Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Jag såg en del av del 1 men stängde av då jag var äcklad av propagandan som framfördes. Mitt tydligaste minne är att de visade ett diagram över antalet mobiltelefoner i världen i kombination med "läbbig" musik. Que? Det är alltså ett problem att människor kan prata med varandra? Jag får väl anta att Humanlife och XCore inte befattar sig med mobiltelefoner?
Ett annat exempel var att "redan så lider en miljard människor brist på rent vatten". Redan? För några årtionden sedan så var den siffran i närheten av TVÅ miljarder.
Bara för att nämna två exempel i den korta bit jag såg av del 1.
För alla som överhuvud taget är kababel till kritiskt tänkande, så är "Planeten" fullständigt outhärdlig.
Citat:
Rent vatten, avlopp och sanitet är några av de viktigaste måtten på mänsklig utveckling. 1,1 miljarder människor saknar tillgång till rent dricksvatten och 2,6 miljarder människor saknar tillgång till avlopp och sanitet. I stora delar av utvecklingsvärlden är smutsigt vatten ett oerhört mycket större hot mot mänsklig säkerhet än krig och våldsamma konflikter. Men i motsats till krig och naturkatastrofer har inte den globala vatten- och sanitetskrisen medfört några samlade insatser från världssamfundet.
”Det handlar om en tyst katastrof som drabbar de fattigaste och som tolereras av dem som sitter på tekniken, resurserna och den politiska makten att få till stånd en förändring”, säger rapportens huvudförfattare Kevin Watkins.
http://www.undp.se/article.asp?Article_Id=2560
Angående ditt påstående om nästan 2 miljarder människor utan rent drickvatten tidigare.
Kan ange en källa som bekräftar det?
Och ditt uttalande om planeten betyder att du inte sett serien alltså?
Till sist!
Ditt uttalande om eventuella stridigheter och framtida krig innebär att klimatkrisen inte kommer att bli värre än den är nu?
Om jag förstod dig rätt.
Lägger in lite nyheter...........
Kinesisk delfin utrotad
Ännu ett stordåd utfört av människan
Över 2.000 döda i regnets Asien
Till sist, hur intelligent är människan?
Storslagsmål vid bråk i sandlåda
Det började med att några småttingar rykte ihop i sandlådan — och slutade med att tiotalet vuxna var i fullt slagsmål med varandra. Drabbningen stod mellan två grannfamiljer i Falkagård i Falkenberg, rapporterar TV 4 Nyheterna Halland. - Först ingrep ett par vuxna vid sandlådan, säger polisen Halland till TT. Sedan anslöt sig den ena efter den andra och det var tumult när våra första patruller anlände.
Sammandrabbningen nådde polisens öron tio minuter i sju på onsdagskvällen. Det krävdes ingripande av fyra eller fem polispatruller innan friden åter lagt sig i Falkagård. Då förde polisen iväg en 23-årig man, misstänkt för misshandel och olaga hot. Mannen som är tidigare känd av polisen anhölls senare av åklagare.