Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-27, 18:08
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Självklart! Du har så rätt så. Upplysningen har ju ökat markant under 100 år med radio, tv, fler tidningar, telefon och internet.
Då kan vi väl konstatera att för 100 år sen visste "massan" inte ett smack av vad som föregick?
Och för att något skall vara PK så gäller det väl att "massan" pålurade eller inte,tror att ämnet/budskapet är korrekt?
Citera
2011-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Du förstår inte skillnadena. Den första är ett taffligt försök att beskriva PK enligt dagens politiska klimat.

Den andra är en allmän beskrivning i samma andemening som jag har beskrivit den.

Det är alltså två helt olika saker du tar upp.

Men det borde även en grundskoleelev kunna lista ut med enkelhet...

Jag tror att du gör bäst i att verkligen göra som du har skrivit ett par gånger, att dra dej ur diskussionen. Du gör dej själv en tjänst då.

Ett samhälle är aldrig homogent. Jag är 100% svensk och det är förmodligen du också. Ändå så känner jag absolut ingen som helst samhörighet med dej. Däremot så finns det massa andra svenska som jag känner samhörighet med, men många som jag absolut inte vill ha med att göra.

Jag fortsätter gärna efter som du har den tonen.

Ok. Du bestämmer reglerna. Pk är föränderligt över tid. Det är de rådande idealen i tiden.
På vilket vis blir denna utsaga som jag ursprungligen svarade på meningsfull då?
Citat:
* Det värsta som finns, glöm aldrig bort det. Och det spelar ingen roll att det är alla PK-partier och alla PK-människor som har byggt Sverige och gör det möjligt för alla icke-PK-människor att existera under drägliga förhållanden.

Är det inte en diskussion om själva värderingarna i samhället då kontra nu, utan bara ett konstaterande att det var pk-ideal som styrde då, och de är pk-ideal som styr idag, (trots att de har fullständigt olika världsbilder)? Om det handlar om det senare är uttalandet fullständigt banalt i sammanhanget.

Du förstår inte diskussionen om homogenitet. Löjligt att ta mig som exempel. Generellt känner svenskar samhörighet i större grad med varandra än med en exempelvis irakier. Precis som irakier känner detsamma i sin grupp. Du har inte förstått detta med integrationsproblematiken eftersom du blundar för verkligheten. Människor från samma kultur och land söker sig till varandra. Precis som svenskar på semester finner varandra. Vi identifierar oss med dem som liknar oss själva.

Förresten kom definitioner pk från wikipedia så om den är tafflig får du klaga hos dem, även om jag tror felet ligger hos dig.
Här har du en film som diskuterar pk ur detta perspektiv
http://www.youtube.com/watch?v=EjaBpVzOohs
Citera
2011-10-27, 18:16
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Då kan vi väl konstatera att för 100 år sen visste "massan" inte ett smack av vad som föregick?
Och för att något skall vara PK så gäller det väl att "massan" pålurade eller inte,tror att ämnet/budskapet är korrekt?
Du kanske inte visste att Sverige alltid har varit ett föregångsland när det gäller nyhetsförmedling och tidningsutgivning?

För 100 år sen så var folk ganska upplysta. Dom visste en hel del.

Ingen behöver bli pålurad nånting bara för att det ska vara PK. Vill du tro nåt annat så får du ta det med nån annan. Det känns meningslöst att diskutera historik med en som är totalt historiskt okunnig.
Citera
2011-10-27, 18:21
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schelling
Jag fortsätter gärna efter som du har den tonen.

Ok. Du bestämmer reglerna. Pk är föränderligt över tid. Det är de rådande idealen i tiden.
På vilket vis blir denna utsaga som jag ursprungligen svarade på meningsfull då?

Är det inte en diskussion om själva värderingarna i samhället då kontra nu, utan bara ett konstaterande att det var pk-ideal som styrde då, och de är pk-ideal som styr idag, (trots att de har fullständigt olika världsbilder)? Om det handlar om det senare är uttalandet fullständigt banalt i sammanhanget.

Du förstår inte diskussionen om homogenitet. Löjligt att ta mig som exempel. Generellt känner svenskar samhörighet i större grad med varandra än med en exempelvis irakier. Precis som irakier känner detsamma i sin grupp. Du har inte förstått detta med integrationsproblematiken eftersom du blundar för verkligheten. Människor från samma kultur och land söker sig till varandra. Precis som svenskar på semester finner varandra. Vi identifierar oss med dem som liknar oss själva.

Förresten kom definitioner pk från wikipedia så om den är tafflig får du klaga hos dem, även om jag tror felet ligger hos dig.
Här har du en film som diskuterar pk ur detta perspektiv
http://www.youtube.com/watch?v=EjaBpVzOohs
Jag är ganska så insatt i integrationsproblematiken. Det är ett jätteproblem.

I övrigt så ser jag absolut ingen anledning att ge dej ytterligare en möjlighet att ändra dina ursprungliga åsikter. Men det är kul att lyckades ge dej en lektion då du uppenbarligen står långt ifrån ditt ursprungliga tyckande.
Citera
2011-10-27, 18:24
Medlem
Citat:
Jag är ganska så insatt i integrationsproblematiken. Det är ett jätteproblem.

I övrigt så ser jag absolut ingen anledning att ge dej ytterligare en möjlighet att ändra dina ursprungliga åsikter. Men det är kul att lyckades ge dej en lektion då du uppenbarligen står långt ifrån ditt ursprungliga tyckande.

Så låter det när en människa med dålig självinsikt förlorat en diskussion.

Vilka åsikter har jag ändrat? Jag diskuterar gärna mer...
Citera
2011-10-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0pkvast
Källa på bekännelsen.

Citat:
PI tycker om att judar äger svensk media. Så ta ditt judesnack någon annanstans.

/red.
http://web.archive.org/web/20100203151416/http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/08/13/islamisten-mohamed-omar-lanserar-den-okanda-antisemiten-ahmed-rami/
Citera
2011-10-27, 18:35
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Så låter det när en människa med dålig självinsikt förlorat en diskussion.

Vilka åsikter har jag ändrat? Jag diskuterar gärna mer...
Jag vet inte varför jag ska fortsätta att diskutera med nån som tror att en beskrivning av PK som det är idag också gällde för 100 år sen. Det måste du ju begripa!

Du har ju kommit fram till att det som var PK för 100 år sen inte räknas som PK idag och vise versa.

Vad har jag förlorat? I diskussionen med dej så har jag snarare gett dej en historielektion som du så väl behövde. Nån diskussion har jag inte förlorat då du snarare radat upp felaktigheter som jag och andra har rättat åt dej.
Citera
2011-10-27, 18:35
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Du kanske inte visste att Sverige alltid har varit ett föregångsland när det gäller nyhetsförmedling och tidningsutgivning?

För 100 år sen så var folk ganska upplysta. Dom visste en hel del.

Ingen behöver bli pålurad nånting bara för att det ska vara PK. Vill du tro nåt annat så får du ta det med nån annan. Det känns meningslöst att diskutera historik med en som är totalt historiskt okunnig.
Vi har olika uppfattning av vad som definieras PK helt enkelt.
Men du verkar ha svårt för olika uppfattningar,eller är det bara så att du vet bäst?

Och hur upplysta massan var för hundra år,står det i din historiebok?

Notera att jag skrev pålurad eller ej.

Enligt mig blir inget PK om några få politiker bestämmer något och väldigt få vet om det.
Citera
2011-10-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0pkvast
Källa på bekännelsen.
Jag hittar inte länken längre. Allt jag har kvar är citatet och minnet av den. Finns säkerligen flera som kan bekräfta den. Den kan omöjligen ha undgått någon i nationella kretsar.

Citat:
”PI tycker om att judar äger svensk media. Så ta ditt judesnack någon annanstans. /red.”
Citera
2011-10-27, 18:46
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Text

Kingen_king har rört ihop konsensuskultur med politisk korrekthet, vilket är två helt skilda saker som i sig är oberoende av varandra. Ett exempel på detta är Finland, i vilket det av historiska och geopolitiska skäl utvecklats en tämligen utbredd konsensuskultur vilken så gott som saknar inslag av politisk korrekthet.
Citera
2011-10-27, 18:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte varför jag ska fortsätta att diskutera med nån som tror att en beskrivning av PK som det är idag också gällde för 100 år sen. Det måste du ju begripa!

Du har ju kommit fram till att det som var PK för 100 år sen inte räknas som PK idag och vise versa.

Vad har jag förlorat? I diskussionen med dej så har jag snarare gett dej en historielektion som du så väl behövde. Nån diskussion har jag inte förlorat då du snarare radat upp felaktigheter som jag och andra har rättat åt dej.

Du har inte läst någon av mina poster och det faktum att du tror att jag diskuterat definitionen av pk gör att man allvarligt kan ifrågasätta din begåvning.

Om du är intresserad av diskussionen så gå tillbaka och läs posterna. Om du är intresserad av betydelsen av politisk korrekthet googla eller klicka på länkarna nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

http://www.phrases.org.uk/meanings/287100.html

http://www.youtube.com/watch?v=mj4_rj0GLQ8
Citera
2011-10-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackelina
Kingen_king har rört ihop konsensuskultur med politisk korrekthet, vilket är två helt skilda saker som i sig är oberoende av varandra. Ett exempel på detta är Finland, i vilket det av historiska och geopolitiska skäl utvecklats en tämligen utbredd konsensuskultur vilken så gott som saknar inslag av politisk korrekthet.

Tack för inlägg. Ja det är ju viktigt att ha begreppen klara i diskussion annars blir den fruktlös, som tyvärr är fallet i min diskussion med Kingen. Och intressant att höra om Finland.

Dock till hans försvar ska sägas att wikipedia, även om jag tvivlar att han titta där, också definierar pk historiskt som:
Citat:
De tidiga användningsområdena för begreppet politiskt korrekt har varit i skilda kontexter, vilka kanske inte har något med dagens terminologi att göra.[12][13] Begreppet förekom redan på 1700-talet och innebar "i linje med rådande politiska tankesätt och policys".

Vilket kan tolkas som en slags konsensustanke.
Senast redigerad av Schelling 2011-10-27 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in