2011-10-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallefuralle
Min kunskap i kostnadsfrågan gäller ett medelbevakat fängelse. Antar att KE inte kommer att sitta där. Tar du sedan hans troliga straff som är kanske runt 20år.

365x120x20=8760000

Så, bara det förväntade straffet kommer att kosta oss MINST 8760000kr.

Vad kostar en likvidation?

KOSTNADER FÖR DÖDSSTRAFFET

Här kommer några siffror över vad enskilda delstater har betalat för dödsstraffet. Siffrorna inkluderar INTE de vanliga rättegångskostnaderna:

North Carolina - 2,16 miljoner dollar per avrättning.
Kalifornien - 12 miljoner dollar sedan 1976
Texas - 2,3 miljoner dollar per fånge, vilket är mer än vad det kostar att hålla en fånge i en enmanscell med högsta säkerhet i 40 år.
Florida har spenderade 57 miljoner dollar på 18 avrättningar mellan 1976 och 1988. Det är 3,2 dollar per avrättning.

(Källa: Judicial Conferens of the United States)
Citera
2011-10-04, 22:55
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallefuralle
Min kunskap i kostnadsfrågan gäller ett medelbevakat fängelse. Antar att KE inte kommer att sitta där. Tar du sedan hans troliga straff som är kanske runt 20år.

365x120x20=8760000

Så, bara det förväntade straffet kommer att kosta oss MINST 8760000kr.

Vad kostar en likvidation?

Jag tippar att GM kommer att kosta minst 3000 spänn per dygn, förmodligen resten av sitt ruttna liv.

Citat:
Hur mycket kostar ett vårddygn i kriminalvården?

Kostnaderna för att ha en person i häktet var 2010 i genomsnitt 2 630 kronor per klient och dygn. Kostnaderna för en person i fängelse varierar, eftersom anstalter har olika slutenhet och personaltäthet. I en anstalt av normal eller högre säkerhetsklass kostade den intagne i genomsnitt 2 744 kronor per dygn. Det beror på den höga fysiska säkerheten och hög personalnärvaro. Kostnaden i en anstalt av lägre säkerhetsklass var 1 683 kronor i genomsnitt per klient och dygn. Kriminalvård i frihet är jämförelsevis betydligt mindre kostsamt. En klient i frivården kostade i genomsnitt 204 kronor per dygn.

http://www.kvv.se/Om-Kriminalvarden/Fragor-och-svar/
Citera
2011-10-04, 22:57
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Det blir inte dyrare än vad man gör det till. Direkt från rätten till en veterinär för en spruta är jävligt billigt.
Och inte behöver man lägga 1200 per dag på en levande fånge, men tyvärr så väljer staten att spendera så mycket pengar på dem.

det finns anledningar till det som du inte förstår dig på eller inte orkar att kolla upp innan du spasmiskt klickar dig in på flashback och kommenterar på första bästa rad du läser.
Citera
2011-10-04, 23:00
Medlem
http://imageshack.us/photo/my-images/192/bildnt.jpg/ Erik 1997, han var inte ofta med i skolkatalogen senare än så. Men han ser typ likadan ut, fast rakad. Typ samma brillor.
Citera
2011-10-04, 23:00
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
det finns anledningar till det som du inte förstår dig på eller inte orkar att kolla upp innan du spasmiskt klickar dig in på flashback och kommenterar på första bästa rad du läser.

Vad är det som MÅSTE kosta så mycket?? Jag kan ge min högra hand på att kina inte spenderar ngra större summor på sina dödsdömda.
Citera
2011-10-04, 23:02
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Typiskt kåkfararjoller, såna inbillar sig alltid vara överintelligenta.

Tycker du det är intelligent av en chef inom KVV att inte veta hur en fax fungerar år 2011?

Pajas
Citera
2011-10-04, 23:03
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Vad är det som MÅSTE kosta så mycket?? Jag kan ge min högra hand på att kina inte spenderar ngra större summor på sina dödsdömda.

finns en mycket fin och världomspänande uppfinning som heter google, hört talas om det nån gång?

okej kina är vår nya idol och bör eftersträva deras moral/politik/juridik etc, wohooo kina here we come...gå och lägg dej.
Citera
2011-10-04, 23:05
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroKitten
KOSTNADER FÖR DÖDSSTRAFFET

Här kommer några siffror över vad enskilda delstater har betalat för dödsstraffet. Siffrorna inkluderar INTE de vanliga rättegångskostnaderna:

North Carolina - 2,16 miljoner dollar per avrättning.
Kalifornien - 12 miljoner dollar sedan 1976
Texas - 2,3 miljoner dollar per fånge, vilket är mer än vad det kostar att hålla en fånge i en enmanscell med högsta säkerhet i 40 år.
Florida har spenderade 57 miljoner dollar på 18 avrättningar mellan 1976 och 1988. Det är 3,2 dollar per avrättning.

(Källa: Judicial Conferens of the United States)

Det är lustigt för jag har alltid fått lära mig att kostnaderna nästan uteslutande är just rättegångskostnader. Att en rättegång som barkar mot dödsstraff brukar vara drygt fyra gånger så länge som en vanlig rättegång är något jag fått höra.

Men hur som, om vi nu ska ta dina siffror.

Vi går på North Carolina eftersom där har du siffror /avrättning, dessa är $2,16milj vilket med en växelkurs på 7,20 motsvarar 15,5milj SEK.

I posten du svarade på så sägs det att ett 20års straff i Sverige skulle kosta minst dryga 9milj SEK. Att ett dödsstraff motsvarar ett livstidsstraff tror jag vi alla kan komma överens om, då det inte tillhör vanligheterna att vi likt Jesus återuppstår. Så därför rör det sig snarare om dryga 40-50år, kanske tom 60år i fängelse.

Dessa kostnader borde då uppgå till minst ~18milj SEK vilket då givetvis motsvarar ett fängelsestraff 40år.

Även med Texas mått mätt hade det varit billigare, när vi börjar prata Florida blir det inte lönsamt förens straffet kommer upp i 50år+

Slutsats, det är generellt sett billigare med dödsstraff istället för riktiga livstidsstraff.

Hur det kan vara så dyrt är för övrigt något som slår mig, kan lova er att Iran och Kina inte lägger samma summor på dödsstraffen.
Där kostar ett dödsstraff vad det borde göra; en kula. (Exklusivt rättegångskostnader, men att tro att Iran och Kina har särskilt ärligt rättsväsende är rätt blåögt.)
Senast redigerad av OKPOSO 2011-10-04 kl. 23:12.
Citera
2011-10-04, 23:07
Medlem
Hade utgången blivit annorlunda om kollegan hämtat tårspray i st f batong?
Citera
2011-10-04, 23:08
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Tycker du det är intelligent av en chef inom KVV att inte veta hur en fax fungerar år 2011?

Pajas

inte för att vara elak men det var ett par år sen kriminalvårdn hette kvv det var det första fittan nylen gjorde när han hoppade på posten som överste tjyvhatare var att ändra logga (rip ganmle purjulök) till 2 nycklar och en sköld och måla om tpt bilarna till ett par sommarstugor och det var inte gratis
Citera
2011-10-04, 23:08
Medlem
GM är väl inte sämre eller bättre än någon annan, invandrare eller svensk. Dock kan jag föreställa mig att mord mot tjänsteman, även om det inte finns någon sådan brottsrubricering, utgör en försvårande omständighet liksom våld mot tjänsteman klassas som bra mycket värre än våld mot allmän person.
Citera
2011-10-04, 23:10
Medlem
wallefuralles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag tippar att GM kommer att kosta minst 3000 spänn per dygn, förmodligen resten av sitt ruttna liv.

http://www.kvv.se/Om-Kriminalvarden/Fragor-och-svar/

Min låga beräkning. Klart högre hamnar GM, klart högre.

Jag har inte heller kronans koefficient inräknad.

Klart är att GM kommer att kosta en göta för oss alla hederliga skattebetalare. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in