Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Du förstår inte skillnadena. Den första är ett taffligt försök att beskriva PK enligt dagens politiska klimat.
Den andra är en allmän beskrivning i samma andemening som jag har beskrivit den.
Det är alltså två helt olika saker du tar upp.
Men det borde även en grundskoleelev kunna lista ut med enkelhet...
Jag tror att du gör bäst i att verkligen göra som du har skrivit ett par gånger, att dra dej ur diskussionen. Du gör dej själv en tjänst då.
Ett samhälle är aldrig homogent. Jag är 100% svensk och det är förmodligen du också. Ändå så känner jag absolut ingen som helst samhörighet med dej. Däremot så finns det massa andra svenska som jag känner samhörighet med, men många som jag absolut inte vill ha med att göra.
Jag fortsätter gärna efter som du har den tonen.
Ok. Du bestämmer reglerna. Pk är föränderligt över tid. Det är de rådande idealen i tiden.
På vilket vis blir denna utsaga som jag ursprungligen svarade på meningsfull då?
Citat:
* Det värsta som finns, glöm aldrig bort det. Och det spelar ingen roll att det är alla PK-partier och alla PK-människor som har byggt Sverige och gör det möjligt för alla icke-PK-människor att existera under drägliga förhållanden.
Är det inte en diskussion om själva värderingarna i samhället då kontra nu, utan bara ett konstaterande att det var pk-ideal som styrde då, och de är pk-ideal som styr idag, (trots att de har fullständigt olika världsbilder)? Om det handlar om det senare är uttalandet fullständigt banalt i sammanhanget.
Du förstår inte diskussionen om homogenitet. Löjligt att ta mig som exempel. Generellt känner svenskar samhörighet i större grad med varandra än med en exempelvis irakier. Precis som irakier känner detsamma i sin grupp. Du har inte förstått detta med integrationsproblematiken eftersom du blundar för verkligheten. Människor från samma kultur och land söker sig till varandra. Precis som svenskar på semester finner varandra. Vi identifierar oss med dem som liknar oss själva.
Förresten kom definitioner pk från wikipedia så om den är tafflig får du klaga hos dem, även om jag tror felet ligger hos dig.
Här har du en film som diskuterar pk ur detta perspektiv
http://www.youtube.com/watch?v=EjaBpVzOohs