2011-10-04, 22:16
  #1273
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke.B
Myndigheter kan utrusa sin peronal lite som de vill! De går inte under de regler som bevakningsbranchen går efter.

Är du helt hundra?
Citera
2011-10-04, 22:16
  #1274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det visste jag inte!
Det vore ju arbetsbesparande.
En av orsakerna till att man inte har toaletter i cellerna har uppgetts vara att man vill ha ut de intagna ur cellerna ibland. Hålla koll på de intagna, se att de är OK. Opåverkade, orienterade och friska och tar kontakt.

Jodå, det är enormt arbetsbesparande.

Visst låter det rimligt men faktum är att jag inte har märkt någon skillnad på klientelet på ett häkte med toaletter i cellen jämfört med där man har toaletten i korridoren. Man har sin beskärda del av klientkontakt ändå, ända skillnaden är att man själv slipper ett stort riskmoment (framförallt på natten) samt att dom intagna inte behöver be om lov varje gång dom ska på muggen.
Citera
2011-10-04, 22:18
  #1275
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Jag har alltid haft den åsikten att farliga personer ska behandlas där efter.
Vi har en tendens i Sverige missta oss på dessa.
Ett ex:
Anna Lindhs mördare - en psykisk sjuk människa fick gå fri på stan.

Och nu en intagen person redan btrekatad som FARLIG bevakas av endast två fångvaktare.
Var är handbojorna - eller värre tvångtröjan.
Detta om något visar väl att det är den enda vägen eller är den kvinnliga fångvaktarens liv inte mera värt?

så du tycker att man bör låsa in alla med psykiska besvär?
anna lindh hade nog vart i livet idag om hon hade sköt sitt arbeta och inte sprungit på nk under arbetstid.

Att hon dog e beklagit men för några år sen när vissa rymde skrek våra folkvalda hårdare tag och det blev det och dyrt blev de med. så det har blivit tuffa tider för kriminalvården och dom har blivit tvugna att dra in på allt möjligt t.ex personal, inom alla möjliga områden. så tro fan att detta hände och det är inte sista gången. det har vart nära förr men då har det slutat bra. Dom som jobbar inom kriminalvården i dag ska ha en ros för att dom pallar med all skit dom får ta.

tro det eller ej men detta kommer ske igen och frågan är vems tur är det då
Citera
2011-10-04, 22:18
  #1276
Medlem
Har en vild känsla av att övervakningsfilmen inte kommer att komma ut på ett bra tag om den nu kommer ut alls!. Men en fup lär ju komma. Skulle med vilja veta vad hans syrra heter och gärna lite bilder.
Citera
2011-10-04, 22:20
  #1277
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Såg nyss på nyheterna att regeringen vill spara 25-35 (tror jag dom sa) miljoner/år på kriminalvården. Grundutbildningen på tre veckor ska kortas ner till två, högskolestudier, vad dom nu menade med det, ska slopas helt och säkerhetsutbildningen ska halveras.

Finns det något annat ord än vansinne att sätta på dessa planer? Även om inte 25 åringen hade blivit ihjälslagen tycker jag att kriminalvården är en av de saker man inte ska snåla in på i dagens Sverige.

Grundutbildningen låg tidigare på en termin och var på högskolenivå. Eftersom fler äldre vårdare inte hade behörighet till högskolestudier fick de läsa in gymnasiekompetensen.
Dessutom har många erfarenhet från psykvård eller liknande vilket anses som meriterande
Sen följer påbyggnadsutbildningar.
Låter som lite märkligt med tre veckor?
Citera
2011-10-04, 22:21
  #1278
Medlem
wallefuralles avatar
En intern /dygn i Sverige, speciellt på ett säkerhetsklassat häkte, kostar förmodligen dubbelt upp vad medel tjänar. Blir inte billigare i fängelse heller. Jag har svårt att se att dödsstraff skulle vara dyrare.

Jag skrattar lite åt de som tidigar nämnde att KnivErik skulle kosta oss hundratusentals kronor. Min gissning är att han kostar oss ca 400000-800000kr varje år han väljer att leva.
Citera
2011-10-04, 22:21
  #1279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Såg nyss på nyheterna att regeringen vill spara 25-35 (tror jag dom sa) miljoner/år på kriminalvården. Grundutbildningen på tre veckor ska kortas ner till två, högskolestudier, vad dom nu menade med det, ska slopas helt och säkerhetsutbildningen ska halveras.

Finns det något annat ord än vansinne att sätta på dessa planer? Även om inte 25 åringen hade blivit ihjälslagen tycker jag att kriminalvården är en av de saker man inte ska snåla in på i dagens Sverige.

Trots det sista du skriver är det alltid Kriminalvården som råkar ut för dom värsta nedskärningarna. Man skär ner på personal där det inte får skäras ner och ursäktar sig med svepskäl och orimliga krav på dom som blir kvar. Till detta är utrustningen som används undermålig, allt från uniformen till larm och tjänstefordon (det finns häkten som dagligen använder 20 år gamla bilar till transporter med intagna).
Citera
2011-10-04, 22:22
  #1280
Medlem
Japp bland annat vet jag att Riksbankens vakter var utrustade med mp5 och FCOs servar batong vilket skyddsvakter i bevakningsfirmor inte få ha. Så kriminalvården kan nog med beväpna upp sina vakter om det skulle vara så. OC-spray får dem tydligen ha och det får man inte heller ha i bevaknings branchen.

Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Är du helt hundra?
Citera
2011-10-04, 22:23
  #1281
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallefuralle
En intern /dygn i Sverige, speciellt på ett säkerhetsklassat häkte, kostar förmodligen dubbelt upp vad medel tjänar. Blir inte billigare i fängelse heller. Jag har svårt att se att dödsstraff skulle vara dyrare.

Jag skrattar lite åt de som tidigar nämnde att KnivErik skulle kosta oss hundratusentals kronor. Min gissning är att han kostar oss ca 400000-800000kr varje år han väljer att leva.

tror gör man i kyrkan, läs på lite istället.
Citera
2011-10-04, 22:25
  #1282
Medlem
wallefuralles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaffs
tror gör man i kyrkan, läs på lite istället.

Jag anser mig vara påläst. Medelavgiften för en intern ligger runt 1200kr/dygn. Min gissning är att KnivEriks kostnaden är högre.
Citera
2011-10-04, 22:26
  #1283
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Grundutbildningen låg tidigare på en termin och var på högskolenivå. Eftersom fler äldre vårdare inte hade behörighet till högskolestudier fick de läsa in gymnasiekompetensen.
Dessutom har många erfarenhet från psykvård eller liknande vilket anses som meriterande
Sen följer påbyggnadsutbildningar.
Låter som lite märkligt med tre veckor?

är mycket socionom studerande som knäcker extra inom kriminalvården
måste bara säga att många inom kriminalvården gör ett kanon jobb men många gör inte mycket mer en låser upp en dörr och släpper in en intagen på en toa eller dusch och helt ärligt har jag sett apor göra mer avancerade saker
Citera
2011-10-04, 22:26
  #1284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke.B
Japp bland annat vet jag att Riksbankens vakter var utrustade med mp5 och FCOs servar batong vilket skyddsvakter i bevakningsfirmor inte få ha. Så kriminalvården kan nog med beväpna upp sina vakter om det skulle vara så. OC-spray får dem tydligen ha och det får man inte heller ha i bevaknings branchen.

Ber om ursäkt min mobil ändrar min text ibland! Expanderbar batong skulle det stå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in