Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Som ett sidospår, angående att det skulle finnas någon motsättning mellan att ha en av Sveriges bästa talangfabriker och att värva etablerade äldre spelare, så tycker jag att det är rätt mycket nonsens. Som nämnt går det inte att garantera att man får fram ungdomar av hög allsvensk klass varje säsong. IFK Göteborg har ändå Söder, Sana, Allansson, Dahlin och Dyrestam (utöver utlånade Bärkroth och Eriksson) som kommer att få en hel del speltid i år. Sen finns det ytterligare talanger från U-truppen som regelbundet kommer träna med A-truppen och som säkerligen kommer få något inhopp i år, David Moberg-Karlsson debuterade i Allsvenskan redan förra året och med tanke på att det faktiskt ser rätt tunt ut på anfallssidan bakom Hysén (Pär räknar jag tyvärr bort redan nu, Söder är inte gamla Söder ännu och Stiller ska inte starta) är det inte otänkbart att han får en hel del chanser till inhopp. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv (och eftersom det var en MFF:are som lyfte frågan), hur många nya talanger släppte MFF fram 2011 som kommer att ta plats i startelvan fler än någon enstaka gång den här säsongen?
Som sagt, ur en MFF:ares synpunkt hade jag varit besviken på vår ungdomssatsning och utveckling om vi köpt in fem stycken startspelare (+2 unga startspelare mitten av 2011), då jag inte tycker 5 nya startspelare under ett fönster stämmer med varken en lyckad tidigare framtagning eller chans till pågående framtagningar. Dessutom tycker jag det ger en dålig bild till unga spelare om står i valet bland vilken akademi de ska välja/vilket anbud de tar. Att det skulle vara nonsens att se kritiskt på utvecklingen av talanger när man under ett fönster tar in fem stycken 30-åringar rakt in i elvan tycker jag är märkligt sagt.
Då hälften av elvan nu består av helt eller delvis egenutvecklade och då vi knappt mist någon vare sig sommaren 2011 eller denna vintern och nästan har samma lag som guldlaget så har det så klart inte kommit upp många som kan ta en kontinuerlig startplats och onödigt att fylla på truppen bara för att. Majoriteten av förstareserver till startelvan består av unga som plockats upp 2011/2010; Alex Nilsson, Rexhepi, Helander, Stenström, Nazari, Kroon(, Sudic, beroende på hur man ser det i.o.m. skadeuppehåll).