2012-02-03, 18:40
Medlem
Karatepungs avatar
1. Riktigt stark värvning av IFK. Bra för både IFK och AS
2. Jävligt trist att inte vi fick honom. Sitter illa till så kan inte riktigt se vad AIKare skrivit, men det verkar som ngn/ngra sagt att det v skönt att han inte gick till oss. Det håller jag verkligen inte med om.
3. Alkolisten, du kan nog skrota den där dammiga ITK-stjärnan nu. Trist.
4. PF till allsvenskan. VAD SKA SALORM SÄGA NU?
5. Hata, hata, hata göteborg.
Citera
2012-02-03, 18:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Som sagt, ur en MFF:ares synpunkt hade jag varit besviken på vår ungdomssatsning och utveckling om vi köpt in fem stycken startspelare (+2 unga startspelare mitten av 2011), då jag inte tycker 5 nya startspelare under ett fönster stämmer med varken en lyckad tidigare framtagning eller chans till pågående framtagningar. Dessutom tycker jag det ger en dålig bild till unga spelare om står i valet bland vilken akademi de ska välja/vilket anbud de tar. Att det skulle vara nonsens att se kritiskt på utvecklingen av talanger när man under ett fönster tar in fem stycken 30-åringar rakt in i elvan tycker jag är märkligt sagt.

Då hälften av elvan nu består av helt eller delvis egenutvecklade och då vi knappt mist någon vare sig sommaren 2011 eller denna vintern och nästan har samma lag som guldlaget så har det så klart inte kommit upp många som kan ta en kontinuerlig startplats och onödigt att fylla på truppen bara för att. Majoriteten av förstareserver till startelvan består av unga som plockats upp 2011/2010; Alex Nilsson/Rexhepi/Helander/Stenström/Nazari/Kroon(/Sudic, beroende på hur man ser det).

Min undran kvarstår dock, ni har släppt fram ungefär lika många unga talanger som vi gjort det senaste året, eller hur? Spelar det då någon roll hurvida det är fem köpta spelare eller fem tidigare talanger men numera etablerade spelare som står i vägen för nästa våg av talanger? Ponera att vi hade kunnat behålla Gustav Svensson, Sebastian Eriksson, Pontus Wernbloom och Mattias Bjärsmyr lite längre, så att de hade stått i vägen för våra talanger istället för Farnerud, Haglund, Gerzic och Waehler, hade det varit "mindre dåligt" i så fall (för det är väl i princip så det ser ut i Malmö just nu)?

Sen tycker jag att det är ett bakvänt resonemang när det gäller att det skulle ge en dålig bild till unga spelare. Alla unga spelare vill väl få chansen att utvecklas i det bästa laget? Sen spelar det mindre roll exakt vilka spelare som står i vägen för stunden, när det för en ung kille ändå är om två-tre år som han ska ta chansen. Och det går väl knappast att påstå att vi inte ger unga talanger chansen, oavsett hur många stjärnvärvningar vi gör och har gjort?

IFK:s mål är att 50 % av truppen ska bestå av spelare från U-truppen. I dagsläget, om man räknar med våra utlånade spelare, men inte räknar med de U-truppsspelarna som trots allt regelbundet tränar med A-laget, så är siffran 10 av 24 (42 %). Det finns inget självändamål i att försöka få så många spelare som möjligt i startelvan att vara egna talanger (även om det så klart är kul), när det något år inte finns speciellt många som kan gå in och prestera på tillräckligt hög nivå (som förra säsongen) så måste man värva kompetens utifrån. Precis som ni gjorde med Ranégie.

/feldgrau
Citera
2012-02-03, 19:24
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
feldgrau
Vad jag tror spelar det roll för motiveringen bland talangerna samt, troligtvis i de flesta fall, ekonomin, nu har jag inga exakta kostnader på utveckling av ungdomsspelare men generellt sett är den troligtvis lägre än inköpspriset/sign-on av t.ex. Gerzic, Farnerud, Sobralense. Pengar som sedan kan investeras tillbaks i utvecklingen. Jag vet själv hur det var i Malmö runt 00-talet med många sura miner och dålig stämning i truppen då laget bestod av många äldre spelare och få unga gavs en chans i startelvan.

De flesta vill träna med det bästa laget ja, sen är det ju dock en chans att de sticker när de ej får chansen och då står man kvar där med utvecklingskostnaden. Se på BP t.ex. som väl får ha ansetts som en attraktiv klubb för unga spelare (iaf då de var i AS), trots ett "dåligt lag", som med Guidetti.

Det beror ju på hur man ser det, ni har relativt hög procent i truppen men vad är det i startelvan, en spelare från U-truppen va? Då kan man ju inte alltid anse att ungdomar får chansen, det är ju inte heller oavsett stjärnvärvningar då bl.a. Söder och Dahlin väl ställs utanför elvan nu pga värvningar?

Hur som helst, jag tycker det är klart att värvar man fem 30-åringar, under ett fönster, direkt ansedda för startelvan så rimmar det dåligt med den egna ungdomsutvecklingen. Vi var inför 2012 relativt lika sett till trupp och elva och jag vet att jag hade tyckt det var märkligt och blivit besviken om vi tagit in de spelare ni tagit in, till vår trupp. Håller IFK:are inte med om det så är det helt lugnt, det är subjektivt och går inte dra argumenten längre från min sida och jag orkar inte med någon lång intetsägande diskussion. Sett till AS är jag positiv till era värvningar då det troligtvis leder till ett roligare spel och bättre matcher.

edit: sen är det klart man ska köpa spelare om utvecklingen inte går som den ska, det var ju just det jag tog upp från början, jag blev förvånad av alla värvningar då det snackades så väldigt gott om Kamratgården några år sedan och det känns som att man tappar lite balans i en klubb som värnar om egenutveckling.
Senast redigerad av Casaba 2012-02-03 kl. 19:54.
Citera
2012-02-03, 19:36
Medlem
LikeAGloves avatar
Jag kan inte sluta att föreställa mig Kamratgården ur en långsam svepning från ovan, precis som i introt till Enron: the smartest guys in the room samtidigt som den mystiska rösten upprepar "What the hell is he building in there"

Jag hoppas ju dock vi inte går samma tragiska öde som Enron till mötes
Citera
2012-02-03, 19:46
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:

Sen är det så klart positivt att han inte går till AIK, av ett antal skäl. Utöver att det så klart alltid är kul att snuva AIK på bra spelare (oavsett hur mycket AIK själva förnekar det) så är den främsta anledningen så klart att ett AIK med Farnerud är ett större hot än ett AIK utan Farnerud. Nu kommer de vara med uppe i toppen ändå, men oddsen väger ju över lite mer till vår fördel.

Precis som med Ali Gerba, vi skrattar fortfarande här borta!

Skämt åsido, det är en stark värvning av IFK som jag gärna hade sett i AIK. Men det är inget jag kommer gråta över.

Sjukt kul att Borges landat i Stockholm för övrigt, hans intervju på AIK.se är grymt kul att se. Verkar väldigt bildad och med fötterna på jorden. Ger ett ovanligt starkt intryck.
Citera
2012-02-03, 19:59
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Precis som med Ali Gerba, vi skrattar fortfarande här borta!

Visste att det skulle komma.

Det gick ju dock rätt bra med Gerba på lönelistan till slut ändå.

/feldgrau
Citera
2012-02-03, 19:59
Bannlyst
Daniel Kristoffersson på expressen: "För Farnerud finns bara ett alternativ i Sverige, det är AIK"
Citera
2012-02-03, 20:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzema
Daniel Kristoffersson på expressen: "För Farnerud finns bara ett alternativ i Sverige, det är AIK"

Jag vet inte om folk fattat det..Men Kristoffersson är en pajas..som försöker verka superinsatt hela tiden, och som om hans källor hela tiden är dom bästa..
Citera
2012-02-03, 21:08
Medlem
Citat:
Text
/feldgrau

Bra inlägg, jag är däremot extremt avundsjuk på er som värvat Farnerud, hade väldigt gärna sett honom i den svartgula tröjan. Men nu blev det som de blev och jag hoppas vi förstärker med någon klasslirare innan säsongen början, annars kan jag gott vänta på Goitom till sommaren om inte någon av våra lovande anfallare blommar ut.

Det var just ekonomidelen hos er som jag funderade över, klart man skämtar lite och kallar det för skattefusk och liknande, men om man ska vara seriös så verkar din förklaring väldigt vettig, hade nästan hoppats på mygel så ni hade fått skit. Jag tror tyvärr att ni tar guldet med det här laget (hoppas det serveras silverpytt på Kamratgården dock), men det blir en intressant match på Råsunda snart.

EDIT: Förkortade citatet.
Senast redigerad av Silent-Cookie 2012-02-03 kl. 21:20.
Citera
2012-02-03, 21:41
Medlem
Salorms avatar
Feldgrau, töm din pm korg är du snäll.
Försökte svara dig.

Ja KP (karatepungs nya smeknamn, bör ej förväxlas med kamratposten), PF kom till AS ändå, ännu en profil. Kul att jag hade fel.
Citera
2012-02-03, 22:13
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Nu vann ju i och för sig Malmö 2010 med en snittålder på typ 20 år men nåväl. Man hade lika bra kunna vända på dina argument, för några år sedan talade IFK så otroligt varmt om sin ungdomsverksamhet och sa saker som att nyinvesteringar i den är årets bästa nyförvärv... Ett antal år efter köper man in AIK:s guldtränare och 5 nya spelare rakt in i startelvan, klart man får tåla lite kritik då.

Fast satt i sammanhang så har vi dessutom byggt en ny Kamratgård och bygger en ny Änglagård i Kviberg.
Så trots inköp av startspelare så satsar vi på ungdomarna.

För övrigt undrar jag va vi ska med både Gerzic och Farnerud till, nån av dom kanske kan spela vänsterback?
Citera
2012-02-03, 22:25
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Fast satt i sammanhang så har vi dessutom byggt en ny Kamratgård och bygger en ny Änglagård i Kviberg.
Så trots inköp av startspelare så satsar vi på ungdomarna.

För övrigt undrar jag va vi ska med både Gerzic och Farnerud till, nån av dom kanske kan spela vänsterback?
Jag tycker er ungdomssattsning har sett långvarig och "ärlig" ut, därför jag tyckte det såg konstigt ut med fem stycken 30-åringar direkt till startelvan. Ingen stor grej, var endast en reflektion sett till värvningarna men allt tenderar ju att tas till sin yttersta spets här på FB.

Personligen tycker jag ni ska sätta Farnerud på vänsterbacken för att reta AIK lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in