2011-10-04, 03:15
Medlem
TheRubixCubes avatar
Finns det någon bild på GM?

Och skulle någon kunna ge lite mer ingående info om hans bakgrund etc, har varit lite snålt med det tycker jag. Borde ju finnas någon från Södertälje som kan hans historia ganska väl?
Citera
2011-10-04, 03:17
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Säg det till denna kille:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2044410/Paedophile-Mitchell-Harrison-disembowelled-Frankland-Prison-attack.html
Sådant här är ju patetiskt... De båda förövarna tycker de är några "good guys" nu som folk sitter och hejar på Jo, då sitter man ju verkligen på en sådan avdelning... Imo är de båda gärningsmännen större fittor än den döde pedofilen. Och han var en megafitta!

On topic nu: Jävligt tragiskt och då allt summeras kommer man nog hitta en rad brister i hanteringen av GM.
Senast redigerad av Funkydude 2011-10-04 kl. 03:20.
Citera
2011-10-04, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man får bli polis, väktare och kriminalvårdare när man fyllt 20 år. Vid 25 år är man tillräckligt gammal för yrket utan tvekan.
Många 25 åringar är föräldrar, har barn, stadgad ekonomi -- det är inte småbarn vi talar om, det är vuxna människor mitt i livet.

Det måste vara en ganska sönder curlad människa för att inte räknas som vuxen vid 25 år.

Alla poliser, väktare, kriminalvårdare och föräldrar arbetar inte med de värsta psyksjuka mördarna i ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten. Jag hade fördomen att på de ställena jobbade de mer erfarna och välutbildade personerna. Lite som insatsstyrkan för polisen.

Jag anser att man är vuxen som 25 åring, men det betyder inte per automatik att man är erfaren nog att hantera de värsta psyksjuka mördarna i ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten. Jag svarade redan ja på den frågan, jag vet inte varför du kände dig tvingad att förtydliga dig extra runt just det.
Citera
2011-10-04, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas75
Det kan naturligtvis diskuteras (snittåldern för de amerikanska soldater som stupade i vietnamkriget lär ha varit 23).

Jag har i min yrkesutövning stött på åtskilliga äldre, manliga kollegor som är fullkomligt odugliga och som jag absolut inte känt mig trygg tillsammans med. Sedan finns det dem som är högst dugliga ålder och kön oaktat. Så mot bakgrund av hur sällan det inträffar händelser av detta slag så kan jag med fog påstå att frågan om ålder/kön inte är särskilt relevant. Problemet med ung, kvinnlig personal är enligt mitt förmenande främst kopplat till det faktum att en alltför hög andel tenderar att inleda förhållanden - sexuella såväl som emotionella -med intagna. Personalsituationen ser dock ut på det sättet att man inte kan välja och vraka bland de sökande vilket får till följd att många som inte lämpar sig för yrket anställs.

Ja och det gick som det gick. Sen undrar jag vad åldern ligger på i specialstyrkorna och bland befälen. De som är har mer erfarenhet och är välutbildade.

Du, som micro113, tassar runt min fråga genom att använda er av andra exempel. Men jag tycker inte de är applicerbara med det jag efterfrågade. Jag är av den uppfattningen att en 25 åring inte ska ha den befattningen som denna kvinna hade på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten.

Visst finns den risken, något som är dokumenterat i media, och det kan kopplas ihop med personens mognad. Att personalsituationen är som den är känns ju inte särskilt betryggande. Kriminalvården har ju inte direkt något bra rykte om sig. Och denna händelse kommer ju inte hjälpa det heller.
Senast redigerad av Killa_Mike 2011-10-04 kl. 03:32.
Citera
2011-10-04, 03:29
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Det kan naturligtvis diskuteras (snittåldern för de amerikanska soldater som stupade i vietnamkriget lär ha varit 23).

Ursäkta OT:n och Besserwissern men genomsnittsåldern var 19

http://www.youtube.com/watch?v=b3LdMAqUMnM
Citera
2011-10-04, 03:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Du, som micro113, tassar runt min fråga genom att använda er av andra exempel. Men jag tycker inte de är applicerbara med det jag efterfrågade. Jag är av den uppfattningen att en 25 åring inte ska ha den befattningen som denna kvinna hade på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten.

Visst finns den risken, något som är dokumenterat i media, och det kan kopplas ihop med personens mognad. Att personalsituationen är som den är känns ju inte särskilt betryggande. Kriminalvården har ju inte direkt något bra rykte om sig. Och denna händelse kommer ju inte hjälpa det heller.
Jag har svarat anser jag -- med ganska många år i yrket på högsta säkerhetsklass, anstalt, samt arbete på häkte. Jag ser inget problem med en 25 åring i den rollen.
25 åringar är vuxna människor. Det är inte ovanligt med yngre personal också. Det är den personliga lämpligheten som är avgörande för om personen platsar för yrket - inte åldern i sig.
Senast redigerad av micro113 2011-10-04 kl. 03:33.
Citera
2011-10-04, 03:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Jag har i min yrkesutövning stött på åtskilliga äldre, manliga kollegor som är fullkomligt odugliga och som jag absolut inte känt mig trygg tillsammans med. Sedan finns det dem som är högst dugliga ålder och kön oaktat. Så mot bakgrund av hur sällan det inträffar händelser av detta slag så kan jag med fog påstå att frågan om ålder/kön inte är särskilt relevant. Problemet med ung, kvinnlig personal är enligt mitt förmenande främst kopplat till det faktum att en alltför hög andel tenderar att inleda förhållanden - sexuella såväl som emotionella -med intagna. Personalsituationen ser dock ut på det sättet att man inte kan välja och vraka bland de sökande vilket får till följd att många som inte lämpar sig för yrket anställs.
Hur många personal har du råkat på som har inlett förhållande med intagna?

Personligen tror jag ärligt att du bara rapar en klyscha som all ung manlig personal av hävd brukar rapa ur sig -- det gäller ju att markera att "killar är bäst".

Om du ursäktar.
Citera
2011-10-04, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bett
Ursäkta OT:n och Besserwissern men genomsnittsåldern var 19

http://www.youtube.com/watch?v=b3LdMAqUMnM

Jag kollade naturligtvis upp saken innan jag postade.http://en.wikipedia.org/wiki/19_(song)
23 tycks ligga närmare sanningen.
Citera
2011-10-04, 03:41
Medlem
Citat:
Jag har svarat anser jag -- med ganska många år i yrket på högsta säkerhetsklass, anstalt, samt arbete på häkte. Jag ser inget problem med en 25 åring i den rollen.
25 åringar är vuxna människor. Det är inte ovanligt med yngre personal också. Det är den personliga lämpligheten som är avgörande för om personen platsar för yrket - inte åldern i sig.

Ok, vi har helt klart skilda åsikter. Men visst jag håller med att överlag så gör det ingen skillnad och folk mognar olika. En 25 åring är vuxen och kan vara mycket mer vuxen än någon som är äldre. Men jag anser bara att på den högsta nivån, bland de värsta kriminella i kriminalvården, så ska erfarna jobba. Det hade varit intressant att veta när brottsoffret blev anställd.

Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon 25 åring bland polisens insatsstyrka eller militärens specialstyrkor.
Citat:
Det innebär att det yngsta befälet i svenska försvaret år 2008 kommer att vara 26 år gammal.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/massuppsagning-vantar-officerare_170731.svd

Citat:
Snittåldern villig poliserna i styrkan sägs ligga kring 35 år
http://www.learning4sharing.nu/nationellainsatsstyrkan-285271.html

Om poliserna och soldaterna som fångar in dessa kriminella är äldre än 26 år, är det då rimligt att en 25 årig kriminalvårdare ska ta hand om dem?
Citera
2011-10-04, 03:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Ok, vi har helt klart skilda åsikter. Men visst jag håller med att överlag så gör det ingen skillnad och folk mognar olika. En 25 åring är vuxen och kan vara mycket mer vuxen än någon som är äldre. Men jag anser bara att på den högsta nivån, bland de värsta kriminella i kriminalvården, så ska erfarna jobba. Det hade varit intressant att veta när brottsoffret blev anställd.

Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon 25 åring bland polisens insatsstyrka eller militärens specialstyrkor.
Hon anställdes i juli 2010.

Det är mycket stor skillnad på att jobba i polisen insatsstyrka , och som vårdare inom kriminalvården - inte jämförbart alls.
Citera
2011-10-04, 03:51
Medlem
Citat:
Hon anställdes i juli 2010.

Det är mycket stor skillnad på att jobba i polisen insatsstyrka , och som vårdare inom kriminalvården - inte jämförbart alls.

Att jobba som polis är inte jämförbart att jobba med de värsta psyksjuka mördarna på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten.
Citera
2011-10-04, 03:52
Medlem
Citat:
Hur många personal har du råkat på som har inlett förhållande med intagna?

Personligen tror jag ärligt att du bara rapar en klyscha som all ung manlig personal av hävd brukar rapa ur sig -- det gäller ju att markera att "killar är bäst".

Om du ursäktar.
Jag för ingen statistik över saken men så där på en höft skulle jag nog kunna påstå att en av tio inleder någon form av olämplig relation med en intagen, vilket inte är särskilt märkligt; manlig personal på ungdomsinstitutioner inleder alltför ofta relationer med unga kvinnliga klienter. Det ligger så att säga i människans natur att män och kvinnor attraheras av varann.

Om du läser något av mina tidigare inlägg så kan du nog konstatera att jag inte tillhör sorten som rapar ur sig klyschor såsom att "killar är bäst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in