2011-12-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Vad gäller det straffrättsliga ansvaret så är det korrekt att AP saknar både utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Ironiskt nog är ju utgivningsbevis något som vidgar svängrummet för vad man får publicera då PUL gör undantag för just publicering i journalistiskt syfte. AP-gängets beslut att förbli anonyma kan alltså medföra att publiceringarna bedöms utgöra brott, medan ett beslut att stå för vilka man är skulle ha gjort verksamheten laglig.
Men var datainspektionens bedömning landar får vi veta först om några dagar. Oavsett vad de kommer fram till tycker jag som sagt att AP borde stämma i bäcken och sudda ut namn på både parter och domare/nämndemän i domarna man lägger upp innan det här urartar på allvar.
Det skulle för övrigt vara intressant att veta hur AP ställer sig till att man riskerar att röja t.ex. homosexuella eller föregivet kristna konvertiter för de asylsökandes fundamentalistiska muslimska landsmän. Uthängning är ett mäktigt vapen...

Vad gäller Datainspektionen ber jag att hänvisa till följande citat från Datainspektionens hemsida:

http://www.datainspektionen.se/frago...tiska-andamal/

Citat:
"Fråga:
Vad innebär undantaget för journalistiska ändamål?

Svar:
Att informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor som är av betydelse för allmänheten är sådant som ligger inom ramen för ett journalistiskt ändamål. Om personuppgifter behandlas för sådana ändamål är behandlingen i princip undantagen från personuppgiftslagens bestämmelser. Det måste emellertid fortfarande finnas en lämplig säkerhet för de personuppgifter som behandlas.

Undantaget är inte begränsat till journalister eller massmedier och det ställs inte heller några särskilda kvalitetskrav på verksamheten. Även en privatperson kan ha ett journalistiskt ändamål, till exempel när man bloggar. Däremot gäller undantaget inte vid publicering av uppgifter om andra personer om uppgifterna är av rent privat karaktär.

Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00."

Som jag tolkar texten ovan bör inte det faktum att Infotorg Juridik har utgivningsbevis spela någon större roll...
Citera
2011-12-10, 05:52
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Det är Högsta domstolen som har gjort den här tolkningen av uttrycket "journalistiska ändamål", se NJA 2001 s. 409, målnr B293-00.
Vad himla bra... Blir således ytterst svårt att censurera Avpixlat.
Citera
2011-12-10, 06:21
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor

Håller med, men Reinfeldt lär inte tveka att försöka tysta en obekväm opinion, om så anses Pk-påkallat 'nödvändigt'. Han har som bekant genomdrivit grundlagsmotsatta beslut tidigare (EU:s överhöghet i vissa avseenden), så osvuret är bäst.
Citera
2011-12-10, 06:23
Medlem
Karlskronabloggens avatar
Citat:

Det går naturligtvis inte att censurera något på nätet.

Jag har erfarenhet från Kina där t ex Facebook, YouTube, Blogspot- och Wordpressbloggar är spärrade.

Det finns hundratals VPN-tjänster man kan använda för att komma förbi detta och även t ex dynamic-proxy.com som inte ens kräver någon installation och kan man stå ut med reklamen kan man använda v-tunnel.com, d-tunnel.com o s v (jag tror det finns kring hundra sådana olika adresser).
Citera
2011-12-10, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Håller med, men Reinfeldt lär inte tveka att försöka tysta en obekväm opinion, om så anses Pk-påkallat 'nödvändigt'. Han har som bekant genomdrivit grundlagsmotsatta beslut tidigare (EU:s överhöghet i vissa avseenden), så osvuret är bäst.

Nej, Sverige börjar ju mer och mer likna forna Östtyskland när det gäller mediacensuren så det är nog inte omöjligt att det kommer något försök att stänga nya MigiLeaks, men då Avpixlats server inte finns i Sverige har jag svårt att tänka mig det, fast det blir säkert påtryckningar mot det webbhotell där servern står. Fast webbhotellen i USA brukar vara för det fria ordet och domännamnet är också registrerat med skyddad identitet på ägaren.
Citera
2011-12-10, 07:49
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlskronabloggen
Det går naturligtvis inte att censurera något på nätet.

Jag har erfarenhet från Kina där t ex Facebook, YouTube, Blogspot- och Wordpressbloggar är spärrade.

Det finns hundratals VPN-tjänster man kan använda för att komma förbi detta och även t ex dynamic-proxy.com som inte ens kräver någon installation och kan man stå ut med reklamen kan man använda v-tunnel.com, d-tunnel.com o s v (jag tror det finns kring hundra sådana olika adresser).

Jag bor i ett land i Främre Asien, efter att ha fått nog av Pk-Sverige. Och då får man räkna med att internetaccessen är 'begränsad' i vissa avseenden. Liksom i Kina, där jag vistats i affärssammanhang ofta. Jag kommer ihåg ett tillfälle, då jag fick låna en VD:s tjänstedator i Shanghai, för att logga upp på en sajt jag ville komma åt. Det kom upp en "WARNING" (警告) på skärmen, sen tickade det upp en timeline, och efter 30 sekunder stängdes uppkopplingen ned.

Jag kör idag via online gratisproxy, kan rekommenderas, för att ta mig runt på nätet. Kan starkt rekommendera www.ninjacloak.ca. Reklamen blockar jag bort via olika spärrtillägg. Ett annat alternativ är gratisprogget UltraSurf (portable), byggt integrerat med MSIE, men finns även som add-on till Firefox. Båda ingår i min 'arsenal' numera. Har med dessa vapendragare aldrig fastnat i nån internetspärr. Får t o m in SVT Play, kanalen som är utlandsspärrad. Vilket besparar mig en parabolinvestering på avsevärd kostnadsnivå.

F ö, när vi ändå är inne på området, kan rekommendera OperaTor som browser. Portable anonym, vilket jag gillar. Den är hypersnabb dessutom.
Citera
2011-12-10, 08:23
Medlem
Citat:
Jag bor i ett land i Främre Asien, efter att ha fått nog av Pk-Sverige. Och då får man räkna med att internetaccessen är 'begränsad' i vissa avseenden. Liksom i Kina, där jag vistats i affärssammanhang ofta. Jag kommer ihåg ett tillfälle, då jag fick låna en VD:s tjänstedator i Shanghai, för att logga upp på en sajt jag ville komma åt. Det kom upp en "WARNING" (警告) på skärmen, sen tickade det upp en timeline, och efter 30 sekunder stängdes uppkopplingen ned.

Jag kör idag via online gratisproxy, kan rekommenderas, för att ta mig runt på nätet. Kan starkt rekommendera www.ninjacloak.ca. Reklamen blockar jag bort via olika spärrtillägg. Ett annat alternativ är gratisprogget UltraSurf (portable), byggt integrerat med MSIE, men finns även som add-on till Firefox. Båda ingår i min 'arsenal' numera. Har med dessa vapendragare aldrig fastnat i nån internetspärr. Får t o m in SVT Play, kanalen som är utlandsspärrad. Vilket besparar mig en parabolinvestering på avsevärd kostnadsnivå.

F ö, när vi ändå är inne på området, kan rekommendera OperaTor som browser. Portable anonym, vilket jag gillar. Den är hypersnabb dessutom.

Tack för tipsen! Ska kolla på ninjacloak.ca senare, får bara upp förstasidan just nu, men det kan vara något tillfälligt fel, vilket inte är helt ovanligt.

UltraSurf kommer jag inte fram till i den vanliga uppkopplingen så den är nog spärrad. Opera Tor låter intressant så den ska jag kolla närmare på!

Om jag går direkt till SVT-play får jag också meddelande att klippet är utlandsspärrat, men om jag ser samma klipp inbäddat på svt.se kan jag konstigt nog se samma klipp via min vanliga uppkoppling i Kina utan problem!
Citera
2011-12-11, 00:24
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Tack för tipsen! Ska kolla på ninjacloak.ca senare, får bara upp förstasidan just nu, men det kan vara något tillfälligt fel, vilket inte är helt ovanligt.

UltraSurf kommer jag inte fram till i den vanliga uppkopplingen så den är nog spärrad. Opera Tor låter intressant så den ska jag kolla närmare på!

Om jag går direkt till SVT-play får jag också meddelande att klippet är utlandsspärrat, men om jag ser samma klipp inbäddat på svt.se kan jag konstigt nog se samma klipp via min vanliga uppkoppling i Kina utan problem!

Den 'inbäddade' SVT-varianten har jag också kollat av, utan att köra proxy. Du har rätt, märkligt att det fungerar? Men, shit-the-same. Sista sovjetstaten har konstigt nog inte full kontroll på sin censurverksamhet.
Citera
2011-12-11, 02:34
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Den 'inbäddade' SVT-varianten har jag också kollat av, utan att köra proxy. Du har rätt, märkligt att det fungerar? Men, shit-the-same. Sista sovjetstaten har konstigt nog inte full kontroll på sin censurverksamhet.
Citat:

Kan verkligen rekommendera att ni skaffar en riktig VPN. Då kan inte era internetleverantörer se vad ni surfar eller hindra er från det. Utöver detta får ni en svensk IP-adress (=ni kan kolla på streamade svenska tv-program) och ni blir totalt anonyma på nätet.

Jag rekommenderar Anonine VPN men ni hittar andra här.
Citera
2011-12-11, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Kan verkligen rekommendera att ni skaffar en riktig VPN. Då kan inte era internetleverantörer se vad ni surfar eller hindra er från det. Utöver detta får ni en svensk IP-adress (=ni kan kolla på streamade svenska tv-program) och ni blir totalt anonyma på nätet.

Jag rekommenderar Anonine VPN men ni hittar andra här.

Nu är vi lite Off Topic, men jag funderar sedan tidigare på Anonine VPN eller Dold.se som någon här rekommenderade. Har dock lite dålig erfarenhet av krångel med att installera VPN i Sverige när jag skulle koppla upp till min tidigare arbetsgivare. Tror jag kör med Dynamic-Proxy. com tills vidare eftersom den inte kräver någon installation och allt jag har testat där fungerar.

För att återknyta till ämnet Avpixlat så är det viktigaste för mig att såna sajter fungerar via den vanliga uppkopplingen så man kan inhämta ocensurerade svenska nyheter. Sen är det lite jobbigt att man måste gå bakvägar för att läsa vissa bloggar och kolla på YouTube, så visst är en riktig VPN att föredra!
Citera
2011-12-11, 08:37
Medlem
Torontors avatar
Visst, man kan komma runt ip- och dnsblockering. I praktiken är dock de flesta för tekniskt okunniga eller ovilliga betala extra för att göra detta så en sådan blockering blir nog ganska effektiv. Om man skulle göra en sådan mot invandringskritiska sidor. Det är som piratkopering, upphovsrättsägarna brydde sig inte speciellt mycket så länga det bara var begränsat till ganska små grupper.
Citera
2011-12-11, 09:33
Medlem
Citat:
Visst, man kan komma runt ip- och dnsblockering. I praktiken är dock de flesta för tekniskt okunniga eller ovilliga betala extra för att göra detta så en sådan blockering blir nog ganska effektiv. Om man skulle göra en sådan mot invandringskritiska sidor. Det är som piratkopering, upphovsrättsägarna brydde sig inte speciellt mycket så länga det bara var begränsat till ganska små grupper.

Ja, jag tror det är ungefär så de resonerar i Kina, det är mest utlänningar och högutbildade kineser som vill nå de sidor som är spärrade och för dem är det inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in