Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-07, 06:07
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det är inte det som debatteras. Det har skett mycket snabbare temperaturförändringar under jordens historia än de vi ser nu.
Dock oftast med katastrofala foljder for den radande ordningen (dar sadan funnits, i skiften mellan istid och varmperiod osv ar det ju inte sarskilt ordnat alls i vilket fall).

Problemet ar att vi manniskor har byggt upp ett fantastiskt stort valstand under just dagens (de senaste arhundradenas egentligen) ordning och att det kan fa forodande konsekvenser om forandringar skulle intraffa i en storre takt an vi kan, sa att saga, absorbera.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Men därifrån är det ändå mycket långt till att hävda att det vore bra att reducera CO2-utsläppen.
Langt och langt. Allt annat lika maste de sannolikt minskas. Dock ar fragan om allt annat maste vara lika.
Citat:
Dess inflytande på uppvärmningen är fortfarande mycket osäker. Särskillt alla vilda spekulationer i att uppvärmning leder till naturkatastrofer.
Vi vet att antalet stormar och dessas intensitet ar beroende av varme (energi). Vi vet att tempraturforhallanden paverkar nederbordsmonster (och torka pa stallen dar det inte brukar vara eller varre torka pa mer normala stallen far rimligtvis ocksa raknas till naturkatastrofer i manga fall).
Citat:
Kostnaderna för stigande havsnivå känns också ogenomtänkta, eftersom det handlar om en för fastighetsmarknaden långsam process som nog kan absorberas av avskrivningar och nybyggnad.
Enorma arealer fruktbar jordbruksmark ar hotade och kan inte nybyggas och det tar ytterst lang tid innan ny jordbruksmark bildats i de omraden som under de nya forhallandena blivit mer bordiga.

Jag laste en blankare i SMH harom manaden att man raknar med som varst 2 miljoner flyktingar pa 25 ar fran o-landerna runt Australien om ytan stiger i _nuvarande_ takt. Deras oar kommer endera att forsvinna eller bli praktiskt taget obeboeliga. Den sortens effekter kan knappast "absorberas" hur som helst.

Nar det galler fastigheter sa ar det forstas helt en fraga om den takt ytan stiger och till vilken hojd.
Citat:
Längs svenska kusten lider man tvärtom av landhöjning, också det utan katastrof...
Det ar av latt insedda skal mindre besvarligt att tampas med landhojning an en hojning av vattennivan. Vidare ar det, aven i de mindre drakoniska scenarierna, fraga om forandringstakter av helt andra storleksordningar.
Citat:
Även om uppvärmning skulle stimulera ökenutbrednignen, så innebär den ju också att kalla områden blir mer livfulla, beboliga och odlingsbara.
Problemet ar att okenspridningen gar fortare an matjordsgenereringen pa tundran. Var skall vi/de som drabbas odla under tiden?
Citat:
F.ö. så kan man väl notera att CO2-krisen kommer att lösas av oljekrisen. Katastrofscenariorna verkar ta ut varandra. Det enda som dessa "larm" om nya istider eller motsatsen, verkar orsaka netto, är minskad individuell frihet och ökad centralistisk politisk makt...
Tankte val att du inte kunde halla dig i ett helt inlagg...
Citera
2006-12-07, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Detta om att varje människa sjäkv skulle kunna påverka miljön är ju för fan rena skämtet då det är industrin och regeringarna själva som måste komma med nya krav och lagar som får ner energislöseriet.
Se bara på Volvos senaste idiotiska utspel om att dom vill höja bensinpriset och gynna Etanolen samtidigt som forskarna säger att Etanolen inte är bra ur miljösynpunkt, man kan inte lita på företagen eller kapitalisterna för dom kommer alltid att fortsätta tjäna pengar på miljöfarliga saker ända tills staten säger ifrån.

Helt rätt. Kapitalister kan inte tillåtas att själva sätta gränserna. "Marknaden" klarar inte av att reglera saker i en långsiktigt positiv riktning. Det krävs politik. Politiken måste stå över allt annat. Folket, staten, måste med våld om så behövs ingripa för kollektivets bästa.
Citera
2006-12-07, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emiilio_
Journalist linjen i Stockholm, första året. Jag sitter dock uppe i Norrbotten vid en gammal skräp dator och tyvärr så glömde jag mina böcker nere i Stockholm.

Kan vi skippa den här disskusionen och svara på min fråga istället?

Ja men för helvete ungjävel! "journalist linjen".

Jag hoppas ni får lära er att skriva på korrekt sätt, alltså journalistlinjen, och kanske även skräpdator, andra året på utbildningen.

Journalister...
Citera
2006-12-07, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Sedan till Dyslektiker som verkar vara en som tror på snälla kapitalister och att om alla är snälla så fixar sig allt, regeringen styrs av kapitalisterna vi folket får bara säga vår mening vart fjärde år och blir då lurade av alla vallöften som sedan inte hålls och företagen styrs av kapitalisterna och om du o jag har några aktier var hjälper ju inte då storkapitalisterna sitter på majoriteten av aktierna.
Konsumentmakt är ett skämt se bara på hur EU körde över Sverige när det gällde den allergiframkallande färgämnet som vi i Sverige hade förbjudit men som EU tvingade på oss, ge ett bra exempel på konsumentmakt Dyslektiker för jag är nyfiken på vilket exempel du i så fall tänker ta upp.

Helt rätt igen. Kommunisten går från klarhet till klarhet. Konsumentmakt är ett bisarrt pseudobegrepp, ett begrepp som hittats på just för att folket skall tro att de har något inflytande. Att vissa osedvanligt idiotiska produkter nån gång ibland inte köps av fullt så många idioter man hade hoppats på är inte nån jävla "konsumentmakt". Hela tiden arbetar miljardindustrier med marknadsföring och med att hitta på ny, oftast meningslös, skit som de kan kränga. Det enda som sätter gränser för vansinnet är lagar och regleringar, som skapas av nationalstater.

Om produkter visar sig vara skadliga för människor eller miljön så kommer inte "marknaden" att sluta med dem om inte de tvingas till det av staten. I slutänden handlar det om vem som håller i geväret. Nationalstater och fria folk är ett hinder för "marknaden", därför vill de styrande krafterna försvaga och på sikt helt avskaffa nationalstaterna och de olika folken. Massinvandring, mångkultur, rasblandning, och internationalistiska projekt som EU vilka försvagar staterna och fråntar folken beslutanderätt har samma syfte.
Citera
2006-12-07, 12:11
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det tror inte ens SVT:s egna alarmister.
Nä, de brukar lyfta fram planekonomi som den rätta "lösningen".
Citera
2007-02-01, 09:29
Medlem
DIF1891s avatar
FN:s klimatrapport - jorden blir sex grader varmare

Aftonbladet fullkomligen frossar i alarmism.

Vad säger ni som är insatta; är detta bara vilda gissningar eller finns det solida vetenskapliga fakta bakom påståendet att jordens medeltemperatur kan komma att stiga med sex grader innan sekelskiftet?
Citera
2007-02-01, 10:32
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Vad säger ni som är insatta; är detta bara vilda gissningar eller finns det solida vetenskapliga fakta bakom påståendet att jordens medeltemperatur kan komma att stiga med sex grader innan sekelskiftet?

Jag kan inte säga att jag är speciellt nyfiken på om den kommer att göra det. Jag är mer intresserad av vad som får det att bli varmare. Är det vi människor som är syndare eller är det naturliga variationer. Det verkar som att "klimatforskarna" har väldigt svårt att hålla dessa två begrepp separerade.
Citera
2007-02-01, 10:34
Medlem
dn skriver en med sansad artikel om samma ämne.
Citera
2007-02-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Jag kan inte säga att jag är speciellt nyfiken på om den kommer att göra det. Jag är mer intresserad av vad som får det att bli varmare. Är det vi människor som är syndare eller är det naturliga variationer. Det verkar som att "klimatforskarna" har väldigt svårt att hålla dessa två begrepp separerade.

kanske en kombo?
Citera
2007-02-01, 11:11
Medlem
herr_jojs avatar
Det är väl alltid bäst att hoppa över Aftonbladdret och gå direkt till källan: http://www.ipcc.ch/
Citera
2007-02-01, 11:23
Medlem
DIF1891s avatar
Kan någon förklara för en lekman som jag själv, var bevisen finns för att det är CO2 som orsakar uppvärmningen?
Citera
2007-02-01, 13:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Kan någon förklara för en lekman som jag själv, var bevisen finns för att det är CO2 som orsakar uppvärmningen?

Plottar man halten av CO2 i atmosfären mot den globala medeltemperaturen så ser man en korrelation, vilket tyder på ett statistiskt samband.

Det är dock inte detsamma som ett orsakssamband, men det talas det ju tyst om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in