Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ja, jag menar att invandringskritiken pekar i fel riktning. Varför är det fel att tillåta böneutrop i moskén i Fittja? Avpixlat skulle väl förmodligen leta upp något universalistiskt skäl. Kanske för att det kränker kvinnor på något sätt. Jag menar att det är fel därför att moskéer överhuvudtaget inte hör hemma i Sverige. Det här är vårt land och svenska folket vill varken ha muslimer eller moskéer här.
...skrev jag här ovan. Man kan säga att historien gav mig både rätt och fel. Robert Stenkvist från SD citeras med gillande av Avpixlat. Han blandar båda de här typerna av argument, vilket jag egentligen inte har någon invändning emot. Men om man kan vinna en sådan här politisk strid om böneutrop utan att använda liberala argument överhuvudtaget, så har man vunnit en gigantisk seger och skakat etablissemanget på allvar, enligt min mening.
Så här skriver han - uppdelat i en del som jag sympatiserar med och en del argument som jag själv skulle ha undvikit:
Citat:
Botkyrka kommun har inte tagit ställning för eller emot böneutrop, – det har däremot SD. Vi är starkt avvisande till införandet av ett nytt kulturellt inslag i vårt land som starkt påverkar vår kulturella miljö i en främmande riktning.
Sverige har historiskt varit präglat av kristendomen, där vi de senare 50 åren också upplevt en stark sekularisering av samhället. Att tillåta böneutrop är en stark signal om en kursändring både från vår kristna tradition och den allmänna sekularisering som främst vänstern under 1900-talet drivit på.
Citat:
Desto allvarligare anser vi denna kursändring är när den representeras av en religion som inte delar västerländska värderingar i frågor som jämställdhet och demokrati. Självklart är vi för religionsfrihet, men böneutrop är inte en nödvändig del i utövandet av islam, utan tjänar mer som en religiös markör. En del jämför böneutrop med de kristna klockringningarna, i religionsfrihetens namn. Alla vet dock att klockringningarna snarast är en historisk accepterad restpost, som vore omöjlig att införa i dag.
Addendum: Varför ska man inte använda liberala argument? Därför att de obönhörligt i slutändan alltid leder fram till fri invandring. Vill vi stänga gränserna så måste vi avvisa universalistiska argument.