2011-11-01, 15:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Det framgår också av FUP att hon ger GM mordvapnet - case closed -> medhjälp.

Under alla omständigheter utredning om grovt tjänstefel och avsked.
Men hur tolkar du text? Hon ger honom inte mordvapnet. Han tar ifrån henne det.
Om du står i din villaträdgård och jobbar i trädgårdslandet med din spade, och en våldsman kommer och tar ifrån dig spaden och slår ihjäl din granne med den - är du då skyldig till medhjälp till mord?
Citera
2011-11-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Ger? En mer korrekt beskrivningen är att han sliter batongen ur händerna på henne.

Läs även: https://www.flashback.org/sp33779308

Hur än det går till, hade han inte fått en batong att göra köttmos av den lilla flickan så hade hon sannolikt haft större chanser att överleva.
Citera
2011-11-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudie86
Som många skriver, det är helt sjukt jävla obegripligt att kriminalvården låter fysiskt svaga kvinnliga vårdare hantera män. Hur länge har detta pågått? Dvs att det finns kvinnliga vårdare på anstalter för män. Jävla feministtrams "kvinnor kan", bevisligen kan dom inte.

Sjukt tragiskt fall, och när jag ser Karen le på den sista bilden kan jag inte låta bli att fundera vad hon tänkte i just det momentet. Jag kan inte föreställa mig vilken dödsångest hon måste ha känt när Erik gick loss på henne.

Problemet är inte att det jobbar kvinnor och fysiskt svaga personer på häktena. Problemet är att personer som GM är en på en miljon, man kan inte bygga och driva häkten utifrån utgångspunkten att alla är som han. I alla fall inte om man vill behålla någon form av rättssäkerhet.

Däremot måste man givetvis göra korrekta riskbedömningar och agera efter dem när man får in sådana här individer. Med andra ord - det är helt lugnt om småtjejer hanterar pizzabagare som har slarvat med skatten, men när man ska flytta extremt farliga och oberäkneliga individer så bör man använda andra resurser.
Citera
2011-11-01, 15:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
När du har någon som är psykiskt störd och dessutom inte har långt från ord till handling så tror jag att det skulle kunnat hända samma sak även om det var 2st!! manliga plitar.Folk har sällan eller aldrig varit med om våld på detta sätt.(Fight or Flight).Kan tala om för dig att jag sett stora plitar fly hals över huvud medans brudar stått kvar när det blivit konfrontation.Normala fångar har ingenting att vinna på att mosa en liten brud.Han skulle aldrig ha varit på häktet.
Tack för det inlägget.
Det är erfarenhet som vi delar dessutom, även om FB:s besserwissrar inbillar sig att muskler och centimeter i skolästen är det enda som räknas som "problemlösare".
Citera
2011-11-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ja hon blir livrädd och flyr och gör därmed ett aktivt val "min kollega får dö".
Att inte offra sig i det läget, att dessutom ha givit GM ett vapen att utföra mordet med, jag ser inte annat än att hon är skyldig till medhjälp till dråp.

Grattis, SvenBrynolf - du satte just nytt rekord i dumhet.

Det verkar finnas väldigt många (inbillade) machomän i denna tråd - men i verkligheten tror jag att Svenbrynolf m.fl. skulle ha kissat i byxan och sprungit och gömt sig om de befann sig i samma situation. Det är lätt att vara stor i orden....

Det finns dokumenterat att det kan behövas 4-5 fullvuxna polismän för att övermanna en ensam våldsgalning - så lägg ner att anklaga den kvinnliga vakten för hon är inte skyldig. Ansvaret och skulden ligger hos cheferna för de bristande rutinerna, men framförallt hos mördaren själv givetvis. Sällan har jag känt så starkt för ett återinförande av dödsstraff....
Citera
2011-11-01, 15:19
Medlem
Citat:
Hur än det går till, hade han inte fått en batong att göra köttmos av den lilla flickan så hade hon sannolikt haft större chanser att överleva.

Nu motsäger du dig själv. Skulle hon inte ha ingripit då?

Det var kanske - jag säger kanske - en missbedömning av henne att ge sig in ensam med batongen. Men man kan inte klandra henne för att hennes första reaktion var att försöka hjälpa kollegan. Det hade i så fall varit värre om hon passivt hade suttit kvar i tornet och tittat på, i väntan på förstärkning.
Citera
2011-11-01, 15:21
Medlem
s.svenssons avatar
Citat:
Det framgår också av FUP att hon ger GM mordvapnet - case closed -> medhjälp.

Under alla omständigheter utredning om grovt tjänstefel och avsked.
var hittar du det i fupen det står däremot att hon slår mot GM och han vrålar tränger upp henne och sliter batongen av henne.

GM säger i sitt förhör om sin handskada att det är ett slag från batongen som orsakade det.
hon gjorde vad hon kunde GM hade totalt övertag i situationen hade hon hoppat på GM när han väl hade batongen så hade det handlat om 2 döda istället för 1 död
Citera
2011-11-01, 15:23
Bannlyst
Vanligt förekommande klotter i en cell:1 plit=Ingenting,10 plitar=Tuff
Citera
2011-11-01, 15:32
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hårda ord mot den andra vakten (eller vårdaren eller vad det nu heter). Vad skulle hon annars ha gjort?
När hon blev av med batongen var det nog bara för henne att inse att hon inte skulle klara av att hindra honom från att fortsätta slå. Att då rusa iväg för att hämta hjälp är både en naturlig och korrekt reaktion.

Hon skulle ha börjat med att inte bli av med batongen. Nu blev hon det och då förstår jag att hon drar. En sinnessjuk man med batong som precis spöat skiten ur en tjej... Ja, jag hade antagligen också kutat.

Men hon borde ha haft bättre kunnande i ämnet "Hur man använder en batong". Antingen lärs inget ut i ämnet eller så skolkade hon dom lektionerna.
Citera
2011-11-01, 15:43
Medlem
MassiveBs avatar
Några som har bilder på henne? (alltså inte när hon är död)
Citera
2011-11-01, 15:45
Medlem
Adidass avatar
När man läser FUP så verkar det ju som att han har gjort mos av tjejen. Ett vittne säger att han "Pausade och la hennes huvud tillrätta, innan han fortsatte slå" och en annan säger att "Hela ansiktet var förstört, speciellt vänstra sidan. Käken var av och en del av skelettet stack ut". Fyfan
Citera
2011-11-01, 15:47
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag tror att GunnMarie har begått ett tjänstefel. Kolla på batongen i FUP:en. Där finns ett handledssnöre, som skall träs runt handleden (bl.a. för att ingen skall kunna ta batongen från dig). Detta har hon uppenbarligen inte gjort, och därmed har psykot fått tillgång till vapnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in