2012-04-25, 20:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonappetit
Tack för tipsen!

I de tidigare inläggen har de sagt att theperfumedcourt.com skulle vara en helt okej sida att beställa prover från. Så det blir nog till att beställa några prover därifrån innan jag bestämmer mig!

Hur mycket vaniljdoft är det i Invasion Barbare egentligen?? Jag är inte jätteförtjust i vaniljparfymer!
Jag ser den inte som en vaniljdoft i första hand. För mig är det mer en sofistikerad varm men ändå fräsch "barbershop"-doft. Vaniljen finns i bakgrunden, men trots det är den riktigt fräsch. Tror inte det skulle vara några problem med den en varm sommardag. Några av de fräscha noterna i den är t.ex. grapefrukt, bergamot, ingefära och en ren fräsch musk.
Citera
2012-04-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Royal Oud är tidlös och så sofistikerad. Helt underbart sammansatt. Se om du kan få tag på ett prov. Ouden är väldigt blyg i den, annars kan oud vara en riktigt tung not... Beror lite på hur doften är sammansatt. Creed brukar vara ganska snälla i den meningen.

Låter mycket lovande! (såg att jag hade skrivit oak istället för oud)

Jag får ta och införskaffa mig några prover av diverse parfymer helt enkelt!

Hittade en tysk sida med väldigt brett sortiment! Någon som har någon kommentar eller har beställt från den tidigare??
http://www.ausliebezumduft.de/duefte.html
Citera
2012-04-26, 12:51
Medlem
Bodjos avatar
Det är dags för en ny parfym nu till sommaren men vet inte riktigt vilken jag ska välja och gå in i en butik för att lukta samtidigt som man är omringad av giriga säljare är inte ett alternativ förens jag vet på ett ungefär vilken/vilka parfymer jag ska prova ut.

Har tidigare använt mig av Gucci pour homme II vilken är en väldigt fräsh doft som passar perfekt på sommaren och skulle gärna köpa den igen men verkar vara svår att få tag på(?). Den parfym jag använder mig av nu är Armani Code (Köpte den på taxfree och hade inte en aning om att 70% av Sveriges befolkning använder den så det var en liten nit)

Är ute efter en parfym med en fräsch somrig doft gärna med lite citrus. Prismässigt har jag tänkt mig 3-500 kr för 50 ml. Så vad säger ni?

EDIT: Hittade en som kanske inte är den mest exklusiva men verkar stämma in på det jag eftersöker. Nämligen Lacoste challenge. Någon som har denna och kan säga vad du tycker?
Senast redigerad av Bodjo 2012-04-26 kl. 13:22.
Citera
2012-04-29, 15:16
Medlem
Aventus är nu beställd men jag känner mig inte riktigt nöjd ännu. Vill ha en till parfym vid sidan av Aventus och är inne på att den skall vara fräsch med inslag av tränoter. Jag gillar Hugo Boss bottled men är inte så sugen på att köpa en parfym som ligger på topp 5 listan hos åhlens, där var och varannan kille bär på den. Har kollat in lite parfymer med liknande noter och läst på lite forum och de verkar som att dessa parfymer hamnar inom samma kategori som Hugo Boss. Gucci Pour Homme II, He Wood DSQUARED², Allure Homme Edition Blanche och Terre d'Hermes Hermes.

Någon som har nå erfarenhet från ovannämnda parfymer, vilken/vilka föredrar ni och har ni några andra tips jag ska hålla koll på?
Citera
2012-04-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut-Yo-Mouth
Aventus är nu beställd men jag känner mig inte riktigt nöjd ännu. Vill ha en till parfym vid sidan av Aventus och är inne på att den skall vara fräsch med inslag av tränoter. Jag gillar Hugo Boss bottled men är inte så sugen på att köpa en parfym som ligger på topp 5 listan hos åhlens, där var och varannan kille bär på den. Har kollat in lite parfymer med liknande noter och läst på lite forum och de verkar som att dessa parfymer hamnar inom samma kategori som Hugo Boss. Gucci Pour Homme II, He Wood DSQUARED², Allure Homme Edition Blanche och Terre d'Hermes Hermes.

Någon som har nå erfarenhet från ovannämnda parfymer, vilken/vilka föredrar ni och har ni några andra tips jag ska hålla koll på?
Äger alla du radar upp och jag gillar verkligen alla också. Om bara GP II hade lite mer styrka i sig och lite mer hållbarhet så skulle den vinna alla kategorier. Själv doften är väldigt inbjudande, den är lättsam och själva té-noten du känner i den är riktigt trevlig.

Terre D'Hermès är speciell. Riktigt jordig. Skulle beskriva den torr, jordig och med inslag av torkat apelsinskal. Passar inte alla, men är grym i sin egna kategori. Vill minnas att Irrbloss sa att den doftar rutten apelsin med askfat, (eller något liknande ).

Använder Edition Blanche nu frekvent på våren och sommaren. Doftar nästan som citronpaj. He Wood är en bra violdoft i designerligan. Vet inte riktigt vad jag ska tipsa om, men Edition Blanche är nog ett gott köp inför vår-och sommar nu.
Citera
2012-04-29, 15:41
Medlem
Torpedjannes avatar
Kan rekommendera Unforgivable av Sean John. Luktar inte allt för tungt och den är frisk.
Calvin Klein One är också bra. Lite melon och citrusdoft.

Båda är bra nu till sommaren. Håller länge och bra, och doftar inte för starkt.
Citera
2012-04-29, 16:11
Medlem
Citat:
Äger alla du radar upp och jag gillar verkligen alla också. Om bara GP II hade lite mer styrka i sig och lite mer hållbarhet så skulle den vinna alla kategorier. Själv doften är väldigt inbjudande, den är lättsam och själva té-noten du känner i den är riktigt trevlig.

Terre D'Hermès är speciell. Riktigt jordig. Skulle beskriva den torr, jordig och med inslag av torkat apelsinskal. Passar inte alla, men är grym i sin egna kategori. Vill minnas att Irrbloss sa att den doftar rutten apelsin med askfat, (eller något liknande ).

Använder Edition Blanche nu frekvent på våren och sommaren. Doftar nästan som citronpaj. He Wood är en bra violdoft i designerligan. Vet inte riktigt vad jag ska tipsa om, men Edition Blanche är nog ett gott köp inför vår-och sommar nu.

Det är GP II och Edition Blanche det lutar just åt också, måste bara hitta dessa och lukta på de så jag kan ta en slutgiltig beslut. Dock verkar båda parfymerna vara svåra att hitta på nätet, har bara hittat de på Amazon att köpa. Vet du om de finns på NK?
Citera
2012-04-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedjanne
Kan rekommendera Unforgivable av Sean John. Luktar inte allt för tungt och den är frisk.
Calvin Klein One är också bra. Lite melon och citrusdoft.

Båda är bra nu till sommaren. Håller länge och bra, och doftar inte för starkt.

Tack för tipsen!
Citera
2012-04-29, 17:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ja, usch och fy. Jag äger ju en flaska själv. Gillade den första gången pga mineral/stendoften, men sedan gick det inte längre. Är man ute efter just den där mineraldoften måste jag säga att L'Artisan Passage d'Enfer är mycket trevligare, men fortfarande inget mästerverk.

Träiga fräscha dofter får mig genast att tänka på CdG Hinoki. Den är inte fräsch på samma sätt som citrusdofter och liknande, utan mer skogsfräsch, men även väldigt torr. En del tycker nog den passar bättre de kallare årstiderna, själv kan jag dock endast använda den heta sommardagar. En annan fräsch doft är Penhaligon's Castile - påminner ganska mycket om Acqua di Parma Colonia, men innehåller ingen örtighet, utan bara fräscha noter - mest utmärkande är nerolin och samma bulgariska ros som finns i AdP.

Edit: Förresten, vid närmare eftertanke, ska man bara ha en sommardoft så finns det inget bättre än AdP Colonia.
Senast redigerad av irrbloss 2012-04-29 kl. 17:25.
Citera
2012-04-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut-Yo-Mouth
Det är GP II och Edition Blanche det lutar just åt också, måste bara hitta dessa och lukta på de så jag kan ta en slutgiltig beslut. Dock verkar båda parfymerna vara svåra att hitta på nätet, har bara hittat de på Amazon att köpa. Vet du om de finns på NK?
Edition Blanche finns på NK, likaså Åhléns, Kicks alla andra ställen där parfym säljs. GP II bör också finnas, kanske inte på alla ställen, men en välsorterad butik ska ha den. Såvitt jag vet så är den fortfarande i produktion och bör då fortfarande vara i butik.

http://www.parfym.se/Product.aspx?ProductID=509
Citera
2012-05-03, 14:41
Medlem
tjena, söker en sommar parfym som luktar liknande Puma Jamaica Man.
Tycker Puma jamaica luktar otroligt mycket sommar och fräscht, men är sugen på något nytt då själva lukten inte sitter i så länge längre, söker kanske en något mer intensiv parfym(?).
Är sugen på något i det hållet, gärna några alternativ så man har något att välja emellan när man går in i affären och ska provlukta.
Bor i storstad också så alla butiker osv finns

Pris 100-600 för en 50ml.
Senast redigerad av budd4H- 2012-05-03 kl. 14:49.
Citera
2012-05-03, 17:05
Medlem
3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av budd4H-
tjena, söker en sommar parfym som luktar liknande Puma Jamaica Man.
Tycker Puma jamaica luktar otroligt mycket sommar och fräscht, men är sugen på något nytt då själva lukten inte sitter i så länge längre, söker kanske en något mer intensiv parfym(?).
Är sugen på något i det hållet, gärna några alternativ så man har något att välja emellan när man går in i affären och ska provlukta.
Bor i storstad också så alla butiker osv finns

Pris 100-600 för en 50ml.
Två inlägg över ditt har du väldigt bra tips. Acqua di Parma Colonia är verkligen fantastisk. Kan även tipsa om AdP Colonia Essenza. Annars kanske Chanel Allure Home sport eller Burberry Brit Summer (om den har kommit ut) kan vara något. Trufitt and Hills West indian lime är ju rätt fräsch också.
Senast redigerad av 3rd 2012-05-03 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in