2016-08-21, 20:25
  #50389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I dagens sommartal lyckas statsministern med konststycket att återigen reta upp LO-kollektivet och samtliga sd-sympatisörer.

Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.

Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.

– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.


– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.


På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:

– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.

Men det finns rasister i Sveriges riksdag?

– Det finns uppenbarligen sådana, ja.


Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...
Nejdå, det här är en kamp som stollarna inom S aldrig kommer vinna.. Vi hade haft mer anledning att vara oroliga om Lövfen talat förbindligt om AF och deras politiska åsikter.
2016-08-21, 20:39
  #50390
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I dagens sommartal lyckas statsministern med konststycket att återigen reta upp LO-kollektivet och samtliga sd-sympatisörer.

Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.

Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.

– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.


– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.


På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:

– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.

Men det finns rasister i Sveriges riksdag?

– Det finns uppenbarligen sådana, ja.


Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...

Stefan Löfven är både rökt och körd i politiken, han har bara inte insett det än. Det blir ingen mer mandatperiod efter den nuvarande, varken som statsminister eller partiledare. På valnatten 2018 kommer han att inse att han är en helt obetydlig figur och väldigt ensam i Riksdagen. Han håller nu på att mycket effektivt svetsa in sig i ett hörn, vår käre statsminister... SD kommer utan tvekan att klättra - mer eller mindre snabbt - i opinionen, nästan uteslutande tack vare sju partier som fortsätter kratta manegen för Åkesson & Co.
2016-08-21, 20:39
  #50391
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Javisst. Endast toppsiffror på närmare 30 procent återspeglar folkviljan. Den sanna alltså?
Själv har jag aldrig hört något parti snällt påstå att förlustsiffror i OU är riktiga, så länge det gäller det egna partiet. Faktiskt väldigt kul att följa supporterkommentarerna efter SD:s relativa stagnation.
Opinion är det, som man mäter genom opinionsmätning. Någon objektiv opinion existerar inte. Därför relateras opinionsmätningarna till valresultaten, som i demokratisk ideologisk mening anger "folkviljan" - detta fluffiga begrepp. I en demokrati definieras folkviljan genom hänvisning till senaste valresultatet. Huruvida folkets politiska sympatier "verkligen" överensstämmer med folkviljan är en helt annan fråga, ovidkommande i sammanhanget.
Valresultaten är - till skillnad mot folkvilja och opinion - objektiva, så länge valfusk inte kan påvisas.
Skillnaden är att det finns andra institut som ligger väsentligt högre än SIFO.
SIFO har missat SD´s valresultat vid ett flertal val och direkt efter val sänkt SD för vid nästa val återigen ligga fel.
2016-08-21, 20:40
  #50392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Suck.

Poängen är ju att institutet gör så gott det kan, och med den metod man använder, den viktning man använder och de svar man får på sina frågor, så kommer man fram till sitt "bästa svar" för varje parti. (Om du sedan inte tycker det är ett bra svar är det ju, litet tillspetsat uttryckt, ditt problem.)

Det är som en hastighetsmätare (eller vägmätare) där man har ett okänt fel, ett fel som man bara kan kalibrera vart fjärde år. Visar då mätaren lika mycket fel för alla hastigheter är det enkelt. Här är det snarare så att mätaren ibland visar rätt, ibland fel.

Problemet med att kompensera för mätfelet för SD genom att ta från de andra är då att man inte vet om man har lika mycket fel överallt, eller om man ens har fel överallt. Det är helt enkelt inte en lösning eller korrigering, man byter ett fel man tror att man har och introducerar garanterade fel på andra ställen.

Murphy visste det här: "Två fel tar aldrig ut varandra, de adderas"...


Tror t.o.m. du vet att sd 15% är väldigt osannolikt i dagens läge. Så man vet i princip man ligger 5 PE fel på dom. Så vill man hamna mer rätt utan att behöva ändra i sina metoder måste man ta bort från övriga partier.

Och genom att man ligger många PE fel på sd så ligger man för högt på de flesta andra. Så varför skulle risken att det blir mer fel bli större på detta sätt? Det får du gärna förklara utan floskel om Murphy.
2016-08-21, 20:41
  #50393
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I dagens sommartal lyckas statsministern med konststycket att återigen reta upp LO-kollektivet och samtliga sd-sympatisörer.

Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.

Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.

– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.


– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.


På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:

– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.

Men det finns rasister i Sveriges riksdag?

– Det finns uppenbarligen sådana, ja.


Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...
Den taktiken har varit extremt effektivt tidigare, SD har mer än fördubblat sitt resultat två val i rad och inget tyder på att SD inte fördubblar resultatet i ett tredje val.
2016-08-21, 21:03
  #50394
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Uppenbara systematiska fel måste naturligtvis korrigera och dessutom jämföras mot verkligheten. Om modellen inte verkar vara korrekt justerar man inte verkligheten utan modellen och/eller sättet att erhålla data.. Som forskare räcker det inte att bara göra en Studens T, få 95% lonfidens och sen nöjd lägga sig. Jobbade jag själv på något av instituten skulle jag inte ge upp förrän jag hadde något jag själv kunde tro och stå för. Men opinion är inte vetenskap, det är politik och demagogi.

Nja, jag tror snarare att instituten har en bredare syn än den som gäller i tråden.

Jag skulle ju kunna tänka mig att det skulle gå utmärkt att köpa en OU som fokuserar på det egna partiet (alltså, även SD skulle kunna göra det) och då får man bättre precision, om man inte kräver en totalbild.
2016-08-21, 21:06
  #50395
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Tror t.o.m. du vet att sd 15% är väldigt osannolikt i dagens läge. Så man vet i princip man ligger 5 PE fel på dom. Så vill man hamna mer rätt utan att behöva ändra i sina metoder måste man ta bort från övriga partier.

Och genom att man ligger många PE fel på sd så ligger man för högt på de flesta andra. Så varför skulle risken att det blir mer fel bli större på detta sätt? Det får du gärna förklara utan floskel om Murphy.

Jag tror istället att i den undersökningen som gjordes blev resultatet 15 %.

Hur vet man att det är fel?
2016-08-21, 21:08
  #50396
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Uppenbara systematiska fel måste naturligtvis korrigera och dessutom jämföras mot verkligheten. Om modellen inte verkar vara korrekt justerar man inte verkligheten utan modellen och/eller sättet att erhålla data.. Som forskare räcker det inte att bara göra en Studens T, få 95% lonfidens och sen nöjd lägga sig. Jobbade jag själv på något av instituten skulle jag inte ge upp förrän jag hadde något jag själv kunde tro och stå för. Men opinion är inte vetenskap, det är politik och demagogi.

Vad är, noga taget, då det rätta värdet? Du ser säkert problemet.
2016-08-21, 21:11
  #50397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nja, jag tror snarare att instituten har en bredare syn än den som gäller i tråden.

Jag skulle ju kunna tänka mig att det skulle gå utmärkt att köpa en OU som fokuserar på det egna partiet (alltså, även SD skulle kunna göra det) och då får man bättre precision, om man inte kräver en totalbild.

Mm det verkar rimligt att man får ett bättre resultat overall när har urusel träff på ett av partierna.
2016-08-21, 21:23
  #50398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag har aldrig påstått annat än att integration är svårt och att det krävs pengar för att lyckas med den. Sverigedemokraternas högerflank som varit ytterst aktiva här har dock inte haft ett enda förslag till hur man sköter integrationen utan bara visat kalla handen och ideligen pratat om "mena" invandringen. Inte en enda "sikin" har man varit beredd att betala för att lyckas med invandringen utan tvärtom har SD alltid sett det som en onödig utgift.
Det är helt enkelt motviljan mot människor som inte är eller ser ut som oss som varit sverigedemokraternas bevekelsegrund. Det är den kartan man ritat efter.
Nu blev det så att verkligheten förändrade sig så mycket , precis som den alltid gör, att övriga partier tvingades minska invandringsvågen som formligen sköljde över oss i Europa och inte minst i de länder som tagit mot mest flyktingar. Det har inget att göra med den främlingsrädsla som sverigedemokrater så skickligt, populistiskt och ibland rent rasistiskt odlat. Eller du kanske menar att det är sverigedemokraterna som startat kriget i Syrien för att ta ett exempel.

Nä jag hoppades inte på mycket från dig, men det är kul att du insett vilken skada invandringen innebär. När du säger att "vargen som man ylade om äntligen kom", eller hur det var, så avslöjar du ändå att även du fått lite nya insikter om invandrare och att det inte bara handlar om att du alltid vetat att integrationen är svår.

Även du känner av "främlingsrädslan" när du läser om eldade bilar och sexövergrepp på småflickor. Invandrarna var klart värre än vad du trodde.
2016-08-21, 21:27
  #50399
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror istället att i den undersökningen som gjordes blev resultatet 15 %.

Hur vet man att det är fel?
Därför att SIFO haft fel i de tidigare valen där de mätt SD och att en rad andra institut har andra högre resultat.
Men den var inte så svår att fatta för en normalbegåvad.
2016-08-21, 21:35
  #50400
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att SIFO haft fel i de tidigare valen där de mätt SD och att en rad andra institut har andra högre resultat.
Men den var inte så svår att fatta för en normalbegåvad.


Är man normalbegåvad kanske man tror att det räcker att ta från de andra partierna och ge till SD för att korrigera panelens sammansättning, bortfallet och viktningarna. Det kan jag hålla med om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in