Citat:
Ursprungligen postat av RetroKitten
KOSTNADER FÖR DÖDSSTRAFFET
Här kommer några siffror över vad enskilda delstater har betalat för dödsstraffet. Siffrorna inkluderar INTE de vanliga rättegångskostnaderna:
North Carolina - 2,16 miljoner dollar per avrättning.
Kalifornien - 12 miljoner dollar sedan 1976
Texas - 2,3 miljoner dollar per fånge, vilket är mer än vad det kostar att hålla en fånge i en enmanscell med högsta säkerhet i 40 år.
Florida har spenderade 57 miljoner dollar på 18 avrättningar mellan 1976 och 1988. Det är 3,2 dollar per avrättning.
(Källa: Judicial Conferens of the United States)
Det är lustigt för jag har alltid fått lära mig att kostnaderna nästan uteslutande är just rättegångskostnader. Att en rättegång som barkar mot dödsstraff brukar vara drygt fyra gånger så länge som en vanlig rättegång är något jag fått höra.
Men hur som, om vi nu ska ta dina siffror.
Vi går på North Carolina eftersom där har du siffror /avrättning, dessa är $2,16milj vilket med en växelkurs på 7,20 motsvarar 15,5milj SEK.
I posten du svarade på så sägs det att ett 20års straff i Sverige skulle kosta
minst dryga 9milj SEK. Att ett dödsstraff motsvarar ett livstidsstraff tror jag vi alla kan komma överens om, då det inte tillhör vanligheterna att vi likt Jesus återuppstår. Så därför rör det sig snarare om dryga 40-50år, kanske tom 60år i fängelse.
Dessa kostnader borde då uppgå till
minst ~18milj SEK vilket då givetvis motsvarar ett fängelsestraff 40år.
Även med Texas mått mätt hade det varit billigare, när vi börjar prata Florida blir det inte lönsamt förens straffet kommer upp i 50år+
Slutsats, det är generellt sett billigare med dödsstraff istället för riktiga livstidsstraff.
Hur det kan vara så dyrt är för övrigt något som slår mig, kan lova er att Iran och Kina inte lägger samma summor på dödsstraffen.
Där kostar ett dödsstraff vad det borde göra; en kula. (Exklusivt rättegångskostnader, men att tro att Iran och Kina har särskilt ärligt rättsväsende är rätt blåögt.)