2011-10-06, 22:59
Medlem
E.P.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Om du skaffade dig vett nog att bete dig som en vuxen människa och ta ditt eget jävla ansvar istället för att agera som en jävla apa skulle du inte behöva "lida" över dålig mat och avsaknad av böcker. Kan man inte en sådan simpel sak som att låta bli att göra saker som leder till fängelsestraff är det inte mer än rätt att man blir utsatt för så kallade "hårda tag".

Det verkar som alla glömmer bort att det är miljön på våra häkten som diskuteras.
En plats där det inte bara sitter människor som har begått brott utan också faktiskt sådana som inte har det hur svårt det än är att förstå och acceptera för gemene man som i sin iver att göra sitt yttersta att slippa tänka kritiskt och självständigt målar världen i svart och vitt.
Citera
2011-10-06, 23:01
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
men lek med tanken om det var en intagen som blev ihjäl slagen av en plit
det talas välldigt sällan om dom grova övertrampen plitarna går mot dom intagna

Alltså, av alla MÄNGDER av klagomål och JO-anmälningar mot Kriminalvården som jag har läst kan jag inte påminna mig om att ett enda handlat om grova fysiska övergrepp från personal gentemot intagna. Det hade ju verkligen varit något att utreda eller åtminstone skulle flera sådana anmälningar kunna ge en signal om att det inte går rätt till. Men svenska intagna verkar prioritera att klaga på överkokta grönsaker, ändrade träningstider, att de inte får baka i pentryt, att kiosken inte har rätt varor etc.
Citera
2011-10-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Hon blev överfallen bakifrån, det skulle även en kille kunna bli, när hon ligger ner slår han mot hennes huvud, det skulle även en kille kunnat råkat utför (även om killar är tjockskalliga ) mig veterligen har inte killar ögon i nacken. När du väl ligger ner är det svårt att värja sig, kille eller tjej, när kollegan kommer in snor han batongen och fortsätter slå. Inom en minut är hon ihjälslagen, det kunde lika gärna varit en 24-årig kille.
Felet är naturligtvis att man låter en ensam person ta hand om en omvittnat farlig intagen, de borde ha varit åtminstone två eller tre. Hon hade inte fått informationen om hur farlig personen är utan agerar som att det är en vanlig intagen. Cheferna ljuger och säger att de var två vilket filmen visar att de inte var.
Huruvida det var en kvinna eller inte är irrelevant, vem som helst som skulle öppnat dörren kunde blivit ihjälslagen, kille eller tjej så lägg ner den diskussionen för den är ointressant.

För det första är det fan så mycket svårare att slå ner en man än en 159cm lång kvinna på 40-50kg, men det stora problemet med den här historien var att kollegan var en orkeslös kärring på 60år som först gav bort en batong till Erik som han kunde slå ihjäl henne med och sedan föredrog att rädda sitt eget skinn istället för att hjälpa henne.
Citera
2011-10-06, 23:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.P.
Nähä? Vad svarade du på för text då? Du formulerar dig minst sagt otydligt.
Han redigerade sin text medan jag skrev mitt svar - därför ser det underligt ut. Det jag besvarade var ett påstående om att det hade visats en bild på en celldörr från Häktet Huddinge med lucka i ankelhöjd. Jag bad då om att få se den bilden.

Citat:
Du som säger att du jobbat inom Kriminalvården har verkligen dålig förmåga att tänka dig in i hur situationen ser ut och efter det hitta en lösning.
Jag har generellt inget att tillföra debatten vem som ska jobba inom Kriminalvården men det borde vara ett minimikrav på mod att man vågar boja någon som står på andra sidan en låst dörr.

Tanken att man kan ha en lucka stor så att den intagna kan föra ut händerna och bojas först förelåg dig aldrig? Och om man trots dörren mellan tycker att det är ett läskigt moment finns det inget som hindrar att den intagna backar mot dörren och man sätter bojorna bakom ryggen. Att därefter boja även fötterna torde vara relativt enkelt.
Jag som arbetat inom kriminalvården vet vilka fällor som kan finnas innanför dörrarna - och skulle inte stoppa in händer innanför en stängd dörr in i cellen.

Du måste väl också inse att även om du bojat händerna på en intagen så slår inte det ut ett effektivt fotarbete och en kriminalvårdare som står på knä/böjd och arbetar in genom en stängd dörr för att försöka få ett par bojor kring någons ben har inte särskilt goda möjligheter till bra reaktioner/effektiv reträtt.

Citat:
Dessutom bojar man ju redan idag högriskfångar både med hand- och fotfängsel vid vissa transporter och det gör man ju utan diverse luckor på celldörren.
Så återigen, du som har "jobbat" inom Kriminalvården borde veta att det inte bara är möjligt utan att det också händer då och då.
När man sätter fotfängelsel är man enligt min erfarenhet minst tre i rummet - en som bojar två som håller koll på den intagne. Det innebär att man kan och hinner läsa den intagen - eftersom man har visuell kontakt. Det innebär också att de två som har till uppgift att kontrollera den intagne kan ingripa och freda den som är i färd med att boja och därför befinner sig just i ankelhöjd.

En stor skillnad mot att stoppa in två oskyddade händer i en cell där läget blir "utom kontroll".

Kontroll - visuell avsökning/kontakt är viktigt i arbetet - det är av den anledningen som en celldörr alltid öppnas utåt till exempel. Detta för att kriminalvårdaren aldrig skall behöva kliva in ett oöverblickat rum vid öppning/kontroll etc..
Citera
2011-10-06, 23:04
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Då måste jag boka tid hos optikern snarast. Var där -10 och det är ju möjligt att städarna var så pass skickliga på att putsa fönster att glaset inte syntes men det tvivlar jag på.

Fel ordval av mig. Plitar sitter utanför på sekundvaken. Ursäkta slarvet.

jag vet en bra jag kan rekomendera okej jag åkte precis där ifrån innan årsskiftet kan det vara så att vi tänker på helt olika dörrar jag tänker på den som jag tänker på ligger längst ner på avdelningen som man har utsikt mot polishuset sida om du vet vilken jag menar=

det e lugnt väktare för mig jagar snattare
Citera
2011-10-06, 23:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
För det första är det fan så mycket svårare att slå ner en man än en 159cm lång kvinna på 40-50kg, men det stora problemet med den här historien var att kollegan var en orkeslös kärring på 60år som först gav bort en batong till Erik som han kunde slå ihjäl henne med och sedan föredrog att rädda sitt eget skinn istället för att hjälpa henne.
Alltså kan man konstatera att om de som leder arbetet hade skött sin uppgift så hade hon haft erforderlig uppbackning vid transporten av den intagne. Det är ju faktiskt därför man har riskbedömningar - för att kunna planera hur den intagne skall hanteras.
Citera
2011-10-06, 23:08
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jävla ynkliga lilla gnällspik, lägg din energi på att fixa stålar den lagliga vägen så kan du vakna hemma i din egen säng.
Oavsett hur mycket förmåner gnällspikar som du får så behöver häktade hållas inlåsta och ha restriktioner i många fall. En psyksjuk person hade agerat på samma sätt givet samma historik.

jag har ett bra betalt jobb och jag vaknar hemma i min säng vart vill du komma?
som sagt han var psyksjuk tänk på att alla sveriges intagna är inte psykiskt sjuka
se hur bra det går med restriktioner mm folk försöker ta livet av sig mm jag hoppas verkligen att dom tar fel på dig och en annan person så får du se vilka förmåner man har i häktet
Citera
2011-10-06, 23:10
Medlem
E.P.s avatar
Citat:
jag vet en bra jag kan rekomendera okej jag åkte precis där ifrån innan årsskiftet kan det vara så att vi tänker på helt olika dörrar jag tänker på den som jag tänker på ligger längst ner på avdelningen som man har utsikt mot polishuset sida om du vet vilken jag menar=

det e lugnt väktare för mig jagar snattare

Jag menar de dörrarna närmast motionsrummet längst ner på vänster sida i korridoren.
Men det kan kanske ha varit så att de glasdörrar som du refererar till inte var stängda av olika anledningar och att det för situationen var nödvändigt med att direkt kunna nå den intagna. På så sätt har jag ju kunnat missa det. Jag var ju skötsam så jag satt längre bort mot hissarna så jag såg aldrig de rummen från insidan
Citera
2011-10-06, 23:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
De där glasdörrarna måste ha bytts ut under årens lopp om det nu inte är så att du var där alldeles nyligen?

De interner som får sekundvak övervakas av väktare som sitter precis utanför cellen på en stol och dörren in till den intagna är öppen, dvs ingenting mellan vakt och intagen. (2010)
Nja - om de sitter så beror det nog på att glasburen/burarna är fulla. Häkten skall ha tillgång till observationscell, och de har glasdörrar.
Citera
2011-10-06, 23:13
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag har väldigt svårt att tro att den späda tjejen varit så jävlig mot den sedan tidigare erkänt våldsamma galningen så att det skulle finnas en koppling där.
Tjejen visste uppenbarligen inte att detta var en riktig galning.
Givetvis helt fel med henne som vakt åt den skogstokige.

För övrigt mycket trams från pundare och drägg nu på slutet.

jag har oxå välldigt svårt att tro det
är bara beklagligt att hon har en ledning som skiter i henne och hennes kolleger
jag tror absolut inte att hon var olämplig som plit tvärrt om har fått den bilden av att hon var välldigt omtyckt på häktet hade ett bra och mänskligt bemötande felet var att dom sket i att han var farlig hade hon bara haft sina kollegor som ska ha funnits vid sin sida hade hon nog gått och lagts sig nu för att orka upp till jobbet i morgon tror inte du det?
Citera
2011-10-06, 23:14
Medlem
E.P.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nja - om de sitter så beror det nog på att glasburen/burarna är fulla. Häkten skall ha tillgång till observationscell, och de har glasdörrar.

Ok, tack för info.
Citera
2011-10-06, 23:15
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
jag har ett bra betalt jobb och jag vaknar hemma i min säng vart vill du komma?
som sagt han var psyksjuk tänk på att alla sveriges intagna är inte psykiskt sjuka
se hur bra det går med restriktioner mm folk försöker ta livet av sig mm jag hoppas verkligen att dom tar fel på dig och en annan person så får du se vilka förmåner man har i häktet

Jag tycker faktiskt du har bidragit med mycket info om hur det ser ut och hur man upplever det från insidan.
Alla uppskattar det inte men jag tycker det ger lite balans åt allt hat mot tjuvar - eller plitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in