Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Men för helvete. Tror du att PK är ett begrepp som aldrig har bytt innebörd?
Vi tar det sakta och försiktigt så att även du har en chans att förstå: Det som var PK för 100 år sedan kan vi idag uppfatta som väldigt icke-PK. Det som är PK är den rådande normen just för tillfället.
Det som kallades för PK på 80-talet (jodå, uttrycket användes även då) kan räknas som väldigt icke-PK idag.
Eller menar du att det som kallades PK på 80-talet är det som är PK idag? I såna fall så är det mycket som är icke-PK idag som du kallar för PK.
Jag för min del vet att PK har förändrats med tiden då det rådande politiska klimatet är i ständig förändring.
Är du trög?
Jag skrev att jag med pk avsåg denna definition:
Citat:
Politisk korrekthet, alternativt PK, är ett begrepp som betecknar språkbruk, idéer, politik och beteenden som eftersträvar att minska negativa sociala och institutionella konsekvenser på grund av kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionshinder, ålder, med mera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet
Du verkar använda denna definition:
Citat:
De tidiga användningsområdena för begreppet politiskt korrekt har varit i skilda kontexter, vilka kanske inte har något med dagens terminologi att göra.[12][13] Begreppet förekom redan på 1700-talet och innebar "i linje med rådande politiska tankesätt och policys".
Jag tvivlar på att du ens förstår skillnaden mellan dessa två definitioner. Jag vet med säkerhet att du inte förstår innebörden av den första. Du känner inte igen den i vår vardagspolitik, du har aldrig förstått hur etablissemanget på så många vis är pk i bemärkelsen att dom strävar efter "att minska negativa sociala och institutionella konsekvenser på grund av kön, etnicitet, kultur, sexuell läggning, religiös tro, ideologisk uppfattning, funktionshinder, ålder, med mera". Du förstår inte diskussionen som förts eftersom du inte kan ta till dig de olika definitionerna och eftersom du aldrig förstått den grundläggande tvistefrågan, huruvida äldre samhällsideal, såsom folkhem och gemenskap kontra dagens ideal, dvs de jag kallar pk, som grundar sig på minoriteters krav och mångfaldsproblematik är det bästa för sverige är det som är det väsentliga. Där det senare är det jag i enlighet med den första definitionen kallar pk och det förra icke-pk.
Om det passar bättre, strunta i begreppet pk, om det förvirrar med två definitioner. Se istället till de olika samhällsidealen. Är ett samhälle som byggs mångfald bättre än ett som byggs på homogenitet, (ett samhälle är naturligtvis inte alldeles homogent men i jämförelse med ett mångkulturellt samhälle fyllt av större minoritetsgrupper som konkurrerar med en majoritetsbefolkning)?
Denna diskussion är avslutad Ledsen att det blev så här. Försöker vara tydlig och saklig, men det funkar inte med dig.