora betydelse och har ju mycket att reda ut. Hur får då CO2 så stor effekt på klimatet om vi nu kan enas om att den direkta absorptionen är ytterst liten och förhållandevis ovidkommande? Vad är det som egentligen händer?
Och? Antal forskare som tror på en sak spelar ingen roll. Det handlar om överensstämmelse med verkligheten. Jag vet mer och har mycket bättre koll på resursfrågor än vad metereologer har. Vi kan inte producera något vi inte hittat och IPCCs prognoser för framtiden är helt uppåt knasiga från resurssidan sett. Du kan ju gärna visa en respektabel resursvetare som håller med om deras antaganden. Det skulle vara mycket kul att se. En metereolog som uttalar sig om petroleumgeologi är ju bara fånigt.
Beträffande din efterfrågade graf så har jag flertalet gånger i den tråden svarat på varför den grafen är ovidkommande. Ska jag behöva direktlänka till ett av de svaren i händelse av att du inte riktigt förstod vad som stod där?
Och när har jag behövt referera till dem som enda källa? Majoriteten av mitt material är ju vetenskapliga artiklar från peer-reviewade tidsskrifter. Vad har du egentligen att visa upp? Inte mycket...