2017-05-19, 23:46
  #56389
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Nej det har dom inte.

Vilka politiska frågor är viktigast för dig i dag?
1. Flykting och invandring 39 procent
2. Sjukvård 30
3. Lag och ordning 29
4. Utbildning och skola 25 / Sysselsättning och jobb 25

Inizio 28 april - 2 maj 2017
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/b0Jmd/s-rusar-framat--nu-ager-de-fem-av-atta-sakfragor

Och alla dessa frågor är direkt kopplade till flyktinginvandringen.
2017-05-19, 23:56
  #56390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaha, så vi ska multiplicera webbaserade mätningar med x1,3 nu, inte bara telefonmätningar?
Fullt rimligt.
Inte alla webbaserade mätningar, utan Inizio.
2017-05-19, 23:59
  #56391
Medlem
Han.Jelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om du är betald Sd fanatiker så måste du inse att inga träd växer till himmelen. I nuläget så har sverigedemokraternas framgångar avstannat oavsett hur du försöker vrida till det.

Och ja, jag trodde aldrig att sverigedemokraterna skulle bli så stora som de blev men din dröm om ytterligare tillväxt hänför sig snarare till din egen bild och inte till vad opinionsundersökningarna har presenterat.
Vi får väl se vem av er som har rätt; vi kan bara vänta. Men jag tror att du återigen har fel och Sverigdemokraterna kommer fortsätta öka tills valet och efter valet 2018. De har legat strax över 20% i bara två månader. Det är ingenting för dem och de har legat på samma siffror under en liten mindre tid förut också. Sedan måste man ifrågasätta hur trovärdiga mätinstituten är när det kommer till Sverigedemokraterna då de alltid har underskattat dem.
2017-05-20, 00:02
  #56392
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om du är betald Sd fanatiker så måste du inse att inga träd växer till himmelen. I nuläget så har sverigedemokraternas framgångar avstannat oavsett hur du försöker vrida till det.

Och ja, jag trodde aldrig att sverigedemokraterna skulle bli så stora som de blev men din dröm om ytterligare tillväxt hänför sig snarare till din egen bild och inte till vad opinionsundersökningarna har presenterat.

Jag tror SD fortfarande har mycket potential, jag är förvånad att inte hela Norrland röstar SD, men S ligger i blodet där antar jag.

Enda anledningen som jag ser det är media, annars så hade SD haft ännu större stöd.
2017-05-20, 00:35
  #56393
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om du är betald Sd fanatiker så måste du inse att inga träd växer till himmelen. I nuläget så har sverigedemokraternas framgångar avstannat oavsett hur du försöker vrida till det.

Och ja, jag trodde aldrig att sverigedemokraterna skulle bli så stora som de blev men din dröm om ytterligare tillväxt hänför sig snarare till din egen bild och inte till vad opinionsundersökningarna har presenterat.

Efter att ha läst dina tidigare inlägg om SD:s storlek och deras framtida potential så är du helt enkelt inte det minsta trovärdig när du nu kommer med "nya" förutsägelser om SD:s framtid. Du påstår att SD:s framgångar avstannat... Låt oss avvakta i denna fråga ca 16 månader, närmare bestämt till kvällen den 9 september 2018 så kan vi se vem som hade rätt i frågan om hur små eller stora SD är. Du är mer än lovligt naiv om du tror att SD inte kommer att fortsätta växa. Se dig omkring, titta hur det ser ut i Sverige, prata med folk (och då inte bara Stockholmare), lyssna in folket... Jösses, du kommer att få ett ordentligt uppvaknande på valnatten nästa år, den saken är klar redan nu.
2017-05-20, 09:44
  #56394
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Inizio, Maj:

S 25,7% (-0,8)
V 7,2% (+0,3)
Mp 3,0% (+0,1)

SD 20,8% (+0,1) Klart andra största parti och minst 24% vid ett val idag!!

M 16,8% (+-0)
C 13,6% (+ 0,3)
L 4,7% (-0,3)
Kd 4,2% (-0,5)
Stackars M. Undrar hur det känns för dessa värdelösa människor i partiet och de får som röstar på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Utöver de ca 20-25% SD har för närvarande tror jag det finns 10%-enheter att hämta från sossarna när de gjort bort sig tillräckligt. Det är fortfarande länge till valet och vi har säkerligen en härlig flyktingsommar att se fram emot.
Det finns säkert. Men det mest intressanta är att för personer över 75 år så röstar 49% på S, vilket betyder att en stor del av dessa faller bort år för år. Tror jag läst det i DN. Minns en post här för länge sen där en snubbe påstod att 35000 sossar dör varje år också. Dessa personer som röstat på ett parti i 50 år lär göra det tills de dör, vilket är snart. Demokrati är värdelöst när alla får rösta.
2017-05-20, 09:49
  #56395
Medlem
Sverige kommer att vakna upp valdagen 2018 det är säkert det och inse att SD är inte bara störst utan överlägset störst.
2017-05-20, 10:32
  #56396
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Stackars M. Undrar hur det känns för dessa värdelösa människor i partiet och de får som röstar på dem.


Det viktigaste nu är att M inser behovet av ny partiledare, som möjliggör en konstruktiv lösning av regeringsbildningen 2018 med SD - revolten inom M bör därför av själbevarelsedrift vara nära förestående!

Besynnerligen nog har polletten hitintills inte trillat ner.

Parallellt bör, alla tecken tyder dock på detta, SD nå minst 30 procent för att garantera en stark regering...

2017-05-20, 10:32
  #56397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det finns säkert. Men det mest intressanta är att för personer över 75 år så röstar 49% på S, vilket betyder att en stor del av dessa faller bort år för år. Tror jag läst det i DN. Minns en post här för länge sen där en snubbe påstod att 35000 sossar dör varje år också. Dessa personer som röstat på ett parti i 50 år lär göra det tills de dör, vilket är snart. Demokrati är värdelöst när alla får rösta.
Såg en undersökning för några år sedan som visade att S var nere på runt 18% i åldern 18-29 år, tror det var Novus, och idag är säkert den siffran ännu lägre.
S är ett åldrande betongparti som inte lockar nya, unga väljare och med en partiledare som är så osexig som det går att bli med en dragningskraft som är i det närmaste vara lika med noll.

Om SD spelar sina kort rätt så kommer det finnas mycket väljare att hämta hem här.
2017-05-20, 11:06
  #56398
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Såg en undersökning för några år sedan som visade att S var nere på runt 18% i åldern 18-29 år, tror det var Novus, och idag är säkert den siffran ännu lägre.
S är ett åldrande betongparti som inte lockar nya, unga väljare och med en partiledare som är så osexig som det går att bli med en dragningskraft som är i det närmaste vara lika med noll.

Om SD spelar sina kort rätt så kommer det finnas mycket väljare att hämta hem här.

Jag läste för någon månad sedan bara att sossarna är tredje största parti bara och det gällde typ upp till 45 år. 18-45 år eller liknande var det. SD och M ligger före.
2017-05-20, 11:17
  #56399
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Igen: För att SD ska ta ett nytt dubbelkliv uppför trappan måste det hända något utöver det vanliga. Nåt av samma dignitet som hösten 2015 och dess kombo av massinvasion från MENA och en åsnetjurig sjuklöver som fortsatte köra på maxfart mot stupet. Annars stannar det kring 25%, vilket vore ett alldeles lysande valresultat som följer mönstret fördubbling vart fjärde år.

Det är väl legio att SD stannat runt 25 och som du säger så krävs det något extraordinärt för att man ska nå 30 procent. Jag tror att SD når några procentenheter till vid valet. Säger tror eftersom det är så svårt att förutspå något just nu.

Det extraordinära blir inte den stora kvällstidningsrubriken utan en växande insikt. Välfärdssystemet är hotat och har varit det även utan invandring. Med massinvandringen sker det förstås snabbare och blir mycket mer kännbart.

Det fattas hundratusentals tjänster inom offentlig sektor såsom poliser, sjuksköterskor, läkare, lärare, personliga assistenter, socionomer med mera. Det är orimligt att effektivisera offentlig sektor till den nivån eller att man ska höja skatten till 70 procent för att besätta alla dessa tjänster. Redan idag talar många anställda inom offentlig sektor om att deras anställningar eller deras område inte kommer att finnas om 10 år. Det enda rimliga är att välfärden måste bekostas med annat än bara skatt. När det landar har vänstern inte något existensberättigande. Inte heller mångkulturprojektet och den goda generösa invandringspolitiken. Man kan säga att problemet löser sig självt.

SD:s vårbudget andas en stor insikt kring detta. Satsa på personalen. Som är kvar. Organisatoriskt kan man inte göra mer. Vi går istället mot ett förstatligande av offentlig sektor för att få ett mer hanterbart system. Ett scenario som jag ser som det enda rimliga just nu i en tid när Sverige tvingas göras om från grunden. Det är just här SD kommer in. Folk känner på sig vad som kommer att hända. Sd är det enda parti som presenterat en vilja till sammanhållning och att värna Sverige. Det kommer att ge utdelning i opinionen.

Åkessons viktigaste kommentar i partiledardebatten var till Annie Lööv. Han sa att till henne att alliansen får resonera hur de vill men de kan omöjligen bilda regering utan SD. Vad han egentligen sa var att centern inte ska vara så säkra på att de är ett självklart val vid en regeringsbildning. Denna sorts självsäkerhet är precis vad väljare vill höra.
2017-05-20, 11:33
  #56400
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det viktigaste nu är att M inser behovet av ny partiledare, som möjliggör en konstruktiv lösning av regeringsbildningen 2018 med SD - revolten inom M bör därför av själbevarelsedrift vara nära förestående!

Besynnerligen nog har polletten hitintills inte trillat ner.

Parallellt bör, alla tecken tyder dock på detta, SD nå minst 30 procent för att garantera en stark regering...


Jag tror inte det är så enkelt som att byta partiledare. En partiledare måste bli varm i kläderna innan han eller hon blir framgångsrik. Folket måste bli vana vid henne. AKB har inte trampat i klaveret ännu så länge. Annie Lööf har också varit nere på några ynka procent för inte så länge sedan. Om alliansen vill regera så är det mer intressant vad dom får som helhet än vad ett enskilt alliansparti får. Folkpartiet hade stora framgångar i valet 2002, men det hjälpte inte ett skit eftersom blocket inte fick majoritet.

Svenskarna är egentligen till övervägande delen socialdemokrater. Vi vill inte ha en borgerlig politik med bortre gräns i sjukpenningen. Vi vill inte ha ytterligare försämringar i bidragssystemen och välfärden. Men samtidigt vill vi inte ha en öppen och okontrollerad migration med anhöringinvandring. Vi vill inte heller att tiggeri på allmän plats ska vara tillåtet. Vi vill inte att Islam ska bli en dominerande kraft i Sverige.

Socialdemokraterna skulle vara en tioprocentsparti om man inte hade infört ID-kontrollerna hösten 2015. När man nu har tagit bort kontrollerna ägnar man sig åt ett riskabelt spel. Det har redan gett ett visst utslag i opinionen.

SD finns därför att de gamla partierna har transformerats till något som folk inte känner igen. SD ligger på 20 procent. Det innebär sannolikt att en av fyra vita etniska svenskar är en sverigedemokrat. Ursprungsbefolkningen känner sig åsidosatt eller bortprioriterad eller hotad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in