Citat:
Det där med paradoxen var retorik. Det jag syftade på var att OM (det är alltså en tankelek) människan bidrar så starkt att en katastrof ligger runt framtidshörnet så förefaller det mig som att man bara halvvägs analyserat orsaken (för mycket CO2). Att vi gör det, orsakens orsak, beror i så fall på att vi är för många. Tror och tycker jag. Jorden skulle sannolikt behöva ett meteoritnedslag e.d. som återställde balansen mellan dess resurser och mänsklighetens storlek.
Ursprungligen postat av möbelklister
Du har nog producerat din egen paradox. Kalla det för vad det är i stället - en motsägelse i din teori.
Citat:
Drar mig till minnes en tråd från i höstas apropå sänkta bensinskatter, där FB:s församlade höger plötsligt förvandlades till miljömuppar som av miljöskäl tyckte att sänkt bensinskatt var otänkbart. När jag påpekade att det vid ett större vulkanutbrott modell Mount Pinatubo 1991 sprids ut mer dynga i atmosfären under ett enda dygn än vad världens hela bilpark sammanlagt presterar under ett år (!) så blev det liv i luckan och jag blev trådens bad boy. Suck.
Dessutom kan vi mycket väl få "miljökatastrofer" som inte alls har med människor att göra. Hav och temperaturer stiger och sjunker även utan människor, på grund av en mycket mäktigare kraft - solen. Tyvärr har vi galna medier som i stället lär ut att klimatförändringar beror uteslutande på människans utsläpp av CO2 (när havens utsläpp av CO2 är enormt mycket större till följd av temperaturförändringar).