Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Är Alexa-statistiken inte längre bara baserad på vilka sidor som de med Alexa-toolbaren installerad besöker? Så var det åtminstone för en bunt år sedan när jag frekventerade ett par datorrelaterade diskussionsfora som konkurrerade med varandra. Användarna tävlade i att installera den där förbannade spywaren, och det forum som "vann" blev därmed det med flest engagerade/fanatiska och tävlingsintresserade användare som körde Windows (forumen handlade om andra system till vilka det inte fanns någon Alexa-toolbar).
Visst gläds jag över att Avpixlat av allt annat att döma ändå verkar vara relativt populära, men om Alexa funkar som förr så lägger jag inte särskilt stort värde i just den statistiken. Folks stapelföda är i allmänhet fulmedia, och när gemene man ens känner till Avpixlat så verkar det vara som den där dubbelplusobra dödsknarknazistsiten som de objektiva och ansvarsfulla fulmedia har hånat och fördömt.
Jag har ingen aning om hur Alexa fungerar, men av vad som framkommit tidigare i tråden av sådana som verkar veta mer så har metodiken justerats så att det numera är svårare att manipulera, framförallt ju högre upp i listan man kommer. Dina forum var nog inte uppe på topp 50? Alexa ligger väl någorlunda i synk med KIA-index tex.
Sedan finns ju inget som talar för att AP:s läsare är särskilt duktiga på att manipulera en global sajt som Alexa. En sådan konspiration borde ju uppdagats, att det fanns forum eller FB-grupper som uppmanade till att istallera en toolbar. Vad jag vet så finns ingen sådan kampanj.
Jag har en känsla av att det finns en massa luft i alla mätmetoder på nätet, men att det är fullt möjligt för budgetaktörer att bli riktigt stora visar ju t ex drudgereport i USA. Finns det politiska klimatet så kan stora saker hända och det gör det i dagens Sverige. Folk litar inte på pressen längre, det finns det ju statistik på.