2012-06-15, 05:38
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Nej Aschberg har gjort avbön för kommunisttiden för säkert 25-30 år sedan. I dag är han nog snarare åt det liberala hållet.

Han kallade sig "en slags gråsosse" för några år sedan och säger påfallande ofta till inringare med liberala idéer att "du blir nog sosse när du växer upp du med."
Citera
2012-06-15, 08:40
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Han kallade sig "en slags gråsosse" för några år sedan och säger påfallande ofta till inringare med liberala idéer att "du blir nog sosse när du växer upp du med."

Kan så vara! Kallar han sig gråsosse så är han kanske det, tycker bara han ger uttryck för liberala tankar rätt ofta, men liberal och sosse ligger väl ganska nära varandra nu för tiden.

Uttrycket "du blir nog sosse när du växer upp du med." är gammalt som gatan så det har inget med Aschberg att göra. Jag själv hörde det långt innan Aschberg gjorde entré..
Citera
2012-06-16, 21:45
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Uttrycket "du blir nog sosse när du växer upp du med." är gammalt som gatan så det har inget med Aschberg att göra. Jag själv hörde det långt innan Aschberg gjorde entré..

Ja visst är det gammalt men Sverige är ju annorlunda nu än när det först användes, så jag tycker det är rätt anmärkningsvärt att säga det idag. Vad menar du med att det inte har med Aschberg att göra? Använder jag ett gammalt utryck gör jag det av ett skäl, för att jag vill framföra något, gör inte du?
Citera
2012-06-17, 01:02
Medlem
Citat:
Kan så vara! Kallar han sig gråsosse så är han kanske det, tycker bara han ger uttryck för liberala tankar rätt ofta, men liberal och sosse ligger väl ganska nära varandra nu för tiden.

Citat:
Ja visst är det gammalt men Sverige är ju annorlunda nu än när det först användes, så jag tycker det är rätt anmärkningsvärt att säga det idag. Vad menar du med att det inte har med Aschberg att göra? Använder jag ett gammalt utryck gör jag det av ett skäl, för att jag vill framföra något, gör inte du?
Finns det inte ett dylikt uttryck fast omvänt, ungefär "Är man inte vänster som ung har man inget hjärta. Är man vänster som vuxen har man ingen hjärna."
Citera
2012-06-17, 09:57
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Tycker jag inte är ett dugg anmärkningsvärt. Det är ett gammalt talesätt som (tror jag) härstammar från tiden när sossarna hade nästan oinskränkt makt. Robban är ju 60 år så inte så konstigt att han använder det.
Jag menar att man behöver inte vara sosse för att använda uttrycket.

Nej, jag kan använda uttryck av slentrian eller för att locka fram ett skratt.

Vill du fortsätta diskutera gamla uttryck föreslår jag att du startar en ny tråd i språkforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Finns det inte ett dylikt uttryck fast omvänt, ungefär "Är man inte vänster som ung har man inget hjärta. Är man vänster som vuxen har man ingen hjärna."

Faktiskt ingen aning! Aldrig hört förr.
Citera
2012-06-17, 12:23
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:

Nog finns det det. Jag har hört det förut i alla fall, men vet inte vem som ursprungligen sade det. Robban borde ta till sig det. Han verkar ha växt irån det extrema, men verkar i många fall vara kvar på det hållet lite i alla fall. Rätt blandade och oväntade responser när folk ringer in och presenterar sina politiska idèer. Det blir rätt svårt att hålla koll på var han står.
Citera
2012-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Jimmie Åkesson på Radio 1 kl 15:00 idag Ska bli intressant

mm men robban är cp så fort man säger invandrare så hugger han............
Citera
2012-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirfing1
Den här tjejen Shabbe , hon är riktigt begåvad

Aschberg berättar en Göteborgsvits om kungens bröllop med Silvia:

"Döö , kungen får de änna jobbigt nu när han gift sig med Silvia som er lat"

varpå Shabbe svarar, vaaa ???????

mm men hon är fett bränd va nån politiker dära ! DÅ sa shabbe hon ska jag rösta på hon lät smart......
Citera
2012-06-18, 01:53
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Jo det är ju ett extremt vanligt utryck på gränsen till en klyscha.

Citat:
Tycker jag inte är ett dugg anmärkningsvärt. Det är ett gammalt talesätt som (tror jag) härstammar från tiden när sossarna hade nästan oinskränkt makt. Robban är ju 60 år så inte så konstigt att han använder det.

Exakt men det jag utryckligen skrev var att det var konstigt att använda utrycket idag.

Föregående vecka har jag inte lyssnat alls. Har jag missat något?
Citera
2012-06-20, 11:52
Medlem
Oj, nu ska Ingegerd sluta lyssna på Aschberg för att det är för dåligt! Snällt av henne att ringa in och berätta det iaf..
Citera
2012-06-20, 12:53
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somsovjet
Oj, nu ska Ingegerd sluta lyssna på Aschberg för att det är för dåligt! Snällt av henne att ringa in och berätta det iaf..
50 minuter in i porrprogrammet? Då ringde en kärring och var bitter och skulle sluta lyssna men det var inte Ingegerd, dock en annan kärring som ringt ett par gånger tidigare som vi gärna blir av med

Edit: WOOHOHOH 2000 inlägg
Citera
2012-06-20, 14:05
Medlem
towbs avatar
Jahopp! Då kom Ingegerd in på 1.36 och sa upp bekantskapen. Kanske ska lyssna på hela programmet innan man släpper kommentarer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in