Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det finns en bild på en färgad Hammarbyspelare som begick något brott i Danmark, har jag för mig - minns inte riktigt och hittar inte bilden, där de hade pixlat hans ansikte och händer bara för att inte hudfärgen skulle synas. Om någon har bilden så får h*n väldigt gärna länka till den.
Men i det fallet så fanns det helt naturlig orsak. Det var känt att han var fotbollsspelare. Då utesluter vi 90% av sveriges befolkning.
Det var känt att han spelade i Hammarby. Då utesluter vi alla utom 30 pers. (jag har ingen aning om hur många dom har i sin trupp, men 30 låter rimligt.)
Hur många i Hammarby är svarta? En koll på deras lagbild säger att det finns 3 svarta i truppen. Då finns det alltså tre personer som kan vara skyldiga. Två av dom är oskyldiga.
Då finns det all anledning i världen att inte röja att det handlade om en svart man då man i det läget hade hängt ut två oskyldiga personer.
Jag är inte säker på att FB-maffian förstår det pressetiska i handlingen, men det hade inte varit pressetiskt att låta allmänheten peka ut två oskyldiga personer.