2011-10-06, 14:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Är det så personalkrävande? Bojjor kan ju administreras vid att man öppnar luckor i fängelsedörren och fången får då sticka ut extremiteterna varvid bojja fästs.
Nej, i häktesdörren finns bara en lucka, det är ett relativt litet "fönster" som är för bevakning och små saker främst. Den är placerad i "hals/brösthöjd" -- så det blir svårt att boja ben därifrån, eller slå på midjebälte.

En person bojad med händerna framför sig är inte försatt ur spel, är man två har man hyfsat goda möjligheter att få kontroll eller retirera, är man ensam har man en person som kan svinga tvåhandsslag emot en. När du bojar fotboja så måste du ner på golvet eller huka dig vid den intagen -- hur sköter du då kontrollen över denna om du är ensam?

Man skulle givetvis med olika konstruktioner kunna uppnå att en person på ett säkert sätt kan boja själv, men sådana möjligheter finns inte idag. Har personen uppnått en riskbedömning där den bojningen krävs är man enligt min erfarenhet minst tre i rummet när bojning sker. En som bojar och minst två som håller kontrollen på den intagne.
Senast redigerad av micro113 2011-10-06 kl. 14:41.
Citera
2011-10-06, 14:45
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, i häktesdörren finns bara en lucka, det är ett relativt litet "fönster" som är för bevakning och små saker främst. Den är placerad i "hals/brösthöjd" -- så det blir svårt att boja ben därifrån, eller slå på midjebälte.

En person bojad med händerna framför sig är inte försatt ur spel, är man två har man hyfsat goda möjligheter att få kontroll eller retirera, är man ensam har man en person som kan svinga tvåhandsslag emot en. När du bojar fotboja så måste du ner på golvet eller huka dig vid den intagen -- hur sköter du då kontrollen över denna om du är ensam?

Man skulle givetvis med olika konstruktioner kunna uppnå att en person på ett säkert sätt kan boja själv, men sådana möjligheter finns inte idag. Har personen uppnått en riskbedömning där den bojningen krävs är man enligt min erfarenhet minst tre i rummet när bojning sker. En som bojar och minst två som håller kontrollen på den intagne.

Tack för ett bra inlägg Hur viktigt är det att man känner till den häktades bakgrund, eller drar man alla över en kam?
Citera
2011-10-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Skall de få ha sina radio apparater? GM använde just en sådan innan han fick en batong av vårdare nr 2. radio apparaterna är troligen de som används vid överfall ....

Visst kan man orsaka avsevärda skador genom att dunka huvudet i golvet (Var det betonggolv eller ett golv med mjukare matta på?) men 40 stenhårda batongslag rakt mot huvudet är det nog inte många som överlever, i synnerhet inte om man är en liten och späd tjej på 159cm.
Hade inte den andra vårdaren klantat sig å det grövsta så hade nog Karen levt.
Citera
2011-10-06, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknullarn
Tufft att plöjja igenom 160 sidor... finns det någon bild på BO?

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/261015_100000047310386_1865928_n.jpg
Citera
2011-10-06, 15:24
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadisch
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13734442.ab

Rättspsyket rapporterade över till häktet att patienten var för farlig för dom att handskas med och cheferna rapporterar inte över det till den personal som ska handskas med honom.
Jag har 15 år i branschen och har aldrig hört nåt liknande. Det är tydligen kutym inom häktet, Huddinge. Då är jag mest förvånad att det inte hänt tidigare. Nån eller några chef(er) på Huddingehäktet ligger jävligt pyrt till.....Vållande till annans död, tycker jag är en åtalspunkt som känns fullt trolig.

Bara en parentes till det som står i artikeln. Det var inte så att RP Huddinge skickade tillbaka honom till häktet DÄRFÖR att de ansåg honom för farlig att handskas med. Han var färdigutredd o då SKA han tillbaka till häktet. AB förnekar sig aldrig.
Källa: Personal på Huddinge rättspsyk.
Citera
2011-10-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Men såga en luckjävel i ankelhöjd i häktesdörren för fan, hur svårt kan det vara?
Citera
2011-10-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Bara en parentes till det som står i artikeln. Det var inte så att RP Huddinge skickade tillbaka honom till häktet DÄRFÖR att de ansåg honom för farlig att handskas med. Han var färdigutredd o då SKA han tillbaka till häktet. AB förnekar sig aldrig.
Källa: Personal på Huddinge rättspsyk.

Det där envisa ryktet som florerar om att chefer på rättspsyk skulle ha varnat chefer på häktet om GM och hans farlighet - stämmer det?
Citera
2011-10-06, 15:46
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Det där envisa ryktet som florerar om att chefer på rättspsyk skulle ha varnat chefer på häktet om GM och hans farlighet - stämmer det?

Vet ej men jag förmodar att häktets chefer fått ta del av vad RPUn kom fram till?
Men det är bara ett antagande från min sida.
Citera
2011-10-06, 16:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Tack för ett bra inlägg Hur viktigt är det att man känner till den häktades bakgrund, eller drar man alla över en kam?
När jag arbetade på häkte fick vi alltid grundläggande information om de intagna som vi hanterade - samma sak på anstalt.
Flaggade intagna - dvs säkerhetsrisker - extremt viktigt att informationen går ut till alla som kommer i kontakt med vederbörande.
Citera
2011-10-06, 16:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalomsupport
Jag tycker hon ser skit knepig ut!
Kanske du tycker för att hon är svart? Och ganska ordentlgit sminkad.

Ingen som kommit in på hennes facebook eller fått fram mer bilder på henne på andra sätt? Hon var ju riktigt snygg

Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
Stor mening att ha en batong om man är tant? Det är ju, som bevisat, bara en nackdel då han förmodligen kunde ta den ifrån henne i princip utan ansträngning.
Därför förespråkar jag elpisoler. Oavsett tants fysiska kapacitet då hade hon förlamat erik om hon bara kommit nära honom, vilket hon måste ha gjort då hon slog till honom.

Då hade Erik kollapsat närmast direkt och Karen hade nog överlevt.

Citat:
Ursprungligen postat av Korvknullarn
Tufft att plöjja igenom 160 sidor... finns det någon bild på BO?
Yes.

http://imageshack.us/photo/my-images/231/26101510000004731038618.jpg/
Senast redigerad av volvo 240 2011-10-06 kl. 16:51.
Citera
2011-10-06, 16:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men såga en luckjävel i ankelhöjd i häktesdörren för fan, hur svårt kan det vara?
Du får gärna länka till den bilden. Jag talar utifrån min erfarenhet - de dörrar jag stött på har ingen lucka i den höjden.

Här är för övrigt en bild inifrån just en av Huddinge Häktets avdelningar;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4609642
http://www.nyheterna.se/1.2307937/2011/10/03/vardare_pa_haktet_i_huddinge_ihjalslagen
Citera
2011-10-06, 17:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Absolut ja. Han flyttades ju tillbaka av den anledningen. Det finns inte en möjlighet att information om det har undgått de ansvariga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in