Citat:
Ursprungligen postat av E.P.
Nähä? Vad svarade du på för text då? Du formulerar dig minst sagt otydligt.
Han redigerade sin text medan jag skrev mitt svar - därför ser det underligt ut. Det jag besvarade var ett påstående om att det hade visats en bild på en celldörr från Häktet Huddinge med lucka i ankelhöjd. Jag bad då om att få se den bilden.
Citat:
Du som säger att du jobbat inom Kriminalvården har verkligen dålig förmåga att tänka dig in i hur situationen ser ut och efter det hitta en lösning.
Jag har generellt inget att tillföra debatten vem som ska jobba inom Kriminalvården men det borde vara ett minimikrav på mod att man vågar boja någon som står på andra sidan en låst dörr.
Tanken att man kan ha en lucka stor så att den intagna kan föra ut händerna och bojas först förelåg dig aldrig? Och om man trots dörren mellan tycker att det är ett läskigt moment finns det inget som hindrar att den intagna backar mot dörren och man sätter bojorna bakom ryggen. Att därefter boja även fötterna torde vara relativt enkelt.
Jag som arbetat inom kriminalvården vet vilka fällor som kan finnas innanför dörrarna - och skulle inte stoppa in händer innanför en stängd dörr in i cellen.
Du måste väl också inse att även om du bojat händerna på en intagen så slår inte det ut ett effektivt fotarbete och en kriminalvårdare som står på knä/böjd och arbetar in genom en stängd dörr för att försöka få ett par bojor kring någons ben har inte särskilt goda möjligheter till bra reaktioner/effektiv reträtt.
Citat:
Dessutom bojar man ju redan idag högriskfångar både med hand- och fotfängsel vid vissa transporter och det gör man ju utan diverse luckor på celldörren.
Så återigen, du som har "jobbat" inom Kriminalvården borde veta att det inte bara är möjligt utan att det också händer då och då.
När man sätter fotfängelsel är man enligt min erfarenhet minst tre i rummet - en som bojar två som håller koll på den intagne. Det innebär att man kan och hinner läsa den intagen - eftersom man har visuell kontakt. Det innebär också att de två som har till uppgift att kontrollera den intagne kan ingripa och freda den som är i färd med att boja och därför befinner sig just i ankelhöjd.
En stor skillnad mot att stoppa in två oskyddade händer i en cell där läget blir "utom kontroll".
Kontroll - visuell avsökning/kontakt är viktigt i arbetet - det är av den anledningen som en celldörr alltid öppnas utåt till exempel. Detta för att kriminalvårdaren aldrig skall behöva kliva in ett oöverblickat rum vid öppning/kontroll etc..