2011-10-06, 11:14
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hade det kanske varit också om man hade passat vidare informationen.

"Personalen på säkerhetsavdelningen hade varnats för att mordmisstänkte Erik Ljungström, 28, kunde vara livsfarlig.
Men den 24-åriga vårdaren ska aldrig ha fått informationen.
– Jag tror inte att hon hade en aning om vem hon hade att göra med, säger en anställd på häktet."

är rätt så vanligt att informationen inte når fram
plitarna på avdelningen visste det och tog tänkte nog inte så långt att han skulle kunna göra det där uppe är oftast på avdelningen bråken uppstår (promenaden är det alla ser fram imot)

den anställda har garanterat rätt

bara det att dom är 2 på taket när säk:avd har promenad är ju för fan ännu en skandal
Citera
2011-10-06, 12:41
Medlem
mumses avatar
Detta kanske redan nämnts och isf ber jag om ursäkt men jag kan iaf inte hitta något (hinner inte kolla alla inlägg)

Har möjligen GM en storebror som heter Niklas?
Citera
2011-10-06, 12:41
Medlem
PandorasAsks avatar
Det som hände är oförlåtligt och helt ansvarslöst av ledningen, att inte informera all personal om att den häktade är bevisat farlig. De borde få sparken allihopa.

Mitt i prick av Oisín Cantwell:

Vet man något om de idioterna som är de "högsta hönsen":

- Inga Mellgren, kriminalvårdens generaldirektör

- Agneta Kempe, kriminalvårdschef,

- Gunilla Ternert, regionchef

Alla ser ut att gilla "flaskan" med Beatrice Ask i spetsen.

Citat:
Två dagar senare bestämde sig Ternert för att försöka ta reda på vad som egentligen hände vid överfallet på häktet – men hon ville inte prata om det.
Citera
2011-10-06, 12:50
Medlem
johnjohns avatar
[quote=putte-mr-putte]undrar vad uppgiften menar med grundlig
erik slog ihjäl henne på under 60 sek

Ansiktet var helt sönderslaget, det rann blod ur båda öronen. Hon låg i ett hav av blod. Ingen puls, ingen egen andning. På sjukhuset försökte man rädda hennes liv i 45 minuter.
Källa: ambulans på plats.
Citera
2011-10-06, 12:51
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokoJambo
Inga Mellgren, vilket miffo! Ett vandradnde lik som leder kriminalvården.

http://www.aftonbladet.se/

Hon vickar som GD tills en ny blir utsett.
Min erfarenhet av henne som regionchef är att hon lyssnar på personalen och får saker gjorda.

Det finns inte stort svängrum för vad kvv kan göra när det är nya sparbeting hela tiden.
Man är ju ålagda uppifrån att bedriva vård av de intagna, det kostar multum men ger ändå skralt resultat.
Det finns egentligen ingen som som är expert på hur man omvänder folk till ett nytt leverne när dom inte är tillräckligt motiverade själva.

Citat:
2010 publicerade BRÅ en rapport kallad "Återfall i brott: Slutlig statistik för 2004" där de fann att 39% av de dömda detta år hade återfallit i brott inom tre år. I USA publicerade National Institute of Corrections (deras motsvarighet till Kriminalvården) en liknande studie 2011 där man följde de som hade släpptes fria 2004. Man fann att 43,3% hade återfallit inom tre år. Ändå kostar den svenska kriminalvården sex gånger så mycket per person. En plats på sluten anstalt kostar en dryg miljon kr per år per intagen, medan den genomsnittliga siffran i USA är drygt 24 000 dollar per år, eller 160 000 kr.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/10/05/varf-r-vi-nu-m-ste-l-ra-oss-av-amerikansk-kriminalv-rd
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2011-10-06 kl. 12:54.
Citera
2011-10-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
nu tycker jag iaf att det är bevisat att kriminalvårdare inte ska ha några batonger alls.
hur gjorde dom innan lars nyhlen satte det i system att dom skulle vara några poliser??? min mening e den att nyhlen har förstört större delen av kriminalvården.
gammel pliten blev av med den pga att det inte fanns något snöre som man har runt handleden och det bör vara ett krav så att inte dom blir av med den.

Skall de få ha sina radio apparater? GM använde just en sådan innan han fick en batong av vårdare nr 2. radio apparaterna är troligen de som används vid överfall ....
Citera
2011-10-06, 13:01
Medlem
minesofterrors avatar
ang. Erik och hans utseende så var det en rejäl skillnad på Expressens blaska igår kväll och den man har sett i Aftonbladet.. ser ju helt annorlunda ut.. bra mycket läskigare även, långt skägg osv..
Citera
2011-10-06, 13:02
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadisch
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13734442.ab

Rättspsyket rapporterade över till häktet att patienten var för farlig för dom att handskas med och cheferna rapporterar inte över det till den personal som ska handskas med honom.
Jag har 15 år i branschen och har aldrig hört nåt liknande. Det är tydligen kutym inom häktet, Huddinge. Då är jag mest förvånad att det inte hänt tidigare. Nån eller några chef(er) på Huddingehäktet ligger jävligt pyrt till.....Vållande till annans död, tycker jag är en åtalspunkt som känns fullt trolig.

Ja, det låter som mer än befogat.

Man borde vara tre på honom. Hur rastas han idag?
Citera
2011-10-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Ja, det låter som mer än befogat.

Man borde vara tre på honom. Hur rastas han idag?

Fjättring med bojja vid händer och fötter som sedan sammankopplas med kedja.

Skulle en sådan variant fungera här?
Citera
2011-10-06, 13:48
Bannlyst
Tufft att plöjja igenom 160 sidor... finns det någon bild på BO?
Citera
2011-10-06, 14:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Fjättring med bojja vid händer och fötter som sedan sammankopplas med kedja.

Skulle en sådan variant fungera här?
En sådan variant fungerar, men är i sig personalkrävande - eftersom riskmomentet då ligger när man skall boja personen.

Skall man ändå avsätta den personalen så är det smidigare att de helt enkelt bojar vanligt och följer personen under transporten till promenadengården och sedan hämtar och följer till cell igen. Det går fortare - och blir på så vis mindre personalkrävande. När den intagne väl är i gården blir han ju inlåst och transportörerna kan återgå till andra uppgifter tills det är dags för hämtning.
Senast redigerad av micro113 2011-10-06 kl. 14:02.
Citera
2011-10-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En sådan variant fungerar, men är i sig personalkrävande - eftersom riskmomentet då ligger när man skall boja personen.

Skall man ändå avsätta den personalen så är det smidigare att de helt enkelt bojar vanligt och följer personen under transporten till promenadengården och sedan hämtar och följer till cell igen. Det går fortare - och blir på så vis mindre personalkrävande. När den intagne väl är i gården blir han ju inlåst och transportörerna kan återgå till andra uppgifter tills det är dags för hämtning.

Är det så personalkrävande? Bojjor kan ju administreras vid att man öppnar luckor i fängelsedörren och fången får då sticka ut extremiteterna varvid bojja fästs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in