Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
feldgrau
Vad jag tror spelar det roll för motiveringen bland talangerna samt, troligtvis i de flesta fall, ekonomin, nu har jag inga exakta kostnader på utveckling av ungdomsspelare men generellt sett är den troligtvis lägre än inköpspriset/sign-on av t.ex. Gerzic, Farnerud, Sobralense. Pengar som sedan kan investeras tillbaks i utvecklingen. Jag vet själv hur det var i Malmö runt 00-talet med många sura miner och dålig stämning i truppen då laget bestod av många äldre spelare och få unga gavs en chans i startelvan.
De flesta vill träna med det bästa laget ja, sen är det ju dock en chans att de sticker när de ej får chansen och då står man kvar där med utvecklingskostnaden. Se på BP t.ex. som väl får ha ansetts som en attraktiv klubb för unga spelare (iaf då de var i AS), trots ett "dåligt lag", som med Guidetti.
Det beror ju på hur man ser det, ni har relativt hög procent i truppen men vad är det i startelvan, en spelare från U-truppen va? Då kan man ju inte alltid anse att ungdomar får chansen, det är ju inte heller oavsett stjärnvärvningar då bl.a. Söder och Dahlin väl ställs utanför elvan nu pga värvningar?
Hur som helst, jag tycker det är klart att värvar man fem 30-åringar, under ett fönster, direkt ansedda för startelvan så rimmar det dåligt med den egna ungdomsutvecklingen. Vi var inför 2012 relativt lika sett till trupp och elva och jag vet att jag hade tyckt det var märkligt och blivit besviken om vi tagit in de spelare ni tagit in, till vår trupp. Håller IFK:are inte med om det så är det helt lugnt, det är subjektivt och går inte dra argumenten längre från min sida och jag orkar inte med någon lång intetsägande diskussion. Sett till AS är jag positiv till era värvningar då det troligtvis leder till ett roligare spel och bättre matcher.
edit: sen är det klart man ska köpa spelare om utvecklingen inte går som den ska, det var ju just det jag tog upp från början, jag blev förvånad av alla värvningar då det snackades så väldigt gott om Kamratgården några år sedan och det känns som att man tappar lite balans i en klubb som värnar om egenutveckling.