Citat:
Ursprungligen postat av Strange
Jag kom på en klimatteori som kan förutsäga hur klimatet kommer att bli. Ge mig gärna era synpunkter.
Vad händer när det lagras mera energi i atmosfären pga av växthusgaser? Jo det blir mera ostadigt väder eftersom dessa vädertyper drivs av energin som ger mera vattenavdunstning och moln och kraftigare vindar. Där det inte för tillfället är oväder blir det mycket varmare pga denna ökade energi. Den enda gång som denna större mängd energi har minskat till en nivå som inte kan driva kraftigare oväder är efter vintern och alltså blir det bara stabilt väder under några månader på våren. Förr innan växthuseffekten var så kraftig så var det bara efter sommaren som det hade lagrats upp tillräckligt med energi för att driva större oväder så då var det bara kraftigt ostadigt under några månader på hösten.
Det kommer alltså bara att bli riktigt stabilt väder på våren, om än varmare, medans det förr bara var riktigt ostadigt väder på hösten.
Många tror att vädret i skåne kommer att bli som nu i medelhavsområdet men jag tror att detta bara kommer att gälla under en allt kortare period på våren under övrig tid kommer det bara att vara konstanta oväder med kortare perioder av extrem värme.
Varför inte?
Nu är inte jag någon klimatexpert direkt men, det skulle kunna förklara en del varför vädret uppfört sig som det gjort. Quantilho kan säkert ge en bättre bedömning, men jag skriver en kommentar ändå.
Vädret den här sommaren har varit väldigt varierande, men extremt. En del har fått extrem hetta medans andra enbart fått sanslösa mängder med regn.
Men sen kommer man nog till en viss gräns, när det blivit tillräckligt mycket energi pga tillökning av växthusgaser så lär det finnas energi för extremt väder året om i så fall. För man har ju räknat med allt extremare väder inom snar framtid.
Och vi lär nog inte missa det om så blir fallet, tyvärr.