2011-10-04, 01:54
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Har skummat tråden. Månne är jag imbecill men jag har lite svårt att hänga med i frågeställningarna då många av dem berör huruvida det inträffade skulle ha ägt rum om det varit en manlig vårdare som varit närvarande och inte en kvinnlig. Kanske, kanske inte. Det är inte alltid musklerna som räknas....En del sätter en ära i att dunka ner de med stora muskler, andra att dunka ner de med små. Sedan de där som inte bryr sig utan här ska det bara dunkas.
Dessutom är diskussionen om könet, på offret, helt ointressant. Det handlar om en människa som slagit ihjäl en annan människa. Debatten om "bästa" könet är, ja mycket av det jag läst hittills, teorier som inte är förankrade i verkligheten.
Har inte heller läst ens skummat igenom tråden, men håller med dig om att det är ointressant ifall offret är hon eller han. Det hade säkert kunnat gå lika illa ifall offret var en han. Problemet ligger inte där. Problemet verkar istället ligga på de ansvariga cheferna på häktet som tydligen brister i kommunikationen med personal, inte informerar personalen om vilka häktade som är farliga. Jag utgår från att (de kvinnliga) kriminalvårdarna inte kände till att galningen var riskbedömd som psykiskt labil och farlig. Dessutom verkar det vara brist på internutbildning bland kriminalvårdarna, verkar vara som att Kriminalvården plockar in personal lite hur som helst ungefär som McDonalds med låga löner.

Sedan kan man ju också diskutera säkerheten på häktena och hur den kan förbättras och förändras, men det är en annan fråga som bör tas i annan tråd.
Citera
2011-10-04, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ok så för nån sorts sammanfattning, med tidigare händelser inkluderade;
...

Ok...
83 sidor nu.
Var ungefär diskuteras det med att den andra vakten springer iväg?
Det är det enda jag finner påtaglgt anmärkningsvärt i den här soppan.
Citera
2011-10-04, 02:04
Medlem
jag har varit pa amerikanskt hakte (californien) nar jag jobbat med polisen (ej som intagen).
pa haktet fick ingen ha vapen, inte ens batongen. Allt det lastes noga in innan man far ga in pa haktet. de hade ett speciellt alarm som nar det gick sa sprang en insats grupp in med vapen, men de var speciellt tranade.

de forklarade det med att det var farligare om en intagen fick tag i vapen an vardet att ha vapen sjalv. De som ansags farliga hade handbojor pa sej nar de transporterades mellan forhorsrum tex och cellen.

tycker sjalv att det spelade inte sa stor roll om man var stor eller ej dar, eller ens man eller kvinna, sakerheten satt i rutinerna de anvande. Men grund principen var att intagna, speciellt om de var tokiga eller hoga som hus pa nagon drog, inte skulle fa tillfalle att fa tag i vapen. Det ar lattare att overleva om nagon forsoker strypa en och insatsen kommer an om de far tag i ett vapen och anvander det.

en annan intressant grej var att elpistolen, tazern, fick bara anvandas efter speciell utbildning. en del i den utbildningen ar att man maste tasras sjalv for att veta effekten. detta var i det department jag var i.

hur som helst, skulle nog vilja pasta att felet sitter i rutinerna och inte i personerna som var utvalda for att jobba dar med den killen just den dagen.

for ovrigt, och OT varfor kallas en haktesvakt for vardare? vilken slags vard ger de egentligen? later som nagot slags pk utryck....
Citera
2011-10-04, 02:06
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Säg det till denna kille:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2044410/Paedophile-Mitchell-Harrison-disembowelled-Frankland-Prison-attack.html

Hallå vi snackar sverige här sitter peddos och kvinnoskändare på egna avdelningar om de så önskar! De vanliga kåkarna äfr även de fulla av kvinnoskändare och macho-turkar iofs är folk rätt snea på GM pga trycket och säkerheten lär öka på de intagna!
Citera
2011-10-04, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Denna myt om brottslingarnas egen kodex är just det. De är kriminella. De skiter fullständigt i om medfången våldtagit småpojkar eller mördat kvinnor.
dum dum dum hur fan vet du det? Om jag satte inne och visste att nån hade våldtagit småpojkar hade jag mått dåligt av att vara nära han och hade lätt kunnat irriterat mig på en sån person gemfört med en annan kriminell.
Citera
2011-10-04, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas75
Ja, jag har i mitt yrkesutövande sprungit på BO; en helt fantastiskt vacker, ung tjej. Jag har ingen anledning att tro något annat än att hon besatt en empati som du aldrig kommer att komma i närheten av. När du förr eller senare verkställer och jag eller någon av min sort stöter på dig så kommer du att bli medveten om vad rättvisa innebär.

Tycker du att en 25 åring ska jobba på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten?
Citera
2011-10-04, 02:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Tycker du att en 25 åring ska jobba på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten?
Betraktar du en 25 åring som vuxen?
Citera
2011-10-04, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Betraktar du en 25 åring som vuxen?

Ja. Men knappast erfaren nog att ta hand om psyksjuka mördare på ett av Sveriges värsta häkten. Speciellt inte ensam. Skulle gärna vilja ta ett snack med de personerna som stod för anställningen.
Citera
2011-10-04, 02:32
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ja. Men knappast erfaren nog att ta hand om psyksjuka mördare på ett av Sveriges värsta häkten. Speciellt inte ensam. Skulle gärna vilja ta ett snack med de personerna som stod för anställningen.

Vad du svamlar, det framgår klart och tydligt att hon var i sällskap med en äldre kollega. Denna kollega kunde inte heller göra något så det har knappast med åldern att göra.
Citera
2011-10-04, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vad du svamlar, det framgår klart och tydligt att hon var i sällskap med en äldre kollega. Denna kollega kunde inte heller göra något så det har knappast med åldern att göra.

En 25 åring och en 60 åring, hur optimalt är det egentligen? Du tycker inte det känns som en dålig kombination?

Och nej jag tycker inte att en 25 åring ska jobba i en sådan miljö då de omöjligen kan ha tillräckligt med erfarenhet.
Citera
2011-10-04, 03:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Man får bli polis, väktare och kriminalvårdare när man fyllt 20 år. Vid 25 år är man tillräckligt gammal för yrket utan tvekan.
Många 25 åringar är föräldrar, har barn, stadgad ekonomi -- det är inte småbarn vi talar om, det är vuxna människor mitt i livet.

Det måste vara en ganska sönder curlad människa för att inte räknas som vuxen vid 25 år.
Citera
2011-10-04, 03:09
Medlem
Citat:

Det kan naturligtvis diskuteras (snittåldern för de amerikanska soldater som stupade i vietnamkriget lär ha varit 23).

Jag har i min yrkesutövning stött på åtskilliga äldre, manliga kollegor som är fullkomligt odugliga och som jag absolut inte känt mig trygg tillsammans med. Sedan finns det dem som är högst dugliga ålder och kön oaktat. Så mot bakgrund av hur sällan det inträffar händelser av detta slag så kan jag med fog påstå att frågan om ålder/kön inte är särskilt relevant. Problemet med ung, kvinnlig personal är enligt mitt förmenande främst kopplat till det faktum att en alltför hög andel tenderar att inleda förhållanden - sexuella såväl som emotionella -med intagna. Personalsituationen ser dock ut på det sättet att man inte kan välja och vraka bland de sökande vilket får till följd att många som inte lämpar sig för yrket anställs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in