2011-11-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
I någon tidning stod det att hon först (när hon befann sig i tornet) hade slagit på larmknappen. Till och med så hårt att den gick sönder. Sedan rusade hon ner för att hjälpa Karen.
I paniken är det fullt begripligt att hon efter att ha blivit fråntagen batongen sticker för att hämta hjälp trots att hon borde ha förstått att hjälp var på väg. Jag kan tänka mig att det skenade i huvudet på henne.

Att se sin kollega bli attackerad på det sättet måste ha varit förfärligt. Då är det lätt att förstå att tanken kom "tänk om inte larmknappen fungerade". Nästa steg blir då givetvis att hämta hjälp.
Att begära att hon ska lägga sig på Karen - varför då? Är Karen mer värd än vad hon är?

Jag ser det inte som att hon passivt stod och glodde. I vilket skede gjorde hon det?

Jajaja, visst, hon var en liten räddhågsen pensionär som inte hade där att göra och således fick hon sedvanlig panik och allt är chefernas fel - så säger ni.

Läs FUP, hon har alltså jobbat tio år på HALL, vad jag förstår är Hall en av Sveriges säkerhetsanstalter - där vi har dom grövsta avskummen. Hon är alltså en gammal räv i gemet. Hon har all tänkbar erfarenhet.

Att hon kissar på sig och sen blir apatisk, det får bara inte hända, därför att då kan hennes kollegor dö vilket dom också gjorde.

En människa har förlorat livet. Mest troligt på grund av att GM fick batongen av Gunnmarie (alla ni som precis som jag hållt i en gammeldags gummibatong vet precis vad jag menar) och på grund av att Gunnmarie värderade sitt 60-åriga liv mer än en tjugoårings.

Läs FUPen - står under en bild "Gunnmarie inväntar hjälp" el dyl.
Senast redigerad av svenbrynolf 2011-11-01 kl. 15:06.
Citera
2011-11-01, 14:59
Medlem
Nudie86s avatar
Som många skriver, det är helt sjukt jävla obegripligt att kriminalvården låter fysiskt svaga kvinnliga vårdare hantera män. Hur länge har detta pågått? Dvs att det finns kvinnliga vårdare på anstalter för män. Jävla feministtrams "kvinnor kan", bevisligen kan dom inte.

Sjukt tragiskt fall, och när jag ser Karen le på den sista bilden kan jag inte låta bli att fundera vad hon tänkte i just det momentet. Jag kan inte föreställa mig vilken dödsångest hon måste ha känt när Erik gick loss på henne.
Citera
2011-11-01, 15:00
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
vad som helst än det hon gjorde. D.v.s. att fly. Hade hon haft något som helst skam i kroppen hade hon kämpat som om det vore sina sista sekunder i livet för att rädda Karen.
Frågan är om man kan begära att folk ska riskera sina egna liv för någon annan. Jag är tveksam till det. Försöka hjälpa - ja. Men när man inser att man inte har en chans - nej.
Jag kan heller inte tänka mig att det står i deras arbetsbeskrivning att de ska vara villiga att offra sitt liv för en kollega.
Citera
2011-11-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag känner mest en intensiv avsky mot den där satans pensionären som är medskyldig till mordet.
Att hon får stå som BO och inte GM i FUPen gör mig vansinnig, det är ju en skymf mot allt som är rättvisa.

Att påstå att hon skulle vara medskyldig till mordet är fanimig grovt även för att vara Flashback. Det framgår tydligt av förundersökningsprotokollet att hon gjorde allt hon kunde, vilket förvisso inte var så mycket mot en rasande galning. Men det är ju inte hennes fel utan snarare de säkerhetsansvarigas, som verkar ha brustit i riskbedömningar och rutiner.
Citera
2011-11-01, 15:05
Medlem
MoBoHhs avatar
Citat:
I någon tidning stod det att hon först (när hon befann sig i tornet) hade slagit på larmknappen. Till och med så hårt att den gick sönder. Sedan rusade hon ner för att hjälpa Karen.
I paniken är det fullt begripligt att hon efter att ha blivit fråntagen batongen sticker för att hämta hjälp trots att hon borde ha förstått att hjälp var på väg. Jag kan tänka mig att det skenade i huvudet på henne.

Att se sin kollega bli attackerad på det sättet måste ha varit förfärligt. Då är det lätt att förstå att tanken kom "tänk om inte larmknappen fungerade". Nästa steg blir då givetvis att hämta hjälp.
Att begära att hon ska lägga sig på Karen - varför då? Är Karen mer värd än vad hon är?

Jag ser det inte som att hon passivt stod och glodde. I vilket skede gjorde hon det?

Helt rätt! Varför snackar folk om medhjälp för? Är ni pantade eller?
Citera
2011-11-01, 15:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Jag anser att du resonerar helt korrekt.

Med kännedom om den aktuella kollegan som rutinerad, trygg och pålitlig i kritiska situationer - många år i yrket, och hon har jobbat med ett tungt klientel. Mycket van vid konflikthantering dessutom, där ilskan riktats både mot henne på grund av hennes position och där hon fått träda emellan ..... Det är ingen nippertippa det talas om.
Att situationen gått henne ur händerna säger en hel del anser jag.

Det skulle förvåna mig mycket om man finner något att klandra G-MÅ för i detta.
Citera
2011-11-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Att påstå att hon skulle vara medskyldig till mordet är fanimig grovt även för att vara Flashback. Det framgår tydligt av förundersökningsprotokollet att hon gjorde allt hon kunde, vilket förvisso inte var så mycket mot en rasande galning. Men det är ju inte hennes fel utan snarare de säkerhetsansvarigas, som verkar ha brustit i riskbedömningar och rutiner.

Det framgår också av FUP att hon ger GM mordvapnet - case closed -> medhjälp.

Under alla omständigheter utredning om grovt tjänstefel och avsked.
Citera
2011-11-01, 15:08
Medlem
mickepickepös avatar
Finns det några rimliga argument för att små tjejer på 1.60 ska vakta välväxta kriminella? Är det så illa i Sverige att könsfördelning går före säkerhet? Varför vill ens tjejerna jobba med sånt där? Gratis sex?

Nu visar det ju sig också att det är väldigt enkelt för en intern att "låna" batongen av vakterna, så varför används inte Taser istället? Då hade tjejen förmodligen varit i livet nu...

Kanske dags att se över systemet?
Citera
2011-11-01, 15:10
Bannlyst
Citat:
Att rusa iväg - kanske (har dom ingen jävla larmknapp eller något?).
Att stå kvar och vänta ut att Karen blir ihjälslagen?
Medhjälp medhjälp medhjälp!

Hon skall för fan lägga sig ovanpå Karen och ta slagen om det skulle vara så.

Att passivt stå och glo när en kollega blir ihjälslagen, det är medhjälp.

Hade GM haft pistol el dyl så ja då hade jag köpt hennes beteende, men det hade han emellertid inte.
När du har någon som är psykiskt störd och dessutom inte har långt från ord till handling så tror jag att det skulle kunnat hända samma sak även om det var 2st!! manliga plitar.Folk har sällan eller aldrig varit med om våld på detta sätt.(Fight or Flight).Kan tala om för dig att jag sett stora plitar fly hals över huvud medans brudar stått kvar när det blivit konfrontation.Normala fångar har ingenting att vinna på att mosa en liten brud.Han skulle aldrig ha varit på häktet.
Citera
2011-11-01, 15:11
Bannlyst
för er som inte orkar läsa FUP.

Först så slår han 16 slag med knuten näve. Därefter när han få tillgång till batongen så slår han 38 slag!!!. alltså testa själv att slå 10 slag i luften, det är fan jobbigt. Killen måste verkligen varit i maximal psykostilssånd. Av skadorna som man kan avläsa så var hela skallen slutkörd i princip. Han efter 38 slag med baton så kommer man mer eller mindre fram till hjärnan. Mycket blodstänkt i bilderna.

väldigt tragiskt
Citera
2011-11-01, 15:12
Medlem
Citat:
Frågan är om man kan begära att folk ska riskera sina egna liv för någon annan. Jag är tveksam till det. Försöka hjälpa - ja. Men när man inser att man inte har en chans - nej.
Jag kan heller inte tänka mig att det står i deras arbetsbeskrivning att de ska vara villiga att offra sitt liv för en kollega.

Problemet är att vi riskerar spår ur här, eftersom diskussionen nu är påväg in på filosofi.

Men att hon skulle ha gjort mer än att passivt stå och vänta då hennes kollega blir ihjälslagen (se bild med text i FUP) står fullkomligt solklart.

Sen är det mitt alldeles egna resonemang att den passiviteten gör henne medskyldig, läste på lite nu och den där "samaritlagen" som diskuterades blev det ju inget av så rent straffrättsligt är det nog svårt att påvisa det.
Citera
2011-11-01, 15:13
Medlem
Citat:
Det framgår också av FUP att hon ger GM mordvapnet - case closed -> medhjälp.

Under alla omständigheter utredning om grovt tjänstefel och avsked.

Ger? En mer korrekt beskrivningen är att han sliter batongen ur händerna på henne.

Läs även: https://www.flashback.org/sp33779308
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in