Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Ja, du har liksom många andra på FB en dimmig uppfattning om vad som är journalistik.
Vilket gör de här diskussionerna roande, i någon bisarr mening.
Att journalistik inte betyder något alls i dagens Sverige tror jag vi är överens om.
Men om du tänker på Woodward och Bernstein-schablonen av vad en journalist KAN vara eller BORDE vara så förstår du kanske vad jag menar. Alltså en form av uppstudsigt sanningssökande, utmanande av Makten, som är något modigt och nobelt. Finns det inga sådana i svensk journalism idag?
En direkt fråga: du vet mycket väl att "barn" ofta inte alls är barn. Om de flesta ljuger om sin ålder i Norge så gör de det i Sverige också, men även de som talar sanning är "unga män", "ynglingar", "ungdomar". Det är unga, raska äventyrare som tagit sig hela vägen hit och som inte alls behöver daddas som bebisar till hutlös kostnad. De flesta hade kunnat bo i gamla militärförläggningar utan någon servicepersonal alls.
Ändå kallar ni dem "barn". Stör det er inte alls, känner ni inte att "det här är ju inga jävla barn, jag tänker inte blåljuga folk i ansiktet"? Förstår du inte varför allmänheten har så lågt förtroende för er?