2011-10-31, 22:48
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooi
Här hoppar jag in för detta är något jag har funderat på. Är själv plit -tjej av samma storlek som BO (sådär så att en stor del av intagna väger ca 50kg mer) och dessutom yngre än henne.
Tror folk fortfarande seriöst att vårdarna är personer som endast för sitt eget höga sadistiska nöjes skull jobbar i anstalt eller på häkte. Att man innan man går till jobbet tänker att "ååh, vad jag ska jävlas med de intagna idag".

Ja, åtminstone här i tråden...i verkligheten finns det många som både vet, förstår och uppskattar den hjälp och service dom får av dessa kaffedrickande sadister.
Vad som förvånar mej mest är att man tror att en plit är en lågutbildad lågavlönad stackare utan större engagemang i sitt jobb.
Att en socionom borde jobba på ett socialkontor istället för att gå ner i lön och jobba med kriminalvård har framförts.
I själva verket höjer man sin lön när man övergår från kommunal till statlig tjänst.
Jag blir alltid förvånad när jag ser hur dåligt informerade folk är och ändå tar sej rätten att tycka så mycket.
Och jag antar att ingen läser länkarna jag la ut utan fortsätter att leva med sina myter.
Citera
2011-10-31, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
En personlig fråga, känner du att det som hände hade kunna hänt dig?

Ja. Man ska inte vara naiv och tro att " det skulle aldrig hända mig".
Senast redigerad av Mooi 2011-10-31 kl. 22:52.
Citera
2011-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Javisst. Man ska inte vara naiv och tro att " det händer inte mig".

Vad rädd om dig, sånt här ska inte få hända igen. PUNKT
Citera
2011-10-31, 22:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ja. Man ska inte vara naiv och tro att " det skulle aldrig hända mig".

Ett bra svar av dej. Beredskap för oförutsedda händelser är nåt som en plit alltid lever med.
Vid en undersökning på 80? 90?-talet som gjordes av Anita Härenstam (psykolog) visade det sej att häktespersonal hade lika hög noradrenalinhalt i blodet som vid förlust av nära anhörig.
Det kan endast åtgärdas med högre personaltäthet.
Citera
2011-10-31, 23:04
Bannlyst
Citat:
Här hoppar jag in för detta är något jag har funderat på. Är själv plit -tjej av samma storlek som BO (sådär så att en stor del av intagna väger ca 50kg mer) och dessutom yngre än henne.
Tror folk fortfarande seriöst att vårdarna är personer som endast för sitt eget höga sadistiska nöjes skull jobbar i anstalt eller på häkte. Att man innan man går till jobbet tänker att "ååh, vad jag ska jävlas med de intagna idag".
Inte du kanske men du vet att många har det.De är allt annat än neutrala.Det folk inte fattar är att i dessa miljöer så påverkas alla,och det negativt.Sen tycker jag att ni plitar borde tala om att det inte är några semesterparadis som staten driver,den uppfattningen tror jag många har.Många fångar vill knappt prata med personal fast det är den enda kontakt med omvärlden de har,beror det på att personalen är missförstådd?Nu har detta hänt och kommer säkert att hända igen,dock inte i nån stor utsträckning men ändå.Hon som mördades hade säkert inte gjort eller sagt ett dugg och i andra ändan,de stackars satarna som hänger sig är sällan de värsta.Ta upp med kvinsparna att vi vet inte hur man tar hand om psykiskt sjuka!!Fråga dem sen om de insparade kronorna kom till användning.
Citera
2011-11-01, 00:09
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkönGrabb
Din jävla Neandertalare!! Erik släpptes in i hissen av en annan plit, sedan åkte han upp själv där han möttes av Keren som tog upp sina nycklar för att släppa ut han på promenaden. Erik hoppade på henne bakifrån medans hon höll på att öpnna dören.. Varför hoppade inte Erik på pliten som han träffade i hissen? Varför hoppade inte Erik på pliten/plitarna som öppnade hans Cell dörr?? hmm Tuff snubbe som vågar svinga mot en liten tjej, men när dom riktiga plitarna kommer då lägger han sig platt på magen och ger upp, trots att han har en batong i ena näven. Jävla TÖNT.

Din jävla nedertalare!!
Varför skriver du neger för? när det finns ord som mörkhyad,afrikan och andra trevligare ord att använda, speccielt när du vet att hennes familj sitter och läser all som skrivs här?

Tycker du att det skulle va trevlig ifall din mördade syrra skulle kallas för "Svenne" på ett forum??
Typsikt nedertalare som dig att skriva, blatte,neger,guling osv, jävla avart till människa

hur ska du ha dig åkte han upp ensam eller inte i hissen???
han fick en chans och tog den sen om hon var neger eller ej spelar ingen roll.
det var första gången han träffade karen så det var inget personligt. är nog så pass att han själv ser det som att han inte slog ihjäl karen utan en plit.
den hela händelsen är en skandal och ska inte kunna hända vet inte vad som är värst en ung tjej som blir dödad eller fyllekärringen som ska vara någon chef som försöker mörka det hela.

det heter neger har alltid sagt neger kommer alltid att säga neger. mörkhyad låter mer kränkande.
om någon nära till mig blir dödad sitter jag knappast och läser om det här jag skiter totalt i vem som läser är alltid någon som tar illa upp
Citera
2011-11-01, 03:04
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nukite
Han som slog ihjäl henne borde låsas in och aldrig få komma ut.

Ska bli intressant att se vad han får för straff, jag vågar nog gissa på att det kommer bli ett långt straff. Att oprovocerat och med brutalt övervåld mörda människor som bara gör sitt jobb är inte populärt hos rättsväsendet - och då särskilt om det är utsatta yrken som t.ex. polis eller kriminalvårdare.

Jag minns inte kriterierna för att livstid ska utdömas och hittar efter en snabb googling ingen vettig sida som beskriver det heller men spontant skulle jag nog säga att jag tror det kommer bli livstid för detta?

Jag skulle bli mycket förvånad om ett straff under 18 år utdömdes.

Det kan ju såklart bli rättspsykiatrisk vård men i vilket fall lär han inte komma ut i första taget.

Vi får inte glömma att han även är misstänkt för ett till mordförsök och om jag minns rätt är han väl även tidigare dömd för mordförsök?

Riktigt farlig snubbe, uppenbarligen.

Jag tycker det är fruktansvärt att någon som bara sköter sitt jobb ska råka ut för en sådan vidrig person.

RIP Karen.
Citera
2011-11-01, 09:04
Medlem
Detta är väll inte värre än när en polack trillar ner från ett bygge och dör?

Slavar man med säkerheten är vilket jobb som helst farligt.
Citera
2011-11-01, 09:07
Medlem
anndreeaass avatar
Inte för o va elak mot tjejerna men..

Varför anlitar man inte folk som kan klara av såna här situationer? tjejerna hör inte hemma i att försvara sig från aggressiva fångar, solklart att om personen går till attack blir hon skadad,

Minns ja hörde något om 2 kvinnliga poliser som skulle arrestera en man, vilket slutade i att dom blev rädda och låste in sig i bilen för o ungdå han, vafan ?

ne, män på 100 pannor är de som behövs i såna arbeten
Citera
2011-11-01, 09:11
Medlem
Hmmmmm någon som har något att tycka till om att det var en tjej det handlade om? Och att hon kanske inte är lämpad för jobbet? Det hade varit väldigt intressant om ni kunde komma med lite kommentarer om det, spännande att läsa vad folk tycker om saken!
Citera
2011-11-01, 09:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anndreeaas
Inte för o va elak mot tjejerna men..

Varför anlitar man inte folk som kan klara av såna här situationer? tjejerna hör inte hemma i att försvara sig från aggressiva fångar, solklart att om personen går till attack blir hon skadad,

Minns ja hörde något om 2 kvinnliga poliser som skulle arrestera en man, vilket slutade i att dom blev rädda och låste in sig i bilen för o ungdå han, vafan ?

ne, män på 100 pannor är de som behövs i såna arbeten

Det är inte så lätt att hitta anställda som både uppfyller kraven du ser nedan och dessutom väger 100 kg.
Rörlighet och snabbhet är viktigt i jobbet då man använder greppteknik. Där faller de tyngre gossarna ofta igenom.

Utbildningskraven är olika för olika yrken. För ett arbete som kriminalvårdare kan det vara bra med en lämplig högskoleutbildning inom områden som socialt arbete, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap. Ett krav är allmän behörighet för högskolestudier eller annan kompetens som bedöms som likvärdig. Arbetet kräver också god fysik och rörlighet.
Citera
2011-11-01, 09:58
Medlem
Jag tycker att vi kan försöka styra om debatten om att "kvinnor (män) som inte har de fysiska kraven som krävs ska inte jobba inom kriminalvården".

Kriminalvården är en av de största statliga arbetsgivarna med över 8000 anställda. Utav dessa så är en förkrossande majoritet vanliga "knektar" på golvet. I det dagliga arbetet så ska du stå ut med manipulativa, labila och ofta hotfulla/våldsamma klienter. Samt en hel drös med farliga sjukdomar: HIV, Hep C, TBC e.t.c

För detta så får den genomsnittlige kriminalvårdaren ca 18'000:- i bruttolön.

En arbetsgivare som betalar 18'000:- i snittlön till sina anställda kommer inte att kunna attraktera 8000 psyiskt starka, vältränade och smidiga anställda, med goda självförsvarskunskaper. Man får, precis som alla andra låglöneyrken, de som inte har orkat anstränga sig allt för mycket i livet. Personalen är ofta missnöjd med sitt arbete och sitt liv i övrigt. De flesta som arbetar inom kriminalvården pratar om hur de ska göra för att "slippa" jobba där och väldigt många försöker utbilda sig på sidan om. Personalomsättningen är väldigt hög, nästan i klass med telemarketingföretag, callcenters eller MacDonalds.

99% av alla kvinnor, såväl som män i kriminalvården, hade dött om de befunnit sig i Karens skor, när det som inträffade, inträffade. Det är ett uppenbart organisationsfel och inte en könsfråga. Ska vi enbart anställa fysiskt kapabla personer med stabila psyken så måste vi sparka upp ingångslönen säkert 5000:- - och det kommer inte att inträffa om inte regeringen vill låta det regna miljarder över kriminalvården.

Sedan så bör kriminalvården lägga pengar på att utbilda personalen i att förutse och förebygga såna här utfall, eftersom att det är mycket mindre resurskrävande än att faktiskt ligga och brottas på marken med dårarna - något som i praktiken nästan aldrig sker idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in