2012-09-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaiderNation
Jo men jag känner att jag saknar verktygen för att utforska och upptäcka. Jag drar mig lite för att gå till en välsorterad butik eftersom det blir så mycket fokus på att man ska köpa. Så jag undrar om det finns några andra vägar? Känner tyvärr ingen som delar detta intresse.

Nej då, se bara till att butiken är "öppen" och man kan gå runt fritt bland alla andra människor. Jag vet dock inte var du bor, men om du har någon sådan butik så kan du bara gå runt och prova ut några dofter. Sök runt lite på nätet. Basenotes är en bra sida, många där med bra kunskap osv... Någonstans måste man börja, sedan är det bara att utveckla sig hela tiden.
Citera
2012-09-25, 17:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
En doft jag aldrig luktat på men hört mycket gott om. Vill beställa hem en sample av den, men vill inte riskera det då jag hört att den ger en "boozy" känsla vilket jag absolut inte vill känna! Vad tycker du om just den "boozy" känslan?
Första intrycket är att den doftar som om man skär en äkta vaniljstång och doftar på den. Sedan finns det lite rökiga noter och som någon typ av likör. Den är inte jättespritig, den doftar inte fyllo. Känslan jag får är lite som att sitta i någon fin salong där man serveras en riktigt bra äppelpaj med vaniljsås gjord på äkta vaniljstång. Till allt detta serveras ett litet glas av någon typ av söt likör. I bakgrunden känner man en antydan av någon som puffar på en pipa med någon lyxig tobak. Testade den igår igen, toppnoterna och mellannoterna är verkligen underbara, tyvärr blir den ganska tråkig när bara basnoterna återstår.
Citera
2012-09-25, 17:49
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
Nej då, det gäller bara att du hittar din parfym. Har helt slutat att köpa utan att prova den på min hud.
Har läst massa gott om GIT men den föll mig inte i smaken när jag fick lukta på den på papper på NK.
Testade istället Aventus på papper och den föll mig helt i smaken och testade den på handen och blev övertygad efter 10h.
Så har du möjlighet att besöka NK och lukta runt så kommer du garanterat hitta en "sofistikerad nisch" som du kommer älska. Ge inte upp!
Ja, jag får väl fortsätta botanisera vidare.
Citera
2012-09-25, 18:52
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Jo men jag känner att jag saknar verktygen för att utforska och upptäcka. Jag drar mig lite för att gå till en välsorterad butik eftersom det blir så mycket fokus på att man ska köpa. Så jag undrar om det finns några andra vägar? Känner tyvärr ingen som delar detta intresse.

På Kicks t.ex kan du ofta lukta utan att be om hjälp, testa på en pappers remsa först och är det så att du gillar den så testa den på handen och vänta ett par timmar och lukta på den om och om igen.

Är det en butik där du får be om att få lukta så be om ett par olika typer av dofter.
T.ex en citrus eller sportig, en lite tyngre eller med någon ingrediens du gillar doften av.
Gillar du någon där så be om ett prov på handen och säg att du återkommer om den faller dig i smaken.
Doften på papper och den som varit på huden ett tag kan vara mil ifrån varandra.
Om det är bra personal i butiken så har dom garanterat förståelse för att du vill prova parfymen innan köp.

Köpte själv Issey Miyake - Absolu Noir utan att testat den tillräckligt länge på huden,
det slutade med att jag gick tillbaka efter 2h och bytte mot en annan doft.
Basnoterna passade mig inte.
Citera
2012-09-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Första intrycket är att den doftar som om man skär en äkta vaniljstång och doftar på den. Sedan finns det lite rökiga noter och som någon typ av likör. Den är inte jättespritig, den doftar inte fyllo. Känslan jag får är lite som att sitta i någon fin salong där man serveras en riktigt bra äppelpaj med vaniljsås gjord på äkta vaniljstång. Till allt detta serveras ett litet glas av någon typ av söt likör. I bakgrunden känner man en antydan av någon som puffar på en pipa med någon lyxig tobak. Testade den igår igen, toppnoterna och mellannoterna är verkligen underbara, tyvärr blir den ganska tråkig när bara basnoterna återstår.

Okej, då fick jag en ganska klar bild av vad den doftar, älskar vanilj och äppelpaj! Men när du säger äppelpaj, menar du då att den luktar så som äppelpaj eller att du ser den goda vaniljen serveras till pajen?
Citera
2012-09-25, 19:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragsforyou
Okej, då fick jag en ganska klar bild av vad den doftar, älskar vanilj och äppelpaj! Men när du säger äppelpaj, menar du då att den luktar så som äppelpaj eller att du ser den goda vaniljen serveras till pajen?
Nej det är inte äppelpaj, men det är vaniljsås med något annat till, som man kan tolka som äppelpaj .
Citera
2012-09-25, 19:37
Medlem
RaiderNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumho
På Kicks t.ex kan du ofta lukta utan att be om hjälp, testa på en pappers remsa först och är det så att du gillar den så testa den på handen och vänta ett par timmar och lukta på den om och om igen.

Är det en butik där du får be om att få lukta så be om ett par olika typer av dofter.
T.ex en citrus eller sportig, en lite tyngre eller med någon ingrediens du gillar doften av.
Gillar du någon där så be om ett prov på handen och säg att du återkommer om den faller dig i smaken.
Doften på papper och den som varit på huden ett tag kan vara mil ifrån varandra.
Om det är bra personal i butiken så har dom garanterat förståelse för att du vill prova parfymen innan köp.

Köpte själv Issey Miyake - Absolu Noir utan att testat den tillräckligt länge på huden,
det slutade med att jag gick tillbaka efter 2h och bytte mot en annan doft.
Basnoterna passade mig inte.

Tack för svaret. Jag beställde hem ett "provset" med fem parfymer som röstats fram av Basenotes läsare tidigare idag:
Aventus : Creed
Dior Homme : Dior
Fahrenheit : Dior
Habit Rouge : Guerlain
Terre d'Hermes : Hermes

Tänker att det är en bra början samt lite nutidsorientering. Funderar på att köpa hem ytterligare ett provset med träiga dofter så småningom.

Vad tycker ni om Byredo? Har de trevlig och behjälplig personal i sin affär i Stockholm?
Citera
2012-09-25, 19:42
Medlem
Bultmans avatar
Jag har hört en hel del om parfymen Clean på sista tiden, ni vet den där parfymen som ska göra att man luktar rent snarare än parfymerad och jag blev lite intresserad av att prova hur den var. Eftersom det är tokrea på Cleans herrvariant nu så beställde jag en flaska, men jag var inte nöjd med den alls. Den luktade inte alls speciellt som nytvättad tycker jag utan det luktade verkligen som parfym och som damparfym dessutom! De hade gärna fått slänga in lite murrigare dofter som trä- eller höstdofter så kanske det hade känt mer som en nytvättad manlig doft.
Citera
2012-09-25, 19:44
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Jag beställde hem ett "provset" med fem parfymer som röstats fram av Basenotes läsare tidigare idag:

Tänker att det är en bra början samt lite nutidsorientering. Funderar på att köpa hem ytterligare ett provset med träiga dofter så småningom.

Vad tycker ni om Byredo? Har de trevlig och behjälplig personal i sin affär i Stockholm?

Ja, det har dem. Både den på Mäster Samuelsgatan samt inne på NK finns en liten "avdelning" för Byredo. Prover brukar de kunna ge om de har några, annars brukar de vara hjälpsamma.

Min personliga åsikt om Byredo är väl att jag anser att dofterna kostar betydligt mer för vad man egentligen får. Ingen doft har imponerat på mig, men som sagt, prova!
Citera
2012-09-25, 19:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Japp, personalen är väldigt trevlig och hjälpsam. Tyvärr har jag inte hittat någon Byredo-doft som ger mig wow-känslor.
Citera
2012-09-25, 20:19
Medlem
Kumhos avatar
Citat:

Vart köpte du proverna?
Citera
2012-09-26, 03:40
Medlem
charmadass avatar
Då vi till synes har ett par riktigt ess i den här tråden tänkte jag passa på att fråga om en riktig bra doft för varma klimat? Med varmt menas Karibien, Australien, sydostasien, dvs där det blir ganska så hett. irrbloss och Ritinkin får gärna höra av sig då ni verkar ha koll på det mesta inom dofternas värld.

I min blygsamma samling ingår för närvarande:
Prada - Amber pour homme intense
Kenzo - pour homme & Tokyo
Taylor old bond street- Eton College
Parfums MDCI - Invasion Barbare & Ambre Topkapi
by Kilian - Bamboo Harmony
M. Micaleff - Emir

Jag gillar doftprover och har en hel del. Häromdagen prövades Complex av Boadicea the Victorious - rekommenderas om man gillar att lukta svettigt läder som aldrig går bort. Dofter har svårt att få fäste på min hud normalt, men den satt kvar över både en dusch och en handleds-tvätt efter.

Har någon erfarenheter av Chypre Palatin av MDCI?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in