Citat:
Ursprungligen postat av fettotsdagbok
Avpixlat är ju bara ett stort jäkla skämt. Skribenterna känns som dom är färska från grunskolan och trovärdigheten är noll p.g.a. sättet dom uttrycker sig. Missuppfatta mig rätt, jag hatar negrer av hela mitt hjärta och tycker att invandringspolitiken är totalt urspårad, men seriöst, vad är det för klappträn som driver denna webplats? Det går ju bara inte att ta folk som dessa på allvar.
Låt oss se om det stämmer. Som underlag tar jag de 7 senaste artiklarna på Avpixlat. Jag ser om det brister i uttryckssättet, om skribenterna verkar vara färska från grundskolan, och bedömer slutligen trovärdigheten.
1 Rättegångsstart: Brutal gruppvåldtäkt på flyktingboende
Uttryck: Föredömligt välskriven. Faktaspäckad men ändå lättläst.
Mognad: Mogen, men inte högtravande.
Trovärdighet: Enastående hög trovärdighet, klara fakta. Trovärdigheten slår det mesta i svensk dagspress.
2 Far och son skyldiga till knivattack på skola
Uttryck: Det är en notis, aningen klumpig meningsbyggnad ibland, men inget särskilt.
Mognad: Mogen, något torr.
Trovärdighet: Mycket hög, sakliga uppgifter från pressen.
3 Socialnämnden i Helsingborg säger stopp till fler ensamkommande
Ännu en notis av samma kvalitet som den förra.
4 28-årig invandrare häktad för Malmömord
Ännu en notis. Något tillkrånglad meningsbyggnad i ett par meningar, i övrigt pedagogisk och av god kvalitet.
5 GT/Expressen uppmärksammar assistansfuskhärva – en månad senare
Uttryck: Mycket välskriven, kort polemisk observation
Mognad: Hög
Trovärdighet: Mycket stor. Läsaren får själv avgöra via länk.
6 Komvuxlärarinna höggs av psykiskt störd macheteman
Uttryck: Ett ibland haltande försök till en mer berättande och litterär stil, men i stort sett läsligt och mycket ambitiös. Försöket att levandegöra vad som hänt är mer ambitiöst än vad vi är vana vid från svensk press. Skribenten har talang, men vissa svagheter.
Mognad: Vissa brister, men lovande.
Trovärdighet: Mycket hög, materialet är samlat från olika källor.
7 Humor: “SEF, Sveriges Ensamkommandes Förening”
Ännu en liten polemisk text av hög kvalitet, och diskret humor.
Slutsats: Du pratar strunt, fettotsdagbok. Jag blir faktiskt förvånad själv över hur hög kvaliteten är på materialet numera.