Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du om någon borde väl känna till att 90% säkerhet på IPCC-språk betyder att de är "ganska säkra" att det är som de säger.
Betänker man att det är politiker och politiserade "forskare" som tror detta, blir nog den där siffrran 90 % ganska osäker att bygga en politik på.
Betänker man att det är politiker och politiserade "forskare" som tror detta, blir nog den där siffrran 90 % ganska osäker att bygga en politik på.
Nej, 90% = very likely = mycket troligt.
------------------------
Quant
Du missförstod vad jag menade. Din graf sträcker sig tillbaka till 1860, detta kanske inte alls är representativt för en längre trend. Du har själv sagt att man med rätt tidsupplösning kan visa på ditt eller datt, speciellt när tidsupplösningen är liten, här ~145 år.
Nej, gamla resultat är oerhört viktiga och på alla sätt gällande. Detta till trots har du ju påpekat flertalet gånger att man när det handlar om dessa ämnen måste ta med de senaste åren för att representativt kunna presentera data. Det sker ju inte här om artikeln är från 1991. Anting godtar man "äldre" artiklar, eller också vill man ha nyare. Du kör alltså lite både och...
IPCCs uttalande slutar ju med ot because there is an actual secular irradiance change...
Jag var säkert den som inledde det hela (då och nu är inte samma sak), så du får gärna utveckla vidare. Då = solen inledde, CO2 feedback, nu = CO2 inleder påstår jag och andra, men inte du(?). Du skriver Så varför skulle dagens situation vara annorlunda?, vad menar du? Solen har väl för det första aldrig påverkat uppvärmningshastigheten som den vi ser idag, för det andra har vi ju inte ens uppmätt någon förändring i solinstrålning i samma storlek som motsvarar temperaturförändringen vi har.