2012-02-03, 15:26
Medlem
General i götets avatar
Kul med satsning från blåvitt. Känner att vi änglar behöver det sen flera år av sega trollhättebor som kommit och gått. Känns som Stahre även fått igång Håkan som inneburit att han varit mer öppen för att värva etablerade och genuint bra spelare.

Detta kan bli riktigt jävla bra, skulle själv dock inte bli förkrossad om vi inte tar guldet i år, man kan ge det en säsong även om top 3 är ett måste.

Sälj Logi och Jakob så kan vi fortsätta bygga ett lag fullt av kvalitativa spelare.
Citera
2012-02-03, 15:37
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Samma startelva säger du, vad skiljer sig då er från oss? Att man inte flyttar upp spelare varje år får man räkna med. Sen kanske du har missat Azulay, Moberg-Karlsson och Sam Larsson som numera tränar med A-laget och utöver det är ju Allansson redan given.
Jag räknade varken spelare i IFK eller Malmö som inte har någon chans på startelvan då alla är friska. Jag har absolut inga problem med att ett lag köper in ett stort antal äldre spelare menat för startelvan, tror det kommer bli rolig fotbolls i AS i år, tycker bara det rimmar dåligt med att proklamera en av de bästa ungdomsverksamheterna, då det brukar innebära att många lyckas ta sig upp till en startplats/förstareserv i föreningen. (Det här gäller då Allvenska verksamheter och inte typ Barcelona och Man City som kan låna ut sina ungdomar till A-lag i länder med serier bättre än Sverige.)

Ni behöver inte försvara er eller ta illa åt er, allt jag säger är att jag inte tycker det går ihop med en bra ungdomsverksamhet och att ta in 5 startspelare. Fan vad supportrar ska bli kinkiga på grund av minsta lilla hint.
Senast redigerad av Casaba 2012-02-03 kl. 15:39.
Citera
2012-02-03, 15:37
Medlem
Roligt att en kvalitetsspelare som Farnerud väljer Allsvenskan. Kan bli en riktigt härlig säsong!
Citera
2012-02-03, 16:01
Medlem
P.Gs avatar
Att hamna efter GAIS satte verkligen fart på gubbarna på Kamratgården.

Med denna monstersatsning är väl ändå allt annat än guld en total underprestation?
Citera
2012-02-03, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Att hamna efter GAIS satte verkligen fart på gubbarna på Kamratgården.

Med denna monstersatsning är väl ändå allt annat än guld en total underprestation?

Hade det varit mitt lag som satsat så här hade jag krävt minst topp 3 (för europasspel nästa säsong) samt guld år 2013. Det är trots allt en ny tränare, ett nytt spelsystem med nya spelare som man ska få fungera. Jag tycker att IFK Göteborg utanför topp 3 nästa säsong är ett riktigt stort fiasko, guldet är bara en bonus imo.

Helt klart aspiranter till guldet är dom iaf det kan nog alla konstatera.
Citera
2012-02-03, 16:13
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Göteborg City levererar. Vem blir nästa värvning? Zlatan?

Kul att Grahn är klar. Nu saknas en till mittfältare och en mittback. Torlak vore drömmen men det ryktet känns iskallt.
Citera
2012-02-03, 17:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Svårt att sätta en etikett på nya blåvitt, men Paris Saint Göteborg låter lite lagom korkat.

Det jävliga är ju att Gbg redan hade den enda landslagsmässiga spelaren i hela Allsvenskan redan innan man började plocka in kvalitetsgubbar. Dessutom, om det är något lag i serien som ska klara att spela med stora förväntningar på sig, så är det just Göteborg.

Detta rör mig dock inte i ryggen, eftersom vår målsättning är att *host* etablera oss som *host* mittenlag.

2017, då jävlar.

- F.G
Citera
2012-02-03, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrStorfurste
Göteborg City levererar. Vem blir nästa värvning? Zlatan?

Kul att Grahn är klar. Nu saknas en till mittfältare och en mittback. Torlak vore drömmen men det ryktet känns iskallt.

Nu med Nordin pengarna kan ni nog få Torlak hit. Vad jag har läst och hört i intervjuer med honom så är han inte negativt inställd till Örebro tvärtemot så verkar han vara imponerad av allt som har med Ösk att göra. Det enda problem Torlak nämner är att ni spelar på konstgräs.

Förresten ni som följer GAIS vad hände med Aganovic? Han gjorde väl rätt så bra ifrån sig under sin tid i klubben, rann det bara ut i sanden?
Citera
2012-02-03, 17:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Nu med Nordin pengarna kan ni nog få Torlak hit. Vad jag har läst och hört i intervjuer med honom så är han inte negativt inställd till Örebro tvärtemot så verkar han vara imponerad av allt som har med Ösk att göra. Det enda problem Torlak nämner är att ni spelar på konstgräs.

Förresten ni som följer GAIS vad hände med Aganovic? Han gjorde väl rätt så bra ifrån sig under sin tid i klubben, rann det bara ut i sanden?

Aganovic...Hans provspel är över..och nu ska man sätta sig ner och fundera. Men jag hoppas han värvas..Han verkade vass faktiskt. Och det behövs komplement till Ijeh, inget snack om det.
Citera
2012-02-03, 18:10
Medlem
feldgraus avatar
Lite för många inlägg man vill svara på för att det ska kunna bli överskådligt. Mina tankar kring Farnerud och allt det snack som varit här inne idag:

Jag är faktiskt lite frågande till hur nödvändig den här värvningen var. Alltså visst, inte fan kan man vara missnöjd med att (en av) Tippeligaens bästa centrala mittfältare väljer IFK Göteborg, och lika lite missnöjd kan man vara över att IFK Göteborg värvar honom. Men just när vi redan har Haglund, Gerzic och Allansson som centrala mittfältare och dessutom Sobralense som kan spela både centralt och på en kant (i år lär det dock bli en kant precis som i de båda spelade träningsmatcherna) känns det inte som att det var just den positionen vi behövde förstärka som mest. Jag hade hellre sett att vi värvat ytterligare en stabil mittback, eller eventuellt en bättre vänsterback än vad Valgardsson är för tillfället. Å andra sidan, sett till hur den här sillyn sett ut för vår del blir man väl inte förvånad om det dyker upp ett nyförvärv tilll.

Sen är det så klart positivt att han inte går till AIK, av ett antal skäl. Utöver att det så klart alltid är kul att snuva AIK på bra spelare (oavsett hur mycket AIK själva förnekar det) så är den främsta anledningen så klart att ett AIK med Farnerud är ett större hot än ett AIK utan Farnerud. Nu kommer de vara med uppe i toppen ändå, men oddsen väger ju över lite mer till vår fördel.

Som ett sidospår, angående att det skulle finnas någon motsättning mellan att ha en av Sveriges bästa talangfabriker och att värva etablerade äldre spelare, så tycker jag att det är rätt mycket nonsens. Som nämnt går det inte att garantera att man får fram ungdomar av hög allsvensk klass varje säsong. IFK Göteborg har ändå Söder, Sana, Allansson, Dahlin och Dyrestam (utöver utlånade Bärkroth och Eriksson) som kommer att få en hel del speltid i år. Sen finns det ytterligare talanger från U-truppen som regelbundet kommer träna med A-truppen och som säkerligen kommer få något inhopp i år, David Moberg-Karlsson debuterade i Allsvenskan redan förra året och med tanke på att det faktiskt ser rätt tunt ut på anfallssidan bakom Hysén (Pär räknar jag tyvärr bort redan nu, Söder är inte gamla Söder ännu och Stiller ska inte starta) är det inte otänkbart att han får en hel del chanser till inhopp. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv (och eftersom det var en MFF:are som lyfte frågan), hur många nya talanger släppte MFF fram 2011 som kommer att ta plats i startelvan fler än någon enstaka gång den här säsongen?

Angående ekonomin slutligen. Tror man att det skulle ligga något skattefusk bakom för att IFK skulle kunna klara de här värvningarna så har man nog levt under en sten de senaste fem åren eller så. I rena engångskostnader (övergångssummor och sign on) så hade vi nästan 30 miljoner kronor i likvida medel vintern 2010/11. Det har gått åt en del till Kamratgården och till förra årets värvningar men å andra sidan är det bara Salomonsson, Haglund och Gerzic som kostat något i övergång. Lönemässigt (där även sign on räknas rent ekonomiskt) så har vi för det första gjort oss av med rätt många och i flera fall stora poster i och med att vi inte längre betalar lön till Svensson, Drugge, Bjarnasson, Johansson, Sigurdsson, Eriksson, Bärkroth och Olsson. Bara där har vi gjort utrymme för ett antal högklassiga nyförvärv. För det andra hade vi 2010 en total lönekostnad (exklusive sociala avgifter och pensioner) för hela föreningen på ca 30 miljoner kronor, samtidigt som Malmös motsvarande siffra varit ca 50 miljoner kronor, AIK:s ca 40 miljoner kronor och Elfsborgs ca 45 miljoner kronor, trots att det bara är MFF av dessa föreningar som intäktsmässigt ligger en bit före IFK. Vi har med andra ord inte värvat oss till enorma lönekostnader, vi har kanske snarare värvat oss till lönekostnader som ligger på den nivå som krävs för att hamna topp tre istället för på en sjundeplats...

EDIT: Just topp tre är vad som krävs av mig för att det ska bli godkänt för föreningen den här säsongen. Tyvärr går det inte att kräva guld i en så jämn liga som Allsvenskan. Däremot tre topp tre-placeringar och minst ett guld de närmsta tre åren, det är fan inte för mycket begärt. Det lyckades Rehn och Olsson med 2007 till 2009 och de hade inte i närheten av så bra förutsättningar som Stahre har idag.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2012-02-03 kl. 18:14.
Citera
2012-02-03, 18:32
Medlem
groovesnuss avatar
Jamen det låter ju jättebra att Blåvitt har köpt för många bra spelare. Då är det alltid någon som surar ihop, underpresterar och flyttar till Hisingen för växelpengar. För att sedan glänsa....
Citera
2012-02-03, 18:35
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Som ett sidospår, angående att det skulle finnas någon motsättning mellan att ha en av Sveriges bästa talangfabriker och att värva etablerade äldre spelare, så tycker jag att det är rätt mycket nonsens. Som nämnt går det inte att garantera att man får fram ungdomar av hög allsvensk klass varje säsong. IFK Göteborg har ändå Söder, Sana, Allansson, Dahlin och Dyrestam (utöver utlånade Bärkroth och Eriksson) som kommer att få en hel del speltid i år. Sen finns det ytterligare talanger från U-truppen som regelbundet kommer träna med A-truppen och som säkerligen kommer få något inhopp i år, David Moberg-Karlsson debuterade i Allsvenskan redan förra året och med tanke på att det faktiskt ser rätt tunt ut på anfallssidan bakom Hysén (Pär räknar jag tyvärr bort redan nu, Söder är inte gamla Söder ännu och Stiller ska inte starta) är det inte otänkbart att han får en hel del chanser till inhopp. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv (och eftersom det var en MFF:are som lyfte frågan), hur många nya talanger släppte MFF fram 2011 som kommer att ta plats i startelvan fler än någon enstaka gång den här säsongen?
Som sagt, ur en MFF:ares synpunkt hade jag varit besviken på vår ungdomssatsning och utveckling om vi köpt in fem stycken startspelare (+2 unga startspelare mitten av 2011), då jag inte tycker 5 nya startspelare under ett fönster stämmer med varken en lyckad tidigare framtagning eller chans till pågående framtagningar. Dessutom tycker jag det ger en dålig bild till unga spelare om står i valet bland vilken akademi de ska välja/vilket anbud de tar. Att det skulle vara nonsens att se kritiskt på utvecklingen av talanger när man under ett fönster tar in fem stycken 30-åringar rakt in i elvan tycker jag är märkligt sagt.

Då hälften av elvan nu består av helt eller delvis egenutvecklade och då vi knappt mist någon vare sig sommaren 2011 eller denna vintern och nästan har samma lag som guldlaget så har det så klart inte kommit upp många som kan ta en kontinuerlig startplats och onödigt att fylla på truppen bara för att. Majoriteten av förstareserver till startelvan består av unga som plockats upp 2011/2010; Alex Nilsson, Rexhepi, Helander, Stenström, Nazari, Kroon(, Sudic, beroende på hur man ser det i.o.m. skadeuppehåll).
Senast redigerad av Casaba 2012-02-03 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in