2011-10-05, 22:40
Medlem
Någon närmare beskrivning av BO?
På bilden här, http://vgnt.se/mordforsok-pa-oppen-gata/ ser hon ut att vara väldigt liten och tanig och borde omöjligt kunna försvara sig mot en sådan som Erik. Sedan att den andra vårdaren var en gammal kärring halvägs nere i graven kan ju knappast ha hjälpt situationen heller.
Citera
2011-10-05, 22:41
Medlem
De två hetaste ämnena på fb angående brott handlar nu om en svensk skitunge som har betett sig illa och en annan om en vit man som har mördat en kvinna. Nu kommer ju självklara frågan. Är det en slump att de är just vita? ligger det i deras ras?
Citera
2011-10-05, 22:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
psykopati är det inte tal om han har diagnosen asperger sen 90 talet
sen är det nog en hel del andra faktorer men inte psykopati ska du se

han knivhögg honom bara han kunde lika väll ha blivit fälld för grovmisshandel

Asperger utesluter väl inte psykopati? Jag tror många med asperger inte vill klumpas ihop med Erik.

Jo, han kunde ha blivit fälld för misshandel, men jag har för mig att det blev mordförsök. Sju knivhugg och en tillfällighet att han överlevde var det väl?
Citera
2011-10-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myranlyran
Problemet är att myndigheten har flera uppgifter, inte enbart att hålla de dömda inlåsta och brottas. För att hålla personalkostnaderna nere så anställer man hellre en person som både uppfyller mjuka och hårda säkerhetskrav, istället för en av varje som alltid jobbar dubbelt.

Då uppfyllde nog inte denna tjejen dom "hårda" säkerhetskraven som du tror finns. Handlar inte om att man räknar på det sättet alls, men man stirrar sig gärna blind på en socionom examen. Vilken inte hjälper dig ett skit, ens om du blir en behandlingsassistent eller programansvarig.
Citera
2011-10-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag är inte läkare, så jag drog till med den vanligaste grundkuren. Klart att de kan leta lite längre in i medicinskåpet för bätte och lämpligare effekt.

Och, ja, jo, när det gäller Erik så får jag ge med mig. Du har helt rätt. Här ska det drogas ner. De kan knappast kalla in nationella insatsstyrkan varje gång han ska bajsa eller ta sig en rök. Men att han skulle gå med på det frivilligt tror jag inte ett ögonblick på.

Intressant faktiskt.

Hur gör man med en kille som är precis skogstokig på varenda sätt och vis?

Hur kontrollerar man honom?

Verkar som om det behövs motsvarande bojjor vid händer och fötter i Sveriges också kanske, av det där stuket där man fängslar händer och fötter utifrån cellen så att GM alltid har en 5CM ståldörr mellan sig och fångvaktare.

Räcker det?

Skall man tvångsinjicera atavan varenda rast blir det nog dyrt och jobbigt.

Skall svenska fångvaktare ha elpistol?
Citera
2011-10-05, 22:45
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyBoyMAFFIA
Folk dör på jobbet varje dag i sverige, speciellt i byggbranchen. Men ingen bryr sig om det. Tagga ner istället

Ah, för en tegelsten har verkligen avsikt att döda
Citera
2011-10-05, 22:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Någon närmare beskrivning av BO?
På bilden här, http://vgnt.se/mordforsok-pa-oppen-gata/ ser hon ut att vara väldigt liten och tanig och borde omöjligt kunna försvara sig mot en sådan som Erik. Sedan att den andra vårdaren var en gammal kärring halvägs nere i graven kan ju knappast ha hjälpt situationen heller.

Citat från länken:
"När hon låser upp dörren överfaller han henne bakifrån, säger en källa. Han sänker henne med ett knytnävsslag, och sätter sig sedan över henne och fortsätter att mata slag."

Eeeeehhhhh.... Hon vänder honom ryggen? Missade hon något under den där dagen hon var på den där treveckorskursen hon fick?
Citera
2011-10-05, 22:46
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myranlyran
Jag kan ha missuppfattat saken, men inom kriminalvården räknas det INTE som ensamarbete om man är inom hör- och synhåll från kollegan. Om KnivErik bedömdes behöva förhöjd säkerhet (normalläge för intagna i säkerhetshäkte) så räcker det med att K var ensam med honom och att kollegan såg dem från vakttornet/kameran.

Dock tror jag att ansvariga felbedömde säkerhetsrisken och att han skulle ha klassats upp ytterligare en nivå med tanke på våldet mot tjänsteman i arresten, därav utredning om tjänstefel. I detta fall skulle hon haft en kollega fysiskt närvarande, och inte enbart genom kameran sas.

det stämmer det du skriver.
och på flempan och kronoberg som är 2 stora häkten fungerar det så att det är olika lag som jobbar med promenaden det är plitarna på avdelningen samt dom på taket
jag kan tänka mig att det såg ut så här 2-3 plitar går och låser upp celldörren till erik och talar om att nu e det promenad och dom går med honom i hissen (kan ha vart så att en av dessa har sagt något olämpligt till han så han började koka)han kliver in ensam i hissen då dom intagna åker själv upp till taket och där uppe sitter gammel tanten i det såkallade tornet och håller koll på övriga intagna som har promenad karen är den som sköter inlåsningen av dom intagna och tar imot från hissen. sen vet vi ju vad som hände
Citera
2011-10-05, 22:53
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Asperger utesluter väl inte psykopati? Jag tror många med asperger inte vill klumpas ihop med Erik.

Jo, han kunde ha blivit fälld för misshandel, men jag har för mig att det blev mordförsök. Sju knivhugg och en tillfällighet att han överlevde var det väl?

är välldigt sällan psykopater begår vansinnes dåd
jag tror det e många norrmän som inte vill klumpas ihop med breivik låter välldigt korkat.
tror att han har något mer åt adhd eller psykos liknande om du förstår hur jag menar

vet ej hur många hugg som utdelades men så fort man använder kniv eller annat vapen vill dom gärna ha en för mordförsök
Citera
2011-10-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Då uppfyllde nog inte denna tjejen dom "hårda" säkerhetskraven som du tror finns. Handlar inte om att man räknar på det sättet alls, men man stirrar sig gärna blind på en socionom examen. Vilken inte hjälper dig ett skit, ens om du blir en behandlingsassistent eller programansvarig.

Naturligtvis uppfyllde hon inte krav på "hård" säkerhet, det är ju min poäng att myndigheten försöker leva upp till dubbla krav till lägsta kostnad och att det blir skit pga det. Så du menar att KVV inte eftersträvar både hård säkerhet (utrustning, självförsvar, visitationer etc) samt mjuk säkerhet?

Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
det stämmer det du skriver.
och på flempan och kronoberg som är 2 stora häkten fungerar det så att det är olika lag som jobbar med promenaden det är plitarna på avdelningen samt dom på taket
jag kan tänka mig att det såg ut så här 2-3 plitar går och låser upp celldörren till erik och talar om att nu e det promenad och dom går med honom i hissen (kan ha vart så att en av dessa har sagt något olämpligt till han så han började koka)han kliver in ensam i hissen då dom intagna åker själv upp till taket och där uppe sitter gammel tanten i det såkallade tornet och håller koll på övriga intagna som har promenad karen är den som sköter inlåsningen av dom intagna och tar imot från hissen. sen vet vi ju vad som hände

Låter rimligt.
Citera
2011-10-05, 22:56
Medlem
Det verkar som om tanterna inom fångvårdsväsendet som initialt har rapporterat på presskonferenser o dyl helt enkelt ljugit eller utgått ifrån att det skall förhålla sig på ett visst sätt.
Har vi ett motiv därtill?
Vet dom om att dom ljugit?
Torde det inte vara tjänstefel att ge en felaktig bild av vad som hänt?
Citera
2011-10-05, 22:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Intressant faktiskt.

Hur gör man med en kille som är precis skogstokig på varenda sätt och vis?

Hur kontrollerar man honom?

Verkar som om det behövs motsvarande bojjor vid händer och fötter i Sveriges också kanske, av det där stuket där man fängslar händer och fötter utifrån cellen så att GM alltid har en 5CM ståldörr mellan sig och fångvaktare.

Räcker det?

Skall man tvångsinjicera atavan varenda rast blir det nog dyrt och jobbigt.

Skall svenska fångvaktare ha elpistol?

Tvångsinjicering är vanligt förekommande inom akutpsykiatri (man måste kalla detta akutpsykiatri då han skickades från rättspsyk på grund av sin farlighet). Man ger en mix i skinkan med diverse preparat där det ena (vanligtvis neuroleptika) verkar 1-2 veckor.
Jag må låta som en farmakaivrare, men i vissa fall mår alla bäst av detta. Dock krävs det farmakologiskt och psykologiskt kunniga läkare, vilket inte alltid är lätt att finna. Det som verkar lugnade för dig kan ge mig en fylla utan dess nåde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in