2011-10-04, 00:45
Medlem
platyzmas avatar
Ok så för nån sorts sammanfattning, med tidigare händelser inkluderade;

En dokumenterad tokdåre muckar från ett längre straff för mordförsök. En stund efter detta försöker han hugga ihjäl sin kompis och bränner därefter upp sin bil. Samma tokdåre attackerar därefter en Polis på arresten och försöker strypa honom. Efter detta blir han flyttad till rättspsyk, men till och med det är han för loss för och flyttas därför till häktet. Av någon outgrundlig anledning tycker häktesledningen/vaktcheferna att 2 kvinnor ska vakta denna ihärdigt aggressiva tokdåre. Han flippar givetvis ut ännu en gång och formligen mosar skallen på en av dessa kvinnor, synbart oprovocerat, en mycket ung sån dessutom. Troligen flyr dennes kollega fältet.

Märk väl att jag lämnar genusdebatten därhän här, det skulle vara MER personal helt enkelt, oavsett kön, eller så skulle han varit bojad. Dåren har ju inte slutat attackera folk oavsett var han varit, han har gått på allt och alla och jag kan inte se hur man kan bli så mycket mer rödflaggad än han borde varit?
Citera
2011-10-04, 00:47
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarity
"Två kvinnliga vårdare följde med honom ut på rastgården.

– Då slet han tag i en av vårdarnas batonger och började slå med den, säger en uppgiftslämnare. En av vårdarna sprang då därifrån, säger en av Aftonbladets källor."

Hur tänker man egentligen när man anställer små fruntimmer till att ta hand om yrkeskriminella anabola-juggar?

Helt otroligt vilka diskussioner tråden genomsyras av. Diskussioner om män/kvinnor som vårdare/skötare fanns redan på 80-talet, innan psykreformen drogs igång och innan mentalsjukhusen stängdes.

Här litet nostalgi om psykvården i början av 80_talet:

På 80-talet innan psykreformen, den stora, genomfördes och mentalsjukhusen (tyvärr) stängdes, så fanns det separata avdelningar (stormen) för kvinnliga psyksjuka och för manliga psyksjuka.
Patienterna slussades akut till dessa avdelningar och då var de i ett fullständigt "galet" skick och våld var i princip det enda som förekom. Bältesläggningar, nerdrogningar mm.

Så småningom ändrades avdelningarna (fortfarande stormen) till att ha blandat klientel. Då fick ledningen för sig att man skulle anställa enbart manliga skötare, muskelknuttar eftersom man, precis som många av er, utgick från att männen skulle kunna "plocka ner" de manliga patienterna om de skulle bli aggressiva och hur de skulle agera mot de kvinnliga patienterna var inget man diskuteradem det var ju en "lätt mtach". Man menade, att de manliga skötarna skulle kunna hantera våld bättre än kvinnor.

Men vad man bedrog sig! Det blev mer våld på stormen och det blev katastrof. Så småningom förstod ledningen att personalen skulle bestå av både kvinnor och män, vilket också genomfördes. Vi jobbade alltid i par, en kvinna och en man.

Vi hade mycket våldsbenägna (våldsamma) patienter hos oss och det förekom hot och larm varje dag och man sprang mellan avdelningarna när det larmades. (Vi hade bl.a en kvinnlig mördare hos oss och hon hade hela tiden bevakning av 2 personer, en man och en kvinna.)

Min erfarenhet är att i många fall känner sig manliga personer- ffa de med psykiska störningar mer provocerade av män än av kvinnor. De manliga patienterna attackerade ofta de manliga vårdarna/skötarna. Enligt min erfarenhet så är det bra att ha blandad, utbildad personal och som även genomgått konflikthanteringskurser.

Jobbar man på häktet eller på en psykosavdelning måste man ha 100%-ig koll och vara beredd hela tiden på att något kan hända och när det händer så går det fort och då måste man agera. Ingen kan övertyga mig om att män skulle vara mer lämpliga att jobba på häktet än kvinnor.
Citera
2011-10-04, 00:49
Medlem
Shaytaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelbitarn
Undrar hur andra interner ser på det här. Kan ju inte ligga högt i kurs att oprovocerat mörda en ung kvinna? Dessutom kommer han ju indirekt att se till att livet blir surare för alla interner genom hårdare regler, övervakning osv - det kanske inte var det smartaste brottet att göra om man säger så.

Jag tror och hoppas på att han blir dödad av sina medinterner. Förhoppningsvis under mycket utdragna former. I det läget skulle nog ingen kriminalvårdare avbryta eller ens ha sett något efteråt. "Killen måste ha halkat ganska illa i duschen"
Citera
2011-10-04, 00:54
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytanis
Jag tror och hoppas på att han blir dödad av sina medinterner. Förhoppningsvis under mycket utdragna former. I det läget skulle nog ingen kriminalvårdare avbryta eller ens ha sett något efteråt. "Killen måste ha halkat ganska illa i duschen"
Den risken torde nog vara väldigt liten. Att ha mördat en "plit" är nog snarast en merit. Se på malexandermördarna, knappast så att någon attackerat dem för att de mördat poliser. Snarare så att de försiktigt beundrats.

Nu var det ju mord på en kvinna och sådana brott står lågt i kurs men knappast så lågt att någon medfånge kommer att skada GM i anstalt. Att det dessutom var en "plit" ses som en förmildrande omständighet troligen.
Citera
2011-10-04, 01:02
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Nu var det ju mord på en kvinna och sådana brott står lågt i kurs
Denna myt om brottslingarnas egen kodex är just det. De är kriminella. De skiter fullständigt i om medfången våldtagit småpojkar eller mördat kvinnor.
Citera
2011-10-04, 01:10
Medlem
Vem är BO ?

Det är ju inte vilka 25-åriga brudar som helst som jobbar på en anstalt?
Citera
2011-10-04, 01:18
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det är ju inte vilka 25-åriga brudar som helst som jobbar på en anstalt?
Det är just det som det är!

BO är en vanlig tjej som tagit ett jobb för att försörja sig. Kanske hade hon människointresse också. Neger var hon dessutom.
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Denna myt om brottslingarnas egen kodex är just det. De är kriminella. De skiter fullständigt i om medfången våldtagit småpojkar eller mördat kvinnor.
Någon som våldtagit kan inte sitta på normalavdelning i svenska fängelser, i alla fall inte på det tunga anstalterna. Tror du det har du ingen som helst aning om vad du talar om...

Mord på kvinnor ses med förakt men en sådan fånge kan sitta på de flesta normalavdelningar.

För övrigt är det ohederligt av dig att rycka loss en mening ur ett resonemang och kommentera detta. Idiot.
Citera
2011-10-04, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Den risken torde nog vara väldigt liten. Att ha mördat en "plit" är nog snarast en merit. Se på malexandermördarna, knappast så att någon attackerat dem för att de mördat poliser. Snarare så att de försiktigt beundrats.

Nu var det ju mord på en kvinna och sådana brott står lågt i kurs men knappast så lågt att någon medfånge kommer att skada GM i anstalt. Att det dessutom var en "plit" ses som en förmildrande omständighet troligen.

Det beror helt och hållet på vad kriminalvårdens reaktion på händelsen blir. Om följden blir hårdare restriktioner för intagna, och om GM - som det mesta tyder på - inte har någon anknytning till något gäng, så lär GM - såvida han inte döms till rättspsykiatrisk vård - få tillbringa resten av livet i någon form av skyddsavdelning. Relationen mellan intagna och kriminalvårdspersonal är vanligtvis förhållandevis god - ibland allt för närgången - och plithatet utövas i allmänhet av ett fåtal gravt antisociala individer i fångkollektivet.
Citera
2011-10-04, 01:23
Medlem
Citat:

Varför ens utala sig när du inte har den blekaste aning?
Citera
2011-10-04, 01:25
Medlem
Tack för tröjans avatar
Det kan även nämnas att Norrtälje och Salberga båda tillhör säkerhetsklassen B bland kriminalvårdsanstalter, vilket är den näst högsta efter A. Medan två regelrätta klass A-anstalter (Hall och Kumla) samt 24 platser som klassas som A (Saltvik) existerar i Sverige finns det samtidigt fyra klass B-anstalter. Dessa är alltså dels Norrtälje och Salberga och dels Tidaholm och Hällby. Dock är det så att sexualbrottslingar, särbehandlas tillsammans med pedofiler och vissa andra förövare som begått brott som antas utgöra ett irritationsmoment hos den huvudsakliga gruppen intagna (kvinnomisshandlare och dylikt). Därför finns det exempelvis så kallade "sexbunkrar", och de anstalter med högsta säkerhetsgrad i Sverige som har avdelningar för sexualbrottslingar och dylikt är alltså Salberga och Norrtälje.

Skälet till att jag förklarar detta, vilket kan te sig som självklart för vissa, är för att det är en aning förvirrande att en person som per automatik skulle sitta på Kumla eller Hall helt enkelt inte kan placeras där på grund av det brott de har begått. Anders Eklund, Niklas Lindgren och Kenny Vidlund skulle alltså med största sannolikhet placerats på en klass A-anstalt om det inte förelegat ett sexuellt motiv i den brottslighet de dömts för.
Citera
2011-10-04, 01:30
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Säg det till denna kille:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2044410/Paedophile-Mitchell-Harrison-disembowelled-Frankland-Prison-attack.html
Citera
2011-10-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Nån som sörjer en plit?

Ja, jag har i mitt yrkesutövande sprungit på BO; en helt fantastiskt vacker, ung tjej. Jag har ingen anledning att tro något annat än att hon besatt en empati som du aldrig kommer att komma i närheten av. När du förr eller senare verkställer och jag eller någon av min sort stöter på dig så kommer du att bli medveten om vad rättvisa innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in