Det finns forkare som påstår både det ena och det andra. Men vad jag inte kan förstå är hur högre temperatur skulle leda till högre koldioxidhalt. När det blir varmare så växer ju träd bättre och tar upp mer koldioxid. Borde det då inte blir minde koldixid när temperaturen ökar.
Vi vet ju att koldioxid är en växthusgas. Därför tycker i alla fall jag det verkar mer logiskt att mer koldioxid i atmosfären skulle reflektera mer infraröd strålning som har studdsat mot jorden och till följd av det, ett varmare klimat.
Läste att någon tidigare har skrivit att regnskogen tar upp lika mycket koldioxid som den som den andas ut. Växer då inte träden i regnskogen? Då måste ju träden ha stått där i all evighet. Någon som kan förklara!
Nu när jag ändå har kommit igång med frågor så: Om man fäller ett träd och låter det ligga i skogen, hur stor del kommer inte tilbaka till atmosfären igen? Eftersom att nedbrytarna också har cellandning så gör de ju om trädets cellulosa/druvsocker till koldioxid, vatten och energi. Min hypotes är att det inte kan vara så myckt för då hade det ju funnits alldeles för lite koldioxid.
http://www.youtube.com/watch?v=XDI2NVTYRXU&NR=1