Citat:
Ursprungligen postat av Dallas75
Det kan naturligtvis diskuteras (snittåldern för de amerikanska soldater som stupade i vietnamkriget lär ha varit 23).
Jag har i min yrkesutövning stött på åtskilliga äldre, manliga kollegor som är fullkomligt odugliga och som jag absolut inte känt mig trygg tillsammans med. Sedan finns det dem som är högst dugliga ålder och kön oaktat. Så mot bakgrund av hur sällan det inträffar händelser av detta slag så kan jag med fog påstå att frågan om ålder/kön inte är särskilt relevant. Problemet med ung, kvinnlig personal är enligt mitt förmenande främst kopplat till det faktum att en alltför hög andel tenderar att inleda förhållanden - sexuella såväl som emotionella -med intagna. Personalsituationen ser dock ut på det sättet att man inte kan välja och vraka bland de sökande vilket får till följd att många som inte lämpar sig för yrket anställs.
Ja och det gick som det gick. Sen undrar jag vad åldern ligger på i specialstyrkorna och bland befälen. De som är har mer erfarenhet och är välutbildade.
Du, som micro113, tassar runt min fråga genom att använda er av andra exempel. Men jag tycker inte de är applicerbara med det jag efterfrågade. Jag är av den uppfattningen att en 25 åring inte ska ha den befattningen som denna kvinna hade på ett av Sveriges fyra säkerhetsklassade häkten.
Visst finns den risken, något som är dokumenterat i media, och det kan kopplas ihop med personens mognad. Att personalsituationen är som den är känns ju inte särskilt betryggande. Kriminalvården har ju inte direkt något bra rykte om sig. Och denna händelse kommer ju inte hjälpa det heller.