2016-07-14, 09:57
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Det är fortfarande inte hans gissning... när skall du förstå? Det enda han gjort är att förklara hur de räknar ut snittet som de presenterar i son poll of polls. Vad vetenskapen säger är att metoden som används väger in storleken på undersökningarna vid beräkning av snittet.

De vet alldeles säkert vad de snackar om och hade de varit här i tråden så hade de garanterat förstått vad Crispy menar. Jag är rätt säker på att både jag och Crispy hade fått mer än godkänt om vi skulle gå den kursen.

Ska vi kalla ditt desperata spammande för förnekelse och vägran att inse att du har fel och inte förstår vad det är vi snackar om?

Och som förtydligande då det inte gått in de övriga gångerna jag skrivit det: DET ÄR INTE CRISPYS TES/"HEMSNICKERI" UTAN DET ÄR DERAS BERÄKNINGSMETOD!

Det är en barnslig gissning som saknar stöd både vetenskap och hans egna lilla klipp och klistra (som något som handlar om något helt annat).

Jag tror att du inser det också, det är nog andra orsaker bakom ditt trollande.
2016-07-14, 10:14
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Vilka är "deras" hemsida dock? Om det är novus eller något annat av de instituten som har visat grovt felaktiga siffror två val i rad så väger ju inte deras påståenden speciellt tungt. Så länge de inte kan redovisa opinionsundersökningar som liknar valresultatet så har de bevisat att de inte kan tas seriöst imo.

Jag kan hålla med om att de inte kan ta seriöst i OU men det är inte det vi diskuterar. Vi diskuterar hur de räknar när de räknar ut snittet som de presenterar i sin poll of polls.

I övrigt så skiljde det inte mycket mellan institutens snittfel på partierna (även om de flesta hade grovt fel på SD). Det var endast ipsos som stack ut.
2016-07-14, 10:25
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Det är en barnslig gissning som saknar stöd både vetenskap och hans egna lilla klipp och klistra (som något som handlar om något helt annat).

Jag tror att du inser det också, det är nog andra orsaker bakom ditt trollande.

Nej det är ingen gissning och det han klippte ut var från Novus hemsida om hur Novus räknar ut snittet på de mätningar som de presenterar i son poll of polls vilket är det vi diskuterar. Jag tror (och hoppas) att du har förstått detta för länge sedan men för att du inte vill erkänna att du haft fel så du försöker bortförklara allt i att deras sätt att räkna inte är vetenskapligt rätt (vilket saknar betydelse i detta sammanhang).
2016-07-14, 10:27
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att få fram den uppgivna siffran måste man multiplicera varje instituts siffra med antalet intervjuer, räkna samman alltihop och dela med antalet intervjuer. Då landar man rätt. Det innebär att Novus 4000 intervjuer får 3,33 gånger så stor betydelse som Ipsos 1200. Om t.ex. Novus hade sagt 20 och Ipsos 10 skulle Svensk väljaropinion inte ange 15, utan 17,7.

Citat:
Jag tycker iofs att Crispy blivit väldigt negativ på sista tiden men han skriver och bevisar på alla tänkbara sätt som går (och det måste krävas mycket energi för att inte förstå) att det INTE är gissningar utan det är fakta och beräkningar gjorda av yrkesmän som jobbar med statistik (vilket du själv erkänner att du är en amatör inom) och deras ord borde därför väga tyngre än dina.

Så jag tror att alla ser skillnaden: Crispy har belägg. Du har "kurslitteratur i källaren".
Tyvärr är hans exempel inte "bevisat på alla tänkbara sätt". En person med minst en påbörjad kurs i statistik förstår att 4000 intervjuer inte betyder att undersökningen är 3,33 gånger bättre än en på 1200. Lika lite som en undersökning på 10 000 intervjuer är 10 gånger bättre än en på 1000... Tråden handlar om statistik och inga egna ihopsnickrade värdelösa modeller.

Skärpning.
2016-07-14, 10:33
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tyvärr är hans exempel inte "bevisat på alla tänkbara sätt". En person med minst en påbörjad kurs i statistik förstår att 4000 intervjuer inte betyder att undersökningen är 3,33 gånger bättre än en på 1200. Lika lite som en undersökning på 10 000 intervjuer är 10 gånger bättre än en på 1000... Tråden handlar om statistik och inga egna ihopsnickrade värdelösa modeller.

Skärpning.

Läs vad det är han faktiskt skriver innan du uttalar dig. Han beskriver endast hur Novus räknar (inget snickrande från hans sida). I deras sammanställning så använder de antalet intervjuer för att få fram snittet vilket gör att 10.000 intervjuer väger mer än 1.000 intervjuer i deras sammanställning.
2016-07-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo

Skärpning.

Men vafan,. skärpning.

Det enda han gör är berättar hur de räknar ut det. Han varken gissar eller gör nått annat själv där.

Sen vad fler intervjuer gör är att det minskar bruset i undersökningar. Är där inbyggda fel så kan man ha 1000000 intervjuer och det gör ingen skillnad.
Senast redigerad av adyring 2016-07-14 kl. 10:46.
2016-07-14, 10:40
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Nej det är ingen gissning och det han klippte ut var från Novus hemsida om hur Novus räknar ut snittet på de mätningar som de presenterar i son poll of polls vilket är det vi diskuterar. Jag tror (och hoppas) att du har förstått detta för länge sedan men för att du inte vill erkänna att du haft fel så du försöker bortförklara allt i att deras sätt att räkna inte är vetenskapligt rätt (vilket saknar betydelse i detta sammanhang).

Vill du inte förstå eller du dum på riktigt. Vad Novus, ett av de sämsta företagen på att mäta SD, säger här har inget alls med Crispy påstår att göra.

Det får vara slut på fria fantasier och hemsnickreri nu, gå vidare tack.
2016-07-14, 10:42
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Läs vad det är han faktiskt skriver innan du uttalar dig. Han beskriver endast hur Novus räknar (inget snickrande från hans sida). I deras sammanställning så använder de antalet intervjuer för att få fram snittet vilket gör att 10.000 intervjuer väger mer än 1.000 intervjuer i deras sammanställning.

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Men vafan,. skärpning.

Det enda han gör är berättar hur de räknar ut det. Han varken gissar eller gör nått annat själv där.
Det han snackar om i 40 inlägg är om ett instituts sätt att räkna ut något med hjälp av antal tillfrågade, men var är länken till det här och varför ta det så långt? Jag har letat i fem minuter efter något vettigt. Det är endast mycket missledande att börja tjafsa om något utan länk och siffror som verkar betyga något annat. Inte bara hans fel då men inte lätt att hänga med. Keep it simple för i helvete.
2016-07-14, 10:44
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Vill du inte förstå eller du dum på riktigt. Vad Novus, ett av de sämsta företagen på att mäta SD, säger här har inget alls med Crispy påstår att göra.

Det får vara slut på fria fantasier och hemsnickreri nu, gå vidare tack.

Så när Crispy förklarar hur Novus räknar när de sammanställer snittet i deras poll of polls så har det inget med vad Novus säger att göra? Jag förstår inte riktigt din logik i det tänket...

Fantasierna står uppenbarligen du själv för så vill du att det ska ta slut är det bara att sluta drömma ^^
2016-07-14, 10:47
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Så när Crispy förklarar hur Novus räknar när de sammanställer snittet i deras poll of polls så har det inget med vad Novus säger att göra? Jag förstår inte riktigt din logik i det tänket...

Fantasierna står uppenbarligen du själv för så vill du att det ska ta slut är det bara att sluta drömma ^^

Nej, det har inget med saken att göra för det handlar inte ens om det felaktiga påståendet han kommer med.

Som jag nu måste ha förklarat typ tio gånger.
2016-07-14, 10:50
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Dessutom har Novus ökat antalet intervjuer från 2000 till 3000-4000 vilket gör att deras högre SD-siffra får ett större genomslag i Ekots poll of polls "svensk väljaropinion" där antalet intervjuer vägs in. Om ett institut gör 2000 och ett annat 1000 intervjuer väger det första dubbelt så tungt i genomsnittet.

Jag kan tycka det är onödigt att spy på det enda telefon-OI som faktiskt jobbar med mörkertalskompensation.

Här har du vad du hakade upp dig på...

Citat:
Nej, det har inget med saken att göra för det handlar inte ens om det felaktiga påståendet han kommer med.

Som jag nu måste ha förklarat typ tio gånger.

Det påståendet är inte felaktigt om man läser det i sitt sammanhang. Crispy förklarade (som jag förklarat typ 10 gånger) endast hur Novus räknar i sin sammanställning.
Senast redigerad av Askydra 2016-07-14 kl. 10:53.
2016-07-14, 10:54
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Här har du vad du hakade upp dig på...

Det påståendet är inte felaktigt om kan läser det i sitt sammanhang. Crispy förklarade (som jag förklarat typ 10 gånger) endast hur Novus räknar i sin sammanställning.

Okej, nu har vi konstaterat att Crispy är arg/ledsen och att du inte kan något om statistik. Spela (?) inte dum genom att försöka få oss att tro att du läser in saker i klippet som inte står där.

Bra så, kan vi gå vidare nu utan att du spammar sönder hela tråden i förtvivlan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in