Citat:
Nejdå, det här är en kamp som stollarna inom S aldrig kommer vinna.. Vi hade haft mer anledning att vara oroliga om Lövfen talat förbindligt om AF och deras politiska åsikter.
I dagens sommartal lyckas statsministern med konststycket att återigen reta upp LO-kollektivet och samtliga sd-sympatisörer.
Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.
Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.
– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.
– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.
På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:
– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.
Men det finns rasister i Sveriges riksdag?
– Det finns uppenbarligen sådana, ja.
Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...
Strategin verkar vara att överge den svenske mannen. Nu är det kvinnor och invandrade som gäller, det får bära eller brista. För sossarna skull tror jag faktiskt han väljer rätt där, han vet att S är rökta bland dessa väljare. Säkrast då att undvika total katastrof, dvs fokusera på de som fortfarande finns kvar.
Vi kan vara tämligen säkra på att sds ev framtida tapp till S blir försumbart, de har retat upp folk alltför mycket för att läka den skadan.
– Det finns de som tror att det ligger något manligt i att sexuellt trakassera unga flickor och kvinnor på musikkonserter. Vi behöver prata, både män och pojkar, om hur man ska agera. Man behandlar inte kvinnor på detta sätt, det är fullständigt oacceptabelt.
– Kvinnor behandlar man med respekt, ömhet och värme. Det är den attityden vi ska ha.
– Vi tänker inte ge ett högerextremt parti med rasistiska företrädare inflytande, och då krävs samarbete över blockgränsen.
På frågan om han anser att SD-ledaren Jimmie Åkesson är rasist svarar Stefan Löfven i dag:
– Ja, alltså... De har ett antal människor, jag ska inte gå in på namn, men de har ett antal som har uttryckt sig väldigt tydligt. De har också de som stått i Sveriges riksdags talarstol och pratat om att det här inte är ditt land, och så vidare. Vi har ett otal exempel på det, men jag behöver inte gå in på vilka det är.
Men det finns rasister i Sveriges riksdag?
– Det finns uppenbarligen sådana, ja.
Vi är alltså tillbaka på ruta noll igen...

