Hade det kanske varit också om man hade passat vidare informationen.
"Personalen på säkerhetsavdelningen hade varnats för att mordmisstänkte Erik Ljungström, 28, kunde vara livsfarlig.
Men den 24-åriga vårdaren ska aldrig ha fått informationen.
– Jag tror inte att hon hade en aning om vem hon hade att göra med, säger en anställd på häktet."
är rätt så vanligt att informationen inte når fram
plitarna på avdelningen visste det och tog tänkte nog inte så långt att han skulle kunna göra det där uppe är oftast på avdelningen bråken uppstår (promenaden är det alla ser fram imot)
den anställda har garanterat rätt
bara det att dom är 2 på taket när säk:avd har promenad är ju för fan ännu en skandal
Det som hände är oförlåtligt och helt ansvarslöst av ledningen, att inte informera all personal om att den häktade är bevisat farlig. De borde få sparken allihopa.
Mitt i prick av Oisín Cantwell:
INTE GLASKLARA Inga Mellgren, kriminalvårdens generaldirektör, Agneta Kempe, kriminalvårdschef, och Gunilla Ternert, regionchef, höll presskonferens i måndags. Två dagar senare bestämde sig Ternert för att försöka ta reda på vad som egentligen hände vid överfallet på häktet – men hon ville inte prata om det. INTE GLASKLARA Inga Mellgren, kriminalvårdens generaldirektör, Agneta Kempe, kriminalvårdschef, och Gunilla Ternert, regionchef, höll presskonferens i måndags. Två dagar *senare bestämde sig Ternert för att försöka ta reda på vad som egentligen hände vid överfallet på häktet – men hon ville inte prata om det.
Jakten på sanningen
Oisín Cantwell: Kriminalvården vaknade till sist – men har inga svar
Gunilla Ternert måste vara den hårdast arbetande chefen inom kriminalvården, ty i går försökte hon kolla upp vad som egent*ligen hände då fångvaktaren mördades.
Inte för att hon verkar ha blivit särskilt mycket klokare, men det är onekligen ett framsteg att myndigheten försöker ta reda på sanningen.
Det var djupt beklämmande att höra höjdare inom kriminalvården i över ett dygn babbla en massa strunt om att två vårdare följde med den dokumenterat livsfarliga mannen, häktad för mordförsök på sin barndomskompis, upp på taket.
Men så sa en åklagare som det var, att kvinnan var ensam med en våldsbrottsling som var så hopplös att en rättspsykiatrisk klinik vägrat att ha med honom att göra.
Och till råga på allt dök det upp ytterligare en åklagare som inledde en förundersökning om misstänkt tjänstefel på häktet.
Vilken fart det blev på kriminalvården! Säkerhetschefen *Christer Isaksson, som så sent som i förrgår tyckte att det räckte med att påminna om hur rutinerna ser ut, startade yrvaket en *utredning.
Och när myndigheten ändå vaknat till liv passade någon *byråkrat på att anmäla mordet till Arbetsmiljöverket. Vem vet, det kanske inte är helt oproblematiskt att en av de egna slås ihjäl?
Kriminalvårdens regionchef i Stockholm stod dock för gårdagens mest imponerande insats. Två dagar efter det groteska överfallet bestämde sig näm*ligen Gunilla Ternert för att försöka undersöka vad som egent*ligen hände.
Detta trots att hon var inbokad på ett seminarium om kvinnor som begår brott och säkert även hade en massa annat att göra.
För TT berättade hon, efter att ha frågat runt lite, att det dessvärre var så att en ensam vakt *eskorterade mannen till tårt*biten på taket för rast.
Nej, det var naturligtvis inte bra. Häktet hade ju själv kommit fram till att han var osedvanligt farlig.
Och när mannen slagit ner kvinnan slet han tyvärr *batongen från en tillrusande vakt och fortsatte misshandeln.
När jag i går eftermiddag intervjuade denna Ternert var saker och ting dock inte lika glasklara längre. Hon ville inte ens prata utan hänvisade till en informationsnisse på huvud*kontoret.
Men visst är det så att ni har konstaterat att kvinnan var ensam med mördaren? försökte jag.
– Det är en definitionsfråga, svarade Ternert.
Om hon var ensam eller inte är väl ändå inte en definitionsfråga?
– Jo, det är en definitionsfråga vad personalorganisationerna anser vara ensamarbete. Det är allt jag har att säga.
Är detta allt? Du är ju ändå chef för kriminalvården i Stockholm?
– Jag vet att du tycker det.
Nej, det är ingenting jag tycker. Du är det.
– Jo.
Så där höll vi på ytterligare någon meningslös minut innan kriminalvårdschefen la på luren.
Det verkar onekligen som om hon ännu inte riktigt vet vad som har hänt.
Jag har ett förslag: prata med den överlevande vakten. Jag förutsätter att ni ändå har kontakt med henne, att ni ger henne allt det stöd hon behöver. Hon kan säkert berätta.
Det här är nämligen inte oviktigt. Eventuell brottslighet från er sida utreder förvisso åklagare, men det är läge att se över reglerna innan någon annan blir slagen sönder och samman eller i värsta fall mördad.
Det hela är väldigt enkelt:
Kriminalvårdare ska inte vara ensamma med psykiskt sjuka grova våldsbrottslingar.
Vet man något om de idioterna som är de "högsta hönsen":
- Inga Mellgren, kriminalvårdens generaldirektör
- Agneta Kempe, kriminalvårdschef,
- Gunilla Ternert, regionchef
Alla ser ut att gilla "flaskan" med Beatrice Ask i spetsen.
Citat:
Två dagar senare bestämde sig Ternert för att försöka ta reda på vad som egentligen hände vid överfallet på häktet – men hon ville inte prata om det.
[quote=putte-mr-putte]undrar vad uppgiften menar med grundlig
erik slog ihjäl henne på under 60 sek
Ansiktet var helt sönderslaget, det rann blod ur båda öronen. Hon låg i ett hav av blod. Ingen puls, ingen egen andning. På sjukhuset försökte man rädda hennes liv i 45 minuter.
Källa: ambulans på plats.
Hon vickar som GD tills en ny blir utsett.
Min erfarenhet av henne som regionchef är att hon lyssnar på personalen och får saker gjorda.
Det finns inte stort svängrum för vad kvv kan göra när det är nya sparbeting hela tiden.
Man är ju ålagda uppifrån att bedriva vård av de intagna, det kostar multum men ger ändå skralt resultat.
Det finns egentligen ingen som som är expert på hur man omvänder folk till ett nytt leverne när dom inte är tillräckligt motiverade själva.
Citat:
2010 publicerade BRÅ en rapport kallad "Återfall i brott: Slutlig statistik för 2004" där de fann att 39% av de dömda detta år hade återfallit i brott inom tre år. I USA publicerade National Institute of Corrections (deras motsvarighet till Kriminalvården) en liknande studie 2011 där man följde de som hade släpptes fria 2004. Man fann att 43,3% hade återfallit inom tre år. Ändå kostar den svenska kriminalvården sex gånger så mycket per person. En plats på sluten anstalt kostar en dryg miljon kr per år per intagen, medan den genomsnittliga siffran i USA är drygt 24 000 dollar per år, eller 160 000 kr.
nu tycker jag iaf att det är bevisat att kriminalvårdare inte ska ha några batonger alls.
hur gjorde dom innan lars nyhlen satte det i system att dom skulle vara några poliser??? min mening e den att nyhlen har förstört större delen av kriminalvården.
gammel pliten blev av med den pga att det inte fanns något snöre som man har runt handleden och det bör vara ett krav så att inte dom blir av med den.
Skall de få ha sina radio apparater? GM använde just en sådan innan han fick en batong av vårdare nr 2. radio apparaterna är troligen de som används vid överfall ....
ang. Erik och hans utseende så var det en rejäl skillnad på Expressens blaska igår kväll och den man har sett i Aftonbladet.. ser ju helt annorlunda ut.. bra mycket läskigare även, långt skägg osv..
Rättspsyket rapporterade över till häktet att patienten var för farlig för dom att handskas med och cheferna rapporterar inte över det till den personal som ska handskas med honom.
Jag har 15 år i branschen och har aldrig hört nåt liknande. Det är tydligen kutym inom häktet, Huddinge. Då är jag mest förvånad att det inte hänt tidigare. Nån eller några chef(er) på Huddingehäktet ligger jävligt pyrt till.....Vållande till annans död, tycker jag är en åtalspunkt som känns fullt trolig.
Fjättring med bojja vid händer och fötter som sedan sammankopplas med kedja.
Skulle en sådan variant fungera här?
En sådan variant fungerar, men är i sig personalkrävande - eftersom riskmomentet då ligger när man skall boja personen.
Skall man ändå avsätta den personalen så är det smidigare att de helt enkelt bojar vanligt och följer personen under transporten till promenadengården och sedan hämtar och följer till cell igen. Det går fortare - och blir på så vis mindre personalkrävande. När den intagne väl är i gården blir han ju inlåst och transportörerna kan återgå till andra uppgifter tills det är dags för hämtning.
Senast redigerad av micro113 2011-10-06 kl. 14:02.
En sådan variant fungerar, men är i sig personalkrävande - eftersom riskmomentet då ligger när man skall boja personen.
Skall man ändå avsätta den personalen så är det smidigare att de helt enkelt bojar vanligt och följer personen under transporten till promenadengården och sedan hämtar och följer till cell igen. Det går fortare - och blir på så vis mindre personalkrävande. När den intagne väl är i gården blir han ju inlåst och transportörerna kan återgå till andra uppgifter tills det är dags för hämtning.
Är det så personalkrävande? Bojjor kan ju administreras vid att man öppnar luckor i fängelsedörren och fången får då sticka ut extremiteterna varvid bojja fästs.