Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-14, 20:26
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
För att förflytta fokus på 'x' besök där, och 'y' besök där - oakttat mätmetoder, påstått fiffel etc. - vore det inte bätte att lämna sifferexercisen och fokusera på utvecklingen att s k 'icke-Pk-bloggar' har seglat upp som ett allvarligt hot mot 'gammelmedias' tidigare monopol?

Det vore enkelt att enas om, att det har skett en förskjutning i mediasfären, som har ritat om kartan. Sen kan man ha olika uppfattningar om graden av densamma. Men, fenomet är ett faktum, och oåterkalleligen kommer det att ha en allt större påverkan på opinionsbildningen i Sverige.
Eller också så mäter man unika besökare bara, vilket Alexa inte gör...

Annars så kan vi faktiskt i det stora hela vara överens. Sen så ser jag det kanske inte som ett hot, snarare ett komplement. Sen behöver vi inte gå in på hur hårt vinklade dom är och vilken agenda dom har...
Citera
2012-03-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
SR har närmare 1 miljon unika per vecka. Tror du verkligen att Avpixlat har det?

http://www.kiaindex.net/

Sveriges television har nästan 500 000 fler unika besökare än Expressen, ändå ligger expressen före svt på Alexa...

Expressen har 45% fler unika besökare en SVT, du måste läsa galet.

AP ligger en bra bit ifrån SR.se gällande unika besökare, men AP har fler sidvisningar/besökare, det ger AP fler sidvisningar totalt vilket gör att de rankas högre. Det är det totala antalet sidvisningar som bestämmer storleken på en hemsidas trafik.

Du kan ändra inriktning på KIAindex så ser du vilken enorm skillnad ett högt PV/U ger. Alexa är inte så far-off här, max 15% +/-, förmodligen betydligt närmre.
Citera
2012-03-14, 21:26
Medlem
Karlskronabloggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Trams. Skruva på korken. Fast PI var bättre, där ger jag dig en eloge.

Jag håller med dig!

Rent journalistiskt var Politiskt Inkorrekt bättre tack vare att "Gustaf" inte skulle släppt igenom vissa lågvattenmärken som publicerats på Avpixlat och dessutom skrev han själv lysande krönikor!

Fast rent generellt tycker jag Avpixlat blir bättre och bättre och har skärpt sig och det är det som visar sig i statistiken! Intressant också med Fria Tider som snart är på 100 i topp.
Citera
2012-03-14, 21:29
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovan
Expressen har 45% fler unika besökare en SVT, du måste läsa galet.

AP ligger en bra bit ifrån SR.se gällande unika besökare, men AP har fler sidvisningar/besökare, det ger AP fler sidvisningar totalt vilket gör att de rankas högre. Det är det totala antalet sidvisningar som bestämmer storleken på en hemsidas trafik.

Du kan ändra inriktning på KIAindex så ser du vilken enorm skillnad ett högt PV/U ger. Alexa är inte så far-off här, max 15% +/-, förmodligen betydligt närmre.
Sveriges Television 3 082 613
Expressen 2 625 522

Siffrorna gäller för v 10 2012

Sveriges television hade under v 10 ca 48 miljoner sidvisningar. Jag vet inte, men jag tror att Avpixlat har en bit dit...

http://www.kiaindex.net/info/o:644/t:3
Senast redigerad av Kingen_king 2012-03-14 kl. 21:35.
Citera
2012-03-14, 21:53
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Expressen 2 625 522

Sveriges television hade under v 10 ca 48 miljoner sidvisningar. Jag vet inte, men jag tror att Avpixlat har en bit dit...

Det tror jag också. Jag tror aldrig att AVpixlat når dit, tror inte ens att de siktar på att nå dit.

Tunga jämförelser du gör.
Citera
2012-03-14, 21:57
Medlem
Citat:
Expressen 2 625 522

Du jämför alexas och KIAindex svt.se resultat, vilka är nästintill identiska.

Men KIAs siffror som du lägger fram gäller:
svt.se
svtplay.se
svttext.se
playbolibompa.se
playrapport.se
sammanslaget, det är klart det blir galen skillnad när de mäter helt olika hemsidor.

Medans Alexas siffror bara gäller:
Svt.se

Här är dem riktiga siffrorna,
svt.se 2 097 085
Expressen 2 625 522

Expressen är klart större enlig KIAindex såväl som Alexa

Om du slänger ihop svtplay.se och svt.se på alexa så får du samma resultat såklart. Jag tror du underskattar Alexa rätt grovt, om vi pratar om felmarginal på dessa nivåerna så är det väldigt marginellt.
Senast redigerad av dovan 2012-03-14 kl. 22:02.
Citera
2012-03-14, 22:01
Medlem
Citat:
ett komplement

Äntligen. Ett komplement, varken mer eller mindre. Ett komplement till en världsunikt förljugen och mörkande press. Ingen komplett nyhetskälla, inget journalistiskt storverk, ingen ny gold standard för objektivitet och integritet.

Ett komplement. Bra, kingen.
Citera
2012-03-14, 22:18
Medlem
För övrigt: att friatider.se närmar sig topp hundra är spännande och bra. De ligger på en nivå som AP gjorde för ett par månader sedan och kanske är ett BÄTTRE embryo till en komplettare regimkritisk nättidning, vem vet.

På den här nivån är det ju allting väldigt slumpmässigt, eftersom bara ett par dugliga "redaktionsmedlemmar" kan göra väldigt stor skillnad. Om ett par personer lämnar eller kommer till kan ju make or break en sajt.

En sak som AP verkar ha fattat (som jag tjatat om i den här tråden) är uppdateringarna som jag tror är fler nu. Eftersom AP:s läsare är flitiga läsare leder detta till jättemånga pageviews och en rusande ranking. Detta är inte värt pengar (ännu!) för AP, men man märker ju hur desperata aftonbladet och expressen är att få de där extra klicken till varje pris. "Läs här vad som hände sedan!" "Se den överraskande upplösningen!", "Du anar inte vad katten gjorde sedan!!!". Trots detta klickhorande med hundratals redaktionsmedlemmar i ryggen lyckas man sämre än en politisk hobbyblogg med att locka läsare till pageviews.

En intressant utveckling på aftonbladet, som ändå porrar allt de kan är att besökaren 2010 läste runt 5 sidor, 2011/12 runt 4. Helin och co intresserar helt enkelt folk mindre nu. AP lockar till 5+ pageviews/besökare utan några avlönade skribenter(antar jag?). Vad säger detta?
Citera
2012-03-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Trots detta klickhorande med hundratals redaktionsmedlemmar i ryggen lyckas man sämre än en politisk hobbyblogg med att locka läsare till pageviews.

En intressant utveckling på aftonbladet, som ändå porrar allt de kan är att besökaren 2010 läste runt 5 sidor, 2011/12 runt 4. Helin och co intresserar helt enkelt folk mindre nu. AP lockar till 5+ pageviews/besökare utan några avlönade skribenter(antar jag?). Vad säger detta?

Vad PI och AP lyckats med är att de har fått människor att intressera sig för politik. Om AP tex länkar till en riksdagsdebatt mellan SD och Centern så sitter ju folk och stirrar på den intresserat. gammelmedierna har väl aldrig länkat till en riksdagsdebatt. - Detta skall AP ha en eloge för. De har fått folk intresserade av politik och vem/vilka/vad som står bakom beslut och ageranden. Elit-medierna däremot har i många år gravt underskattat intelligensen hos deras läsare.

Visst svider det när ex de stora anlitat marknadsföringsexperter och IT konsulter för miljoner när hobbybloggar dansar förbi i rankingen. APs och Friatiders "redaktioner" är utpridda i landet. Det är folk i verkligheten medans elitmedierna åker hiss tillsammans till jobbet varje dag. De har tappat kontakten med verkligheten. Mental inavel - Då är det busenkelt att dansa förbi. Man skriver bara i det vacuum som medie-eliten inte fattar och vet någonting om. - Folk är 100 gånger smartare än vad innerstadseliten tror.

AP och Friatider kommer att bli svåra annonskonkurrenter i framtiden.
Citera
2012-03-14, 23:24
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

AP och Friatider kommer att bli svåra annonskonkurrenter i framtiden.

Jag tror du kan ha rätt. Ser redan framför mig hur detta skulle kunna vara spiken i kistan, som slutgiltigt sänker ex Aftonhoran till havets botten.
Citera
2012-03-14, 23:30
Medlem
Kommer ni ihåg Gringo? åtta heltidsanställda i gratislokaler på Östermalm? Gratis utrymme i Metro.

Aldrig någonsin i svensk tidningshistoria har någon blivit så bortskämd och fått så mycket gratisreklam som Gringo. Aldrig i svensk tidningshistoria har så många statliga myndigheter och LO köpt så mycket annonser så makalöst dyrt som i Gringo i dolt presstöd. Man sålde annonser för miljoner varje månad. Gringo tog 250 000 för en helsida.- Aldrig har så mycket statliga pengar pumpats in i någon tidning i dolt presstöd via SAP o LO. - Gringo var PK elitens, debattprogrammens och Kultursidornas lilla bortskämda gullunge. Ändå kollapsade Gringo. - Gringo kvävdes av sin egen korrekthet. Ingen ville läsa Gringo, ingen kände igen sig. - Gringo kan ses som APs omvända spegelbild. Aldrig har en blogg hatats så mycket av eliten, aldrig skulle de få stöd, aldrig har en blogg lyckats så bra.
Citera
2012-03-15, 11:51
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Till hugade statistik-skribenter:

Finns det nån möjlighet att ta del av, hur många besökare/visningar, som den totalt misslyckade integrationsministern Erik Ullenhag driver ('Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteter') i regeringens sold, via denna patetiska sajt? :

http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576

Thoralf Alfssons sågning är mer läsvärd.
http://thoralfalfsson.webblogg.se/2011/december/tack-erik-ullenhag.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in