2011-06-16, 22:55
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Nja, egentligen inte. Har haft flera parfymer i min samling som är flera år gamla och doftar precis som när man först köpte. Förvara parfymen på rätt sätt så ska du se att den håller sig i en evighet. (mörkt och svalt)
Frederic Malle jävlas med att skriva dit bäst-före på flaskorna, som bara är 2-3 år max hållbarheten. Men har väl att göra med att dem inte har råd att ge massa refunds. Möjligen möjligen att deras innehåller mer naturligt skit som ska jävlas och oxidera lättare.
Men ja jag har haft parfymer i 2-3 år i alla fall, badrummet tom...som dock inte blir så överväldigt varmt så mycket, stengolv där... Funkar prima. Frågan är vart man ska hitta mörkt och svalt, vill inte ha dem därinne så länge till....
Citera
2011-06-16, 22:57
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Någon som testat någon av dessa: http://www.etatlibredorange.com/english/index.html ?
har en flaska Charogne här men mitt luktsinne är rätt dåligt just nu så får återkomma med det....
Ångrar nästan lite att jag inte köpte Noel au Balcon istället som varade mycket längre, men är nog min näsa igen. Lite spännand eär dme i alla fall, men secretions magnifique är totalt värdelös, hade den varat längre hade jag övervägt köpa den för så illa luktar den faktiskt inte även om den verkligen gör det (till skillnad ifrån flaskan jag har här)
Har inte hittat någon jag gillar speciellt mycket. De lever mest på att "chockera", och inte så mycket på väldoft eller kvalitet.
Citera
2011-06-16, 23:20
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har inte hittat någon jag gillar speciellt mycket. De lever mest på att "chockera", och inte så mycket på väldoft eller kvalitet.
Jag håller nog med dig rätt mycket. Efter ha testat 6-8st av deras prover (2.5ml eller så ifrån firstinfragrance). Så var det bara dem två jag nämnde som jag övervägt köpa/köpt. Sen så luktar alla en bit lika, lite väl mycket så, tycker jag, något "sandigt" luktande i alla jag prövat.

Men jag gillar chockerande dofter så....svårt att hitta allt för många bra sådana. Salvador Dali Pour Homme är nog det bästa på denna front för mig än så länge. Har nog hittat en hel del, men en del är för kortlivade, man måste sätta näsan på armen för att känna doften rätt snabbt, osv alla vanliga problem, säkert möjligt att just dessa dofter per se bara är svåra att överhuvudtaget få någon ens med min inställning att gilla...
Citera
2011-06-16, 23:52
Medlem
Funderar starkt på om inte Green Irish Tweed (från Creed för er som ej vet) är den enda parfymen man egentligen behöver.
Citera
2011-06-17, 19:33
Medlem
Är det nån som har testat Armani Code Sport?
Citera
2011-06-18, 09:32
Medlem
Numes avatar
Citat:
Funderar starkt på om inte Green Irish Tweed (från Creed för er som ej vet) är den enda parfymen man egentligen behöver.
Är det inte Creed som gör mestadels rätt "fräscha" och "lätta" dofter? Är den inte lite tråkig?
Inte för jag kommer köpa en enda flaska parfym till på hundra år speciellt inte till Creed priser, som ni klassiga gubbar kan betala. Men jag har märkt att sen jag börjat prova och köpt enstaka flaskor som kostar 10+kr/ml så har jag blivit en bit av en parfym-fascist som gärna ska betala minst tusenlappen per deciliter.
Citera
2011-06-18, 09:35
Medlem
Numes avatar
F.ö. ang. etat libre d'oranges parfymer igen, var överlycklig angående Charogne i flera dagar (ruttna/döende rosor & jasminer med vanilj, plus något "sandigt" som gör det hela tillräckligt tungt & mörkt så det inte blir för fräscht/lätt, i princip...måste luktas) och för den delen stundvis många av de nästan 10st jag testat en del nu också, men märker att man måste vara på rätt humör också för att dessa ska vara kul men då är dem väldigt kul so far har jag märkt. Mer roliga än farliga s.a.s. tycker jag dem är också....
Noel au Balcon luktar rätt surt samt väldigt "gourmand"(igt) på ett vackert & en bit snuskigt/skumt sätt, passar beskrivningen dem ger om man har en aning fantasi men inte alls lika banbrytande som Charogne (eller Secretions Magnefique) dock.... Resten var inte alls så intressanta i slutändan för mig, bara bitvis... Sen har dem ju flera väldigt fräscha dofter som inte alls är så ordinära på så vis att dem bara luktar citrus och är borta (ur minnet också) väldigt snabbt etc, utan har något tyngre och i alla fall en bit skumt i också. Lite uppliftande, så tråkigt med alla som springer omkring och luktar ultrafräsch citron eller blomma.
Citera
2011-06-18, 09:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Är det inte Creed som gör mestadels rätt "fräscha" och "lätta" dofter.
Absolut inte, visst gör de en del lätta dofter, men majoriteten är nog ändå ganska tunga och komplexa. Bois du Portugal är bland det "tyngsta" jag har i doftväg. Tyvärr känner jag mig inte gammal nog för att bära upp den doften än. Green Irish Tweed kan tyckas fräsch, men den är ganska komplex och utvecklas konstant när man bär den. Dessutom saknar den tack och lov även helt syntetiska "ozonnoter" och allt annat som brukar vara så populärt numera.
Citera
2011-06-18, 11:24
Medlem
Det är precis som Irrbloss säger. BdP (har visserligen enbart ett prov) är riktigt komplex och "tung". Creed har något för alla! Men t.o.m jag behöver lite fler födelsedagar innan jag skulle kunna tänka mig bära upp den riktigt bra.
Snart släpper ju Creed en till doft (kanske redan är ute?) 'Royal Oud'. Intressant.
Citera
2011-06-18, 11:30
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Det är precis som Irrbloss säger. BdP (har visserligen enbart ett prov) är riktigt komplex och "tung". Creed har något för alla! Men t.o.m jag behöver lite fler födelsedagar innan jag skulle kunna tänka mig bära upp den riktigt bra.
Snart släpper ju Creed en till doft (kanske redan är ute?) 'Royal Oud'. Intressant.
Ska verkligen bli intressant. Har inte läst de senaste ryktena så jag visste faktiskt inget om detta. Hoppas inte det blir någon limited-grej i stil med Windsor.
Citera
2011-06-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ska verkligen bli intressant. Har inte läst de senaste ryktena så jag visste faktiskt inget om detta. Hoppas inte det blir någon limited-grej i stil med Windsor.
Ryktas dock om 400$ ~ 75 ml.
Citera
2011-06-18, 14:33
Medlem
doffdavid2s avatar
Har själv en Diesel. Den luktar najs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem