Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Nej. Jag har lagt fram argument för att det påståendet bara är nonsens. Vi kan visst jämföra tidigare klimatförändringar med den nuvarande. För att förstå vad som händer och kunna avgöra så måste vi ju kunna förstå det naturliga förändringarna som inträffar. Kikar man inte på historien så missar man ju helt den biten.
Sedan är ju din personliga åsikt rätt ovidkommande i sammanhanget då du inte kan backa upp den med vetenskapliga argument. Att ditt inlägg innehåller en massa
tro istället för vetande är ju bara festligt och som grädde på alarmismens mos.
För det andra har vi inte klimatförändringar mellan två enstaka år. Skärp dig och sluta tala om väder. Klimat kräver, med IPCCs aningen godtyckliga definition, ett tidsintervall på trettio år. Så att du svamlar om klimatförändringar mellan 2006 och 2007 visar ju bara att du inte har alla chips i påsen...
Här har du något annat intressant att läsa igenom. En doktorsavhandling som visar att klimatmodeller och prognoser slår fel vid turbulent vind. De förenklingar som görs i dagens modeller håller inte vid över 10 m/s.
http://info.uu.se/press.nsf/pm/klimatprognoser.kan.id9CF.html
Jag tror att verkligheten är mindre festlig, den kan du också följa, du kan knappast missa den i alla fall. Vad jag talar om är att otroligt mycket hinner att förändras på bara några år. Du skall se hur allt kommer att ha ändrats dramatiskt om bara 2 år, klimatförändringen går snabbt nu, och snabbare kommer den att gå.
Ni klimatkatastrof förnekare får hela tiden byta argument har jag märkt. Först var det Grönland på 20-30 talet, nu får ni glömma den biten eftersom det som händer nu är något helt annat. En varm global varm medeltid finns heller inga som helst belägg för, den får ni också glömma, etc etc. Jag säger att vi snabbt är på väg mot en klimatkatastrof. Och hur du än argumenterar mot det så kommer du att få byta argument hela tiden allteftersom situationen förvärras. Tro mig.
Genom isborrprover har man sett att denna uppvärmningen sker betydligt snabbare än de föregående uppvärmningarna av jordytan. Tar jorden själv över uppvärmningen mer och mer så kommer detta gå snabbare än vad man någonsin hade trott.
Nej, jag blir inte det minsta glad för varje försämring som talar för mig i debatten, däremot skulle jag bli glad om folk ville förstå vart vi är på väg. Och jag upprepar, man behöver inte vara någon Einstein direkt för att se vart det är påväg.